علت خرابی کیلومتر شمار سرعت

در هنگام رانندگی چگونه می‌توانید از میزان سرعتی که در آن قرار دارید آگاهی یابید؟ بله! درست است سرعت سنج؛ سرعت سنج اتومبیل ابزاری فوری جهت اطلاع از میزان سرعت حین رانندگی است. ایمنی در جاده به عوامل متعددی بستگی دارد و حفظ حد مجاز سرعت نیز یکی از آن عوامل است. بنابراین زمانی که سرعت سنج اتومبیل کار نمی‌کند و نمی‌دانید که در چه سرعتی در حال حرکت هستید این امکان وجود دارد که هر آن دچار حادثه شوید و یا حتی توسط دوربین‌های کنترل سرعت اتومبیل جریمه شده یا پلیس جلوی حرکت شما را بگیرد. بنابراین دانستن علت خرابی کیلومتر شمار سرعت و علائم معیوب بودن آن یکی از روش‌های تضمین یک رانندگی کم خطر و ایمن است. برخی از توصیه‌ها و راهکارهای حل این مشکل برای شما در این مقاله شرح داده شده که توجه‌تان را به ادامه این مطلب جلب می‌کنیم.

علائم خرابی کیلومتر شمار سرعت

سرعت سنج اتومبیل با کشیدن اطلاعات از جعبه دنده خودرو و چرخ دنده سرعت خود را تعیین می‌کند. مرکز کنترل موتور ECU سرعت چرخش محور میله گردان را به سرعت خطی خودرو تبدیل می‌کند و پس از آن اطلاعات را به سرعت سنج منتقل می‌کند. وقتی سرعت سنج اتومبیل کار نمی‌کند نمی‌تواند اطلاعات دریافتی از واحد کنترل موتور را دقیق بخواند. یک سرعت سنج یا کیلومتر شمار معیوب خطرات بالقوه ایمنی را در یک رانندگی پرشتاب ایجاد می‌کند. علائم هشدار دهنده نشان دهنده خرابی سرعت سنج اتومبیل شامل موارد زیر است:

۱- از کار افتادن کامل سرعت سنج
این خرابی کاملاً در ارتباط با سنسورهای سرعت و یا سَری سرعت سنج است و کابل‌های متصل شده به آن مقصر اصلی این خرابی در اتومبیل‌های قدیمی هستند.

۲- روشن شدن چراغ‌های موتور
روشن شدن چراغ‌های موتور به دلیل ایجاد نقص در سنسور اتفاق می‌افتند، در این حالت سنسور نمی‌تواند اطلاعات دریافت شده از مرکز کنترل موتور را به درستی خوانده و پردازش کند و عامل ایجاد نقص در عملکرد سرعت سنج می‌شود و باعث می شود که گاه آن سرعت سنج به درستی کار کند و در برخی موارد نیز از کار بیفتد.

۳- تغییرات متعدد در پردازش‌گرها و ورودی‌های آن‌ها
این مشکل نیز می‌تواند به دلیل وجود سیم کشی نادرست و یا حسگرهای معیوب اتفاق بیفتد و راه اندازی مجدد سنسورها و تعمیر سیم کشی‌ها مسئله را برطرف خواهد کرد.

۴- دریافتی اشتباه
تغییر لاستیک ماشین به ابعادی بزرگتر از آنچه که در کارخانه بر روی ماشین سوار می‌کنند، باعث ایجاد اختلال در عملکرد سرعت سنج و قرائت اشتباه و ایجاد اشکال در دریافتی‌های سرعت می‌شود. بنابراین تغییر لاستیک به لاستیک‌های غیر استاندارد نیز منجر به دریافتی‌های اشتباه در سرعت سنج شده و عملکرد آن را مختل می‌کند.

۵- کار نکردن نمایشگر آمپر سرعت
هنگامی که مقدار سرعت خودرو هنگام اتصال به دستگاه دیاگ نشان داده می‌شود اما این سرعت در نمایشگر سرعت سنج پشت آمپر به راننده نمایش داده نمی‌شود و یا سرعت نمایش داده شده نادرست است لازم است اتصالات نمایشگر پشت آمپر با محور کنترل موتور ECU بررسی شود. برای اینکار باید پالس‌های دریافتی به پشت آمپر چک شود اگر داخل آمپر خودرو پالس دریافت شود اما توسط عقربه‌ها نمایش داده نشود اشکال از نمایشگر سرعت است و باید موتور سرعت سنج چک شود.

خرابی کیلومتر شمار سرعت

چه عواملی باعث خرابی سرعت سنج اتومبیل میشوند؟

سرعت سنج در وسایل نقلیه مدرن در محاسبه سرعت از سنسورهای سرعت متعددی استفاده می‌کند در حالی که این کار توسط دنده‌ها و سیم‌ها در مدل‌های قدیمی‌تر انجام می‌شود. هنگامی که سنسورها خوب کار نمی‌کند خطای عملکردی نمایش داده شده و یا اینکه خطای سیم کشی خودرو داده می‌‌شود و سرعت سنج متوقف می‌گردد.

هنگامی که سرعت سنج خودرو کار نمی‌کند ممکن است عوامل زیر رخ داده باشند:

۱- سنسور سرعت معیوب باشد
سنسور سرعت نه تنها نمایش دهنده سرعت خودرو است، بلکه به عملکرد کنترل و مهار سرعت (کروز کنترل)، تنظیم جریان روان سوخت و همچنین زمان احتراق نیز کمک می‌کند. ممکن است یک سرعت سنج به دلیل داشتن سنسور معیوب، بد کار کند و یا از کار بیفتد به علاوه، یک کنترل کننده کروز (مهار سرعت) آسیب دیده نیز می‌تواند رانندگی را مختل نماید. هر مشکلی در رابطه با سنسور باعث می‌شود که چراغ چک در خودرو روشن شود.

۲- واحد کنترل موتور معیوب است
واحد کنترل موتور به معنای واقعی کلمه مرکز فعالیت موتور است و به عنوان مغز رایانه‌ای اتومبیل عمل می‌کند، همچنین ارزیابی و کنترل تمامی فعالیت‌های موتور را بر عهده دارد، بنابراین روشن است که در صورت بروز مشکل و اختلال در واحد کنترل موتور سرعت سنج نیز ورودی‌های نادرستی دریافت می‌کند و در پردازش دریافتی‌ها عملکرد اشتباهی دارد.

۳- نقصی در فیوز و یا سیم کشی‌ها وجود داشته باشد
دلیل دیگر عدم کارکرد سرعت سنج سیم کشی نادرست است. یک سیم کشی نادرست و یا سیم پیچی کوتاه می‌تواند انفجار آفرین باشد و یا کارکرد سرعت سنج را دچار مشکل کند، این امر عمدتاً در اتومبیل‌های قدیمی‌تر اتفاق می‌افتد.

سرعت سنج اتومبیلم متوقف شده است چگونه اختلال آن را برطرف کنم؟
بسته به نوع خودرویی که دارید رفع اختلال نیز متفاوت است راه حل تعمیر سرعت سنج دو مورد است:
۱- تعویض سنسور سرعت
۲-تغییر سیم کشی

این دو راه حل با توجه به مکانیسم اتومبیل شما متفاوت خواهد بود، خود شما نیز می‌توانید اقدامات لازم را جهت رفع نقص انجام دهید در غیر این صورت گرفتن کمک حرفه‌ای‌تر از یک تعمیرکار متخصص منطقی‌ترین کار است.

خرابی کیلومتر شمار سرعت

استفاده از کد اسکنر یا دیاگ
استفاده از یک دستگاه دیاگ برای بررسی کدهای خطا اولین قدم جهت ریشه‌یابی مشکل است. اتصال این اسکنر به واحد کنترل موتور برای مشخص کردن اختلال و قطعه خراب شده راه حل مناسبی است، برای تکمیل فرایند تعمیر لازم است که کد خطا را پاک کنید.

۱- سنسورها از کار افتاده‌اند
محل سنسورها را پیدا کرده و سیم‌های متصل به آن را جهت پیدا کردن هرگونه آسیب دیدگی ارزیابی کنید. در صورت مشاهده هرگونه نقص، سنسور خراب را با سنسوری نو تعویض نمایید.

۲- سیم‌ها اتصالی دارند یا سیم کشی نادرست است
سیم‌ها می‌توانند در اتومبیل‌های قدیمی‌تر هنگام تعمیر کوتاه‌تر بسته شده و یا به مرور فرسوده شده و ایجاد انفجار و آتش‌سوزی نمایند لازم است که هرازچندگاهی سیم کشی‌ها و‌ فیوزها را بررسی کنید و قطعه معیوب را تعویض نمایید.

۳- هنگامی که ECU مرکز کنترل موتور عامل اختلال و خرابی است
کل مرکز کنترل موتور در شرایطی که عامل خرابی و اختلال است نیاز به تعویض دارد. برای این کار ابتدا لازم است مجدداً آن را تنظیم کنید اما این کار دائمی نیست و نیاز به تعویض محور کنترل است. به خاطر داشته باشید پس از نصب واحد جدید کنترل، کلید احتراق موتور را به موقعیت کمکی یا فرعی تنظیم نمایید این کار کمک می‌کند که مرکز کنترل موتور جدید شروع به کار نموده و در هنگام روشن شدن ماشین خود را با سیستم‌های دیگر موتور هماهنگ کند. در هر صورت ارزیابی اتومبیل در هنگام رانندگی را فراموش نکنید و قبل از هر چیزی مطمئن شوید سرعت سنج اتومبیل‌تان به درستی کار می‌کند. مواردی که در بالا گفته شد مراحل تعمیر از کار افتادگی سرعت سنج اتومبیل بوده و ارزیابی قطعات موتور جهت جلوگیری از بروز حادثه در هنگام رانندگی لازمه یک سفر ایمن است.

منبع: speedometer not working

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.