واکس یا پولیش خودرو: کدام بهتر است؟

آیا از نظر شما واکس خودرو و پولیش خودرو یکی هستند؟ خیر. این دو روش از برخی جهات با یکدیگر متفاوت و حتی مخالف یکدیگر هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش مسترماشین باز، رانندگی با یک خودرو تمیز، صیقلی یا واکس زده شده بسیار لذت بخش است. حتی اگر از این کار لدت نمی‌برید مطمئن باشید خودروی شما عاشق آن است.

اما صبر کنید، واکس و پولیش خودرو یکسان هستند؟ جواب این سؤال منفی است.

اگرچه بسیاری از مردم این دو اصطلاح را به جای هم استفاده می‌کنند، اما با هم فرق دارند و از برخی جهات مخالف یکدیگر هستند

به طور خلاصه، پولیش یک لایه نازک از رنگ یا به طور دقیق‌تر، پوشش شفاف خودرو را از بین می‌برد. از طرف دیگر، واکس یک لایه محافظ اضافی به روی سطح خودرو اضافه می‌کند.

بنابراین این سؤال مهم مطرح می‌شود: واکس زدن خودرو بهتر است یا پولیش کردن آن؟

در جواب بهتر است بگوییم هر دو این‌ها خوب هستند.

با این حال، باید به شما هشدار بدهیم که واکس زدن و پولیش کردن نادرست خودرو می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، به خودرو ضرر برساند.

نگران نباشید، این مقاله هر آنچه را که باید در مورد واکس و پولیش خودرو بدانید؛ به شما آموزش می‌دهد.

در ابتدا بهتر است به‌صورت جداگانه به این دو روش نگاه ‌کنیم و سپس در مورد اینکه کدام یک برای تمیز و براق کردن خودرو بهترین است، بحث خواهیم کرد.

واکس خودرو

یک واکس خوب حاوی موم خاصی است که به موم کارناوبا معروف است. این ماده از برگ‌های نخل کارنوبا گرفته شده و درخشندگی خاصی به رنگ خودروی شما می‌دهد.

انواع دیگر موم نیز وجود دارند، اما به میزان بسیار کمتر، به ویژه در صنعت خودرو مورد توجه قرار می‌گیرند.

نقش واکس خودرو محافظت از رنگ با افزودن یک لایه محافظ روی آن است. واکس علاوه بر محافظت، یک پوشش با براقیت بالا روی خودرو قرار می‌دهد.

یک نوع کاملاً مصنوعی از موم نیز وجود دارد که معمولاً به عنوان درزگیر خودرو شناخته می‌شود.

درزگیرهای خودرو همان کاری را انجام می‌دهند که واکس خودرو انجام می‌دهد، اما در نتیجه و محصول نهایی، طول عمر و چند مورد دیگر با هم تفاوت دارند.

به علت کمبود زمان در این مقاله به تفاوت واکس خودرو و درزگیر خودرو نمی‌پردازیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقالات مشابه مراجعه کنید.

پولیش خودرو

پولیش خودرو مایع ساینده‌ای است که سطح رنگ خودرو را صاف می‌کند و خراش‌های سطحی خودرو را از بین می‌برد.

روش پولیش کردن نادرست می‌تواند به خودروی شما آسیب وارد کند؛ با این حال در صورتی که این کار به درستی انجام شود؛ خطری خودروی شما را تهدید نمی‌کند.

برای اینکه خودروی خود را تا حد ممکن زیبا جلوه دهید، باید آن را جلا دهید، اما فقط در مواقع ضروری.

به طور کلی پولیش کردن خودرو بیش از یک بار در سال توصیه نمی‌شود.

پولیش فقط زمانی باید انجام شود که به آن نیاز دارید. مثلاً به دلیل مات شدن رنگ خودرو و یا خراش روی آن می‌توانید از پولیش استفاده کنید.

پولیش خودرو آسیب‌های وارد شده به رنگ را که معمولاً در اثر اکسیداسیون، خراش یا زباله‌های محیطی ایجاد می‌شود، برطرف می‌کند.

برای صیقل دادن صحیح خودرو با پولیش، مطمئن شوید که از روش صحیح استفاده می‌کنید تا از آسیب رساندن به رنگ جلوگیری کنید و به بهترین نتایج برسید.

بهترین انتخاب برای خودروی شما: واکس یا پولیش

پولیش کردن خودرو همیشه ضروری نیست، به خصوص اگر از آخرین پولیش خودرویتان، کمتر از یک سال گذشته باشد. در مقابل، بسته به نوع واکس، باید خودروی خود را هر چند هفته یکبار واکس بزنید.

دلیل اینکه چرا باید خودروی خود را هر چند هفته یکبار واکس بزنید این است که یک لایه اضافه واکس تنها برای مدت کوتاهی روی سطح خودرو می‌ماند.

این در مورد درزگیرها صدق نمی‌کند، زیرا می‌توانند ماه‌ها دوام بیاورند.

اگر خودروی شما دارای خراش‌های زیادی است که به سختی از بین می‌رود یا مشکلات مشابهی دارد، باید خودروی خود را پولیش کنید.

با این حال، همانطور که قبلاً گفته شد، نباید آن را بیش از یک بار در سال تکرار کنید.

بنابراین هر دو روش کاربردی است.

در حقیقت، سؤال و موضوع مقاله اشتباه است.

 سؤال “واکس خودرو بهتر است یا پولیش؟” گمراه کننده است و بهتر است سؤال اصلی این باشد: “چه زمانی باید از واکس و پولیش خودرو استفاده کنیم؟”

واکس و پولیش خودرو مکمل یکدیگر هستند. واکس زدن خودرو پس از پولیش، پوشش و محافظتی عالی برای خودرو ایجاد می‌کند.

به خاطر داشته باشید که هرگز نباید بعد از استفاده از واکس، خودرو را پولیش دهید، بلکه باید این کار را برعکس انجام دهید. همچنین واکس را می‌توان هر چند هفته یکبار انجام داد، در حالی که پولیش نباید بیش از یک بار در سال انجام شود.

اگر خودتان خودرو را پولیش می‌کنید، حتماً از روش درست استفاده کنید.

به طور خلاصه، به یاد داشته باشید که پولیش مواد اضافی و خراش‌ها را از روی رنگ خودرو پاک می‌کند، در حالی که واکس از سطح خودرو محافظت کرده و یک لایه براق روی آن ایجاد می‌کند.

منبع: autochimps

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.