نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور

آیا هنگام رانندگی احساس می‌کنید ماشین کمی سفت است یا به کندی به دستورات عمل می‌کند؟ آیا وسیله نقلیه سرو صداهای غیرمعمول تولید می‌کند؟ اگر در این شرایط اقدام سریع و به موقعی انجام ندهید می‌تواند باعث مشکلات جدی و گران قیمتی شود. برای اینکه موتور به بهترین شکل خود کار کند باید روغن موتور تمیز باشد، حتی کوچکترین آلودگی در روغن موتور می‌تواند بر عملکرد خودرو تأثیر بگذارد. بنابراین بهتر است برای عملکرد صحیح خودرو از روغن تمیز و بدون آلاینده استفاده کنید. در این مطلب علایمی را بیان می‌کنیم که نشان می‌دهند زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده است.

نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور

عملکرد و کارایی بهینه موتور به روغن تمیز و باکیفیت در مخزن بستگی دارد. هنگامی که هر ماده خارجی وارد مخزن شود و باعث کثیفی روغن شود، علائم زیر را مشاهده می‌کنید:

۱- شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند
یک پیشرانه که به خوبی روان‌کاری شده باشد، بدون مشکل می‌تواند کار خود را انجام دهد. تردید موتور می‌تواند محصول جانبی روغن آلوده در محفظه احتراق داخلی باشد، بنابراین وقتی روغن درون آن کثیف یا قدیمی می‌شود، نمی‌تواند به بخش‌های مختلف خودرو روغن‌ریزی مناسبی برساند، در نتیجه از شتاب ماشین کاسته می‌شود و قدرت موتور نیز افت می‌کند.

زمان تعویض روغن موتور

۲- در سرعت تغییرات نامنظم دیده می‌شود
از آنجا که علائم تعویض روغن موتور شامل مشکلات مربوط به شتاب است، تغییرات متناقض سرعت نیز بخشی از مشکل خواهد بود. ممکن است سرعت رانندگی به صورت نامنظم تغییر کند حتی وقتی پدال گاز را فشار دهید یا اصلاً فشار ندهید. چنین رفتاری گیج کننده است، اما یک راه حل ساده ممکن است فقط تعویض روغن موتور باشد.

۳- اتومبیل ناگهان متوقف می‌شود
علائم روغن کثیف در اتومبیل می‌تواند باعث توقف ناگهانی موتور در وسط رانندگی شود. این اتفاق زمانی صورت می‌گیرد که احتراق داخلی نمی‌تواند قدرت کافی را برای موتور بدست آورد. روغن موتور بعد از مدتی فرسوده و ناکارآمد می‌شود به همین دلیل تولید کنندگان خودرو توصیه می‌کنند روغن موتور را هر ۵۰۰۰ مایل یا بیشتر تعویض کنید. اگر در وسیله نقلیه خود روغن قدیمی دارید، احتمالاً به مرور زمان کثیف‌تر و ضخیم‌تر می‌شود و گاهی باعث توقف ناگهانی خودرو می‌شود.

روشن شدن چراغ‌های هشدار دهنده

۴- هنگام روشن شدن موتور صدای تیک تاک شنیده می‌شود
هنگامی که عنصر خارجی مانند آب در روغن مخلوط می‌شود، هنگام روشن شدن خودرو، موتور صدای ضربه‌ای می‌دهد. صدای ضربه‌ای در موتور ماشین می‌تواند باعث ایجاد نوسان در عمق موتور شود که معمولا باعث تکان خوردن چرخ دنده نیز می‌شود و در نتیجه صدای موتور افزایش می‌یابد. این باعث می‌شود که کار روغن کاری در موتور دشوارتر شود، در نتیجه موتور شروع به ایجاد سر و صداهای غیر طبیعی می‎‌کند زیرا آنها به درستی روغن کاری نمی‌شوند. در این شرایط فوراً روغن موتور را تعویض کنید زیرا در صورت عدم توجه به این مسئله ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود.

۵- چراغ‌های هشدار دهنده روشن می‌شود
امروزه رایانه‌ها و سنسورهای موجود در وسایل نقلیه باعث می‌شوند که مشکل را زودتر تشخیص دهید تا بدتر نشود. اگر متوجه شدید که در داشبورد خود چراغی روشن شده است از دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید تا ببینید این چراغ نشانۀ چیست. چراغ‌های هشدار دهنده در مورد انواع مشکلاتی مانند کمبود باتری، تعویض روغن، نقص انتقال و غیره به شما هشدار می‌دهند.

۶- دنده خوب جا نمی‌خورد
اگر در حین رانندگی با خودروی اتومات، مشکل تعویض دنده و گیر کردن آن ایجاد می‌شود، احتمالا به دلیل سوخت یا فیلتر آن است این بدان معنی است که شما به روغن جدید نیاز دارید. البته این می‌تواند به معنای مشکل بدتر نیز باشد به همین دلیل با تنظیم موتور می‌توانید به دلیل اصلی پی ببرید.

اتمام سریع سوخت

۷- سوخت سریع تمام می‌شود
اگر عقربه شمار سوخت سریع حرکت می‌کند باید روغن را تعویض کنید. با کهنه شدن روغن موتور و تعویض نشدن آن، روغن غلیظ شده و غیرقابل استفاده می‌شود. روغن غلیظ مانع حرکت اجزای موتور شده و کارکرد آن را ضعیف می‌کند؛ در نتیجه به روغن بیشتر نیاز دارید. مشکل عقربه شمار سوخت از دلایل دیگر نیز ناشی می‌شود اما اگر روغن از روغن تازه تیره‌تر و غلیظ‌تر باشد، تعویض روغن مشکل را حل می‌کند.

روغن موتور را کی تعویض کنیم؟
تعویض روغن یکی از مشکلات رایج خودرو است که برای حفظ کیفیت خودرو بسیار مهم می‌باشد. علاوه بر این، اگر روغن خودرو را به موقع و با محصولات مناسب تغییر ندهید می‌تواند گارانتی ماشین شما را باطل کند. با این حال، کارشناسان می‌گویند که فاصله استاندارد تغییر روغن هر سه ماه یکبار – یا هر ۳۰۰۰ مایل (۴،۸۲۸ کیلومتر) است، اما اکثر ماشین‌ها می توانند قبل از نیاز به تعویض روغن، کمی بیشتر هم حرکت کنند. اگر روغن موتور را بیشتر از حد لازم تعوض کنید نه تنها به ماشین شما کمک نمی‌کند بلکه پول، وقت و منابع خود را هم تلف می‌کنید.

منبع: signs of engine oil change

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا از فواصل زمانی تعویض روغن موتور باخبر شوید. مطمئن شوید که از روغن مناسب و با کیفیت […]

  2. […] دیگری که می‌توانید در مورد مقدار روغن موتور اطلاعاتی کسب کنید، وب سایت سازنده است. بنابراین اگر […]

  3. […] که علائم ذکر شده در زیر را مشاهده کردید زمان تعویض روغن فرارسیده است. معمولاً پس از طی مسافت پیموده شده مشخصی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.