نشانه‌های وجود آب در باک بنزین خودرو

خودروهای بنزینی با بنزین کار می‌کند؛ اما اگر در باک بنزین این نوع خودروها آب وجود داشته باشد چه نشانه‌هایی دارد؟

وجود آب در مخزن سوخت خودرو

به گزارش مسترماشین باز، اگر مشکوک شده‌اید که در باک بنزین خورویتان آب وجود دارد و می‌خواهید آن را خارج کنید؛ بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شایع‌ترین علامت وجود آب در مخزن گاز، شتاب نگرفتن خودور یا مشکل در استارت زدن است. همچنین ممکن است علائمی مانند روشن شدن چراغ چک موتور روی داشبورد یا خروج بخار سفید از اگزوز را مشاهده نمایید.

روشن شدن چراغ چک موتور

خودروهای مدرن دارای سیستم نظارتی بر تمام سنسورهای موتور هستند. اگر یکی از سنسورها مقادیر نادرستی را دریافت کند؛ اطلاعات را به واحد کنترل موتور ارسال می‌کند و کد مشکل در حافظه ذخیره می‌شود و گاهی اوقات در صورت جدی بودن مشکل، چراغ چک موتور روشن می‌شود.

اگر چراغ چک موتور خودروی شما روی داشبورد روشن است؛ قطعاً زمان آن رسیده که کدهای مشکل را با یک اسکنر OBD2 بررسی کرده و آن‌ها را رفع کنید.

خروج بخار از اگزوز

هنگامی که آب در محفظه احتراق یا اگزوز خودرو وجود دارد؛ تبخیر شده و باعث ایجاد بخار می‌شود. احتمالاً می دانید که اگر آب را بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد حرارت دهید؛ تبخیر شده و به بخار تبدیل می‌شود.

بنابراین اگر متوجه شدید بخار بیش از حد معمول از اگزوز خودرو خارج می‌شود؛ ممکن است در باک بنزینتان آب وجود داشته باشد.

شتاب کم

تمام سنسورهای موجود در خودرو باید اطمینان حاصل کنند که مخلوط هوا و سوخت به صورت کامل در دسترس است؛ در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوند.

اگر آب از داخل موتور عبور کند؛ عملکرد خودرو دچار اختلال شده و این امر باعث کاهش قدرت موتور می شود و ممکن است علائمی مانند شتاب کم را مشاهده کنید.

مشکل در استارت زدن

در زمان استارت زدن خودرو، مخلوط سوخت باید به طور کامل در اختیار خودرو قرار گیرد؛ در غیر این صورت شمع‌ها سوخت کافی برای احتراق سوخت ندارند و نمی‌توانند خودرو را روشن کنند.

اگر در مخزن بنزین خودرویتان، آب وجود دارد؛ استارت زدن مشکل است. اگر در هر بار روشن کردن خودرو، در مرحله استارت زدن به مشکل بر می‌خورید؛ شاید در مخزن سوخت خودرویتان آب وجود دارد.

خودرو روشن نمی‌شود

ممکن است آنقدر آب در مخزن سوخت وجود داشته باشد که موتور اصلاً روشن نشود. آب نمی‌تواند مانند هوا فشرده شود. زمانی که پیستون‌ها سعی در فشرده سازی هوای داخل سیلندر دارند؛ تلاش می کنند آب را فشرده کنند که این کار غیرممکن است.

این شرایط باعث می‌شود که موتور به طور کامل قفل شده و حتی ممکن است به قسمت‌های داخلی موتور مانند میل لنگ آسیب برساند. البته این مشکل خیلی رایج نیست و برای بروز آن  باید آب زیادی در مخزن سوخت وجود داشته باشد.

مشکلات خودرو بعد از توقف

سوخت روی آب شناور می‌شود و زمانی که خودرو برای مدتی متوقف شود؛ آب در قسمت پایین باک بنزین باقی می‌ماند. هنگامی که پمپ بنزین در حال پمپاژ است؛ سوخت و آب مخلوط می‌شوند. در این شرایط پمپ بنزین فقط آب را به موتور پمپ می‌کند و خودرو خاموش می‌شود.

خردگی انژکتورها و شمع‌ها

یکی از نشانه‌های وجود آب در بنزین، که با چشم قابل مشاهده است؛ خردگی و زنگ‌زدگی انژکتور یا شمع‌های خودرو است.

چگونه آب را از باک خودرو خارج کنیم؟

حال که علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزید را می دانید و مطمئن هستید که مقداری آب در باک بنزین خودروی شما وجود دارد؛ می‌توانید با استفاده از دو روش زیر، آب را خارج کنید.

راه‌حل‌های مختلفی برای این کار وجود دارد، بر اساس میزان آب موجود در مخزن سوخت، می‌توانید از یکی از این دو روش کمک بگیرید:

در صورتی که مقدار آب موجود در باک بنزین زیاد است:
  1. باک خودرو را خالی کرده و فیلتر بنزین را تعویض کنید و دوباره باک پر کنید

بهترین راه برای خارج کردن آب از باک بنزین این است که باک خودرو را با دستگاه وکیوم خالی کنید و سپس فیلتر بنزین را تعویض کرده و دوباره باک را پر کنید.

برای مکش تمام آب از مخزن به یک دستگاه مکش قوی نیاز دارید؛ بنابراین بهتر است این کار را به یک مکانیک بسپارید تا با دستگاه‌های مخصوص این کار را انجام دهند.

به یاد داشته باشید که پس از انجام این کار حتماً فیلتر بنزین را تعویض کنید.

در صورتی که مقدار آب موجود در باک بنزین کم است:
  1. استفاده از متانول یا مواد افزودنی مخصوص سوخت

اگر فکر می‌کنید که مقدار جزئی آب در باک سوخت خودرویتان وجود دارد؛ می‌توانید با متانول یا با استفاده از یک افزودنی مخصوص سوخت آن را خارج کنید. البته این روش تنها برای خارج کردن مقدار کمی آب از مخزن سوخت کارایی دارد و برای حجم زیاد آب کارساز نیست.

 

منبع: mechanicbase

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.