عوامل مؤثر بر طول عمر باتری خودرو

باتری خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر وسیله‌ی موتوری است. این بخش، وظایف مهمی مانند روشن کردن موتور، روشن کردن چراغ‌ها داخلی و خارجی، سیستم اطلاعات سرگرمی، سیستم بلندگو، گرمکن صندلی‌، ماساژور صندلی‌، شیشه‌های برقی و … را بر عهده دارد.

طبق گزارش مسترماشین باز، به طور متوسط، یک باتری خودرو حدود پنج سال طول عمر دارد؛ اما عوامل متعددی می‌توانند عمر یک باتری را کم یا زیاد کنند.

به عنوان مثال دمای هوا، تعداد دفعاتی که از خودرو استفاده می‌کنید؛ لوازم جانبی الکتریکی در خودرو، نوع باتری، و … بر عمر آن تأثیر گذار است.

عمر باتری خودرو

تشخیص خرابی باتری از نظر ظاهری دشوار است. اما با استفاده از یک ولت متر ساده می‌توان میزان شارژ باتری را اندازه گیری کرد و متوجه شد که آیا باتری سالم است یا خیر.

هر سازنده‌ی باتری، برای باتری خودرویی که تولید می‌کند؛ یک طول عمر تعیین می‌کند. این طول عمر باتری برای استفاده متوسط از خودرو است.

تعریف سازنده باتری از نوع استفاده از باتری با یک راننده فرق دارد.

منظور یک سازنده‌ی باتری از واژه “استفاده معمولی از خودرو” به این معنی است که باتری هر بار چرخه شارژ کامل را طی کند؛ در معرض لرزش و تکان قرار نگیرد؛ در دمای بسیار بالا و پایین استفاده نشود و در نهایت لوازم جانبی الکتریکی زیادی را به آن وصل نباشد.

اما همانطور که می دانید؛ رعایت کردن از چنین برنامه دقیق برای نگهداری باتری به صورت روزانه عملی نیست.

ما از خودرو خود برای سفرهای کوتاه استفاده می‌کنیم؛ جاده‌هایی که در آن تردد می‌کنیم استاندارد نیست و لوازم جانبی زیادی مانند مانند GPS، شارژر تلفن، سیستم صوتی ارتقا یافته و.. در خودرویمان وجود دارد که از باتری تغذیه می‌کند.

عوامل مؤثر بر عمر باتری خودرو

با بررسی عوامل زیر می‌توانید عمر باتری خودروی خود را تخمین بزنید و با رعایت برخی نکات طول عمر باتری را افزایش دهید.

شدت بار باتری

قبلاً اشاره کردیم که اتومبیل‌های نسل جدید دارای لوازم جانبی الکترونیکی زیادی هستند؛ مثلاً GPS، سیستم صوتی با خروجی بالا، صندلی‌های برقی با ماساژور و سیستم گرمایشی همه با باتری خودرو تغذیه می‌شوند.

هر چه دستگاه‌های الکترونیکی بیشتر باشند؛ ذخیره انرژی باتری را سریع‌تر تخلیه می‌کنند. این شدت تخلیه با عمر باتری نسبت معکوس دارد.

به عنوان مثال، یک باتری معمولی حدود ۵۰۰ چرخه شارژ دارد. اما اگر بار الکترونیکی باتری همیشه ۱۰۰ درصد باشد و از لوازم جانبی زیادتری در خودرو استفاده شود؛ عمر باتری به ۱۵۰ چرخه کاهش می‌یابد.

در مثال دیگر اگر تنها ۲۰ درصد از انرژی باتری استفاده شود؛ می‌توان انتظار داشت که چرخه‌ شارژ تا ۱۰۰۰ چرخه افزایش یابد.

چرخه‌های شارژ

عمر باتری اغلب با چرخه‌ی شارژ مشخص می‌شود. یک چرخه زمانی است که باتری کاملاً شارژ شده و سپس تخلیه می‌شود. یک باتری اسیدی حدود ۵۰۰ چرخه شارژ و باتری AGM حدود ۷۰۰ چرخه شارژ دارد.

دما

تمام باتری‌ها به دمای هوا حساس هستند. بیشتر مردم فکر می‌کنند که تنها دمای سرد برای باتری‌ها ضرر دارد. اما بهتر است بدانید که هم دمای خیلی سرد و هم دمای خیلی گرم برای باتری خودرو مضر است.

دمای بالا بر چرخه استفاده از باتری تأثیر می‌گذارد؛ در حالی که دمای سرد ظرفیت شارژ باتری را کم می‌کند.

محدوده‌ی دمایی ایده آل برای عملکرد بهتر باتری دمای بین ۱۸ درجه تا ۳۲ درجه سانتیگراد است.

مسافت رانندگی

رانندگی در مسافت‌های کوتاه برای باتری خودرو مضر است. در این مسافت ها، باتری زمان لازم برای شارژ کامل خود را ندارد.

اگر به طور منظم و روزانه تنها برای مسافت‌های کوتاه از خودرویتان استفاده می‌کنید؛ این شرایط می تواند طول عمر باتری خودروتان را از ۵ سال به ۳ سال کاهش دهد.

علائم و نشانه‌های خرابی باتری

اغلب اوقات باتری به طور ناگهانی از کار می افتد؛ بدون اینکه پیش از این نشانه‌های بارزی داشته باشد. اما شما با دقت بیشتر به سرعت می‌توانید علائم خرابی باتری را متوجه شوید. در این صورت می‌توانید قبل از آنکه در یک مکان و زمان نامناسب، باتری خودرو ناگهان از کار بیوفتد؛ برای رفع مشکل آن تدبیری بیندیشید.

طولانی شدن زمان روشن شدن خودرو

اگر متوجه شوید که موتور در حین استارت و برای روشن کردن خودرو زمان بیشتری را صرف می‌کند و مانند گذشته به سرعت روشن نمی‌شود؛ ممکن است باتری ضعیف شده باشد.

صدای کلیک از موتور در حین استارت

زمانی که عمرباتری خودرو کاهش یافته و قدرتی ندارد؛ در زمان استارت و برای چرخاندن موتور، صدای کلیک ایجاد می‌شود. در این صورت سعی کنید تمام وسایل الکتریکی خودرو را خاموش کرده و سپس استارت بزنید.

میزان نور چراغ‌های جلوی خودرو

چراغ‌های هالوژن خودرو انرژی مصرف می‌کنند. زمانی که نور چراغ های خودرو کم شده است؛ نشانه‌ای از مشکل در باتری خودرو شما است.

روش‌های افزایش عمر باتری خودرو:

تا این جا متوجه شدید چه عواملی بر عمر باتری تأثیر می‌گذارد. در ادامه به شما می‌آموزیم چه نوع عادات رانندگی می‌تواند طول عمر باتری خودرو را زیادتر کند.

  • از خودرویتان فقط برای رانندگی در مسافت‌های کوتاه استفاده نکنید. حداقل یک بار در هفته سفرهای طولانی‌تری بروید.
  • پایانه‌های باتری را بررسی کنید تا علائم خردگی نداشته باشد. این خردگی می‌تواند هدایت الکتریکی باتری را کاهش دهد. وقتی متوجه خردگی شدید؛ بعد از تمیز کردن سطح آن، کمی از وازلین روی آن قرار دهید.
  • لوازم جانبی الکترونیکی را زمانی که موتور خودرو خاموش است؛ روشن نگذارید. در صورتی که از این لوازم استفاده نمی‌کنید آن‌ها را از برق جدا کنید.
  • اگر از خودرویتان زیاد استفاده نمی‌کنید؛ یک سیستم شارژ سریع باتری با کیفیت خریداری کنید.

ممکن است شما به عنوان یک راننده نتوانید مواردی مانند دما و یا مسافت طی شده را کنترل کنید؛ اما می‌توانید برخی از دستورالعمل‌های بالا را اجرا کنید تا طول عمر باتری خودرویتان زیادتر شود.

بیشتر بخوانید: بهترین برند باتری خودرو در سال ۲۰۲۰

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی برای خرید باتری خودرو

منبع: motoringjunction

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.