چرا رانندگی با دنده خلاص در سرازیری‌ها ممنوع است

رانندگی در تپه‌های بلند و سربالایی‌های سنگین یا رانندگی در سراشیبی‌های تند؟ شما کدامیک را انتخاب می‌کنید؟ اگر از ما سوال کنید ترجیح می‌دهیم رانندگی در تپه‌های سنگین و سربالایی را انتخاب کنیم؛ زیرا رفتن به سرازیری سخت‌تر است و اصول خاصی را می‌طلبد و شما باید به موارد بسیاری توجه نمایید؛ از جمله اینکه حتماً ترمزها را قبل از حرکت کنترل کنید و بتوانید در هنگام حرکت، به موقع و به درستی از ترمز استفاده کنید. اما چرا رانندگی با دنده خلاص در سرازیری‌ها ممنوع است؟

رانندگی با دنده خلاص در سرازیری‌های تند و عدم کنترل ماشین توسط راننده

رانندگی در سرازیری با پیچ و خم‌های زیاد همانند رانندگی در سربالایی‌ها مهارت خاص خود را می‌طلبد. عده‌ای گمان می‌کنند رانندگی در این شرایط به این دلیل که خودرو خود به خود در شرایط حرکت قرار می‌گیرد و نیروی جاذبه زمین، خودرو را خود به خود به سمت پایین کشیده و حرکت می‌دهد؛ پس رانندگی در سرازیری نیز راحت‌تر است، اما این تفکر از آن جهت اشتباه است که رانندگی در سراشیبی‌ها به دلیل آنکه خودرو ناگهان سرعت می‌گیرد و ممکن است هر آن کنترل ماشین از دستان راننده خارج شود و ماشین دچار حادثه شود بسیار سخت‌تر است و تمرکز بیشتری می‌خواهد.

رانندگی در سراشیبی‌ها با دنده سنگین

قرار دادن ماشین در دنده سنگین مهترین کاری است که هنگام رانندگی در سرازیری باید انجام دهید؛ همانطور که گفته شد در سرازیری‌ها به دلیل شتاب گرفتن ناگهانی خودرو، اگر با دنده سبک و پرشتاب حرکت کنید کنترل ماشین و چرخ‌ها از دستتان خارج شده و در مواردی حتی ترمز قفل کرده و ترمز می‌برید. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که در سراشیبی‌های تند انتخاب سنگین‌ترین دنده ماشین یعنی دنده ۲ و ۳ راه حل مناسب جهت کنترل بهتر ماشین است و هرگز دنده را خلاص نکنید تا اگر در شرایط پرخطر قرار گرفتید مثلاً اینکه ناگهان مانعی بر سر راهتان قرار گرفت و مجبور به ترمز گرفتن شدید سریعاً بتوانید سرعت را کم کرده و ترمز بگیرید.

رانندگی با دنده خلاص

رانندگی با خودروی دنده اتومات در سرازیری‌ها

اگر خودروی دنده اتومات دارید خوشحال باشید که در این نوع خودروها به دلیل سیستم‌های پیشرفته خودرو به صورت خودکار نوع جاده را تشخیص داده و ایمنی لازم را ایجاد می‌کند. یعنی سرعت را کنترل نموده و از شدت یافتن سرعت جلوگیری می‌کند. اگر مجبور به رانندگی در سراشیبی‌های تند با خودروی دنده اتومات هستید حتماً خودروی خود را در حالت دستی، بعلاوه و منها (+ -) یا حالت‌های مخصوص دست ساز قراردهید و یا به یک دنده کم و در حالت دنده سنگین ۱ و ۲ و ۳ تغییر دهید. هیچگاه از دنده خلاص برای حرکت در مسیرهای با سراشیبی تند و پر پیچ و خم استفاده نکنید تا گرفتن ترمز برایتان راحت‌تر شود.

تفکر غلط و اشتباه مصرف سوخت کمتر

تفکر غلط و نادرست مصرف سوخت کمتر در صورت استفاده از دنده خلاص در سرازیری‌ها باعث شده که اغلب رانندگان دست به این کار خطرناک و ناایمن زده و خود را در شرایط نامناسب و پرخطر قرار دهند. در سراشیبی‌ها و زمانی که سرعت خودرو به جهت قرارگیری در شرایط دنده خلاص زیاد می‌شود علاوه بر خطر غیر قابل کنترل شدن ماشین به دلیل سرعت گرفتن چرخ و استفاده مکرر راننده از ترمز، سطح تماس لنت و دیسک ترمز برای جلوگیری از سرعت یافتن بیشتر ماشین زیاد شده و حرارت ایجاد شده مابین لنت و دیسک به شدت افزایش می‌یابد و در موارد بسیاری ترمز به یکباره قفل می‌کند و در نتیجه منجر به حوادث ناگوار می‌گردد.

حرکت با دنده خلاص و آلایندگی بیشتر

زمانی که با دنده خلاص حرکت می‌کنید؛ چه در سرازیری‌ها و چه در اتوبان‌ها و یا هر جای دیگر مانند شرایطی که خودرو ایستاده است و درجا کار می‌کند مقداری بنزین از باک بنزین وارد محفظه احتراق خودرو شده و در این حالت آلایندگی بیشتری را وارد هوا می‌کند.

منبع: drive downhill roads

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] معایب دنده خلاص در هنگام رانندگی این است که شما کنترل کمتری روی خودرو خواهید داشت و […]

  2. […] مطالب پیشنهادی: چرا رانندگی با دنده خلاص در سرازیری‌ها ممنوع است […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.