علت خرابی شیشه بالابر خودرو

خرابی شیشه بالابر خودرو می‌تواند یک کابوس باشد فارغ از اینکه هنگام بالابردن یا پایین آوردن گیر کند. چه از پنجره‌های برقی استفاده کنید و چه از پنجره‌های دستی، اگر برخی نکات آسان را دنبال کنید می‌توانید بفهمید که چرا پنجره‌های خودرو به درستی کار نمی‌کنند. اگر خوش شانس باشید ممکن است بتوانید پنجره خودرو را بدون هیچ گونه ابزار ویژه‌ای درست کنید.

شیشه بالابر خودرو چگونه کار می‌کند؟

شیشه‌های خودرو از بخشی به نام تنظیم کننده برای بالا و پایین آمدن استفاده می‌کنند که در داخل کانال‌ها قرار دارد.‌ پنجره‌های دستی دارای تنظیم کننده‌هایی هستند که از نظر فیزیکی به محورها متصل می‌شوند و چرخاندن محور به این صورت است که شما پنجره را بالا و پایین می‌کنید. شیشه‌های برقی دارای تنظیم کننده‌هایی هستند که به موتور متصل هستند اما بر اساس همان اصل اساسی کار می‌کنند.

از آنجا که پنجره‌های دستی و برقی اجزای مختلفی دارند به دلایل مختلفی هم خراب می‌شوند:

پنجره‌های برقی: پنجره‌های برقی معمولاً از یک موتور برقی برگشت پذیر متصل به یک تنظیم کننده برای بالا بردن و پایین آمدن شیشه پنجره استفاده می‌کنند. سوئیچ‌ها، سیم کشی و موتور همگی می‌توانند خراب شوند و تنظیم کننده نیز می‌تواند به کلی گیر کرده یا خراب شود.

پنجره‌های دستی: پنجره‌های دستی از یک میل لنگ دستی و یک تنظیم کننده مکانیکی برای بالا بردن و پایین آمدن شیشه پنجره در داخل درب استفاده می‌کنند. چرخ دنده‌های موجود در رگولاتور یا میل لنگ می‌توانند خم شوند و تغییر شکل دهند، در صورت خشک شدن گریس روغن، تنظیم کننده نیز می‌تواند به دلیل اصطکاک گیر کند.

علت خرابی شیشه بالابر خودرو

چه عواملی باعث خرابی شیشه بالابر خودرو می‌شوند؟

سه مورد اصلی باعث از کار افتادن شیشه بالابر خودرو می‌شود: منفجر شدن فیوزها، خراب شدن سوئیچ‌ها و سوختن موتورها. همچنین ممکن است تنظیم کننده پنجره دچار فرسودگی و خم شدگی شوند اگرچه این امر کمتر متداول است.

رفع برخی از این مشکلات به آسانی امکان پذیر است، در حالی که برخی دیگر به ابزارهای ویژه‌ای نیاز دارند و ممکن است به کمک متخصص احتیاج داشته باشید. در اینجا چند نکته اساسی برای عیب یابی آورده شده است:

سوئیچ قفل ایمنی پنجره را بررسی کنید

اگر کلید قفل فعال باشد، پنجره‌ها بالا یا پایین نمی‌روند. ابتدا این مورد را بررسی کنید، زیرا گاهی بدون اینکه متوجه شوید این سوئیچ‌ها به طور تصادفی ضربه می‌بینند و قفل می‌شوند.

فیوزها را چک کنید

اگر هیچ یک از پنجره‌ها رو به بالا یا پایین نمی‌رود فیوزها را بررسی کنید. فیوزهای منفجر شده را تعویض کنید و دوباره امتحان کنید. اگر دوباره فیوز منفجر شد به دنبال اتصال کوتاه باشید. دقت داشته باشید که از فیوز بزرگتر از حد استفاده نکنید.

سوئیچ پنجره را به بالا و پایین فشار دهید و به صدای آن گوش دهید

اگر هنگام فشار دادن سوئیچ از داخل درب صدا می‌شنوید، این بدان معناست که کلید کار می‌کند و ممکن است موتور پنجره برقی خراب باشد یا تنظیم کننده شیشه گیر کرده باشد.

علت خرابی شیشه بالابر خودرو

سوئیچ پنجره را فشار دهید و سنسورهای فاصله را تماشا کنید

این یک روش آسان دیگر برای رد کردن سوئیچ خراب است. اگر فشار ولتاژ روی داشبورد هنگام فشار دادن سوئیچ حتی کوچکترین بیتی را حرکت دهد به موتور خراب شک کنید.

سوییچ‌های دیگر را امتحان کنید

اگر پنجره سمت مسافر بالا یا پایین نمی‌رود، آن را با کلید اصلی واقع در سمت راننده یا کنسول مرکزی امتحان کنید. اگر با این کلید درست کار کرد پس سوئیچ سمت مسافر خراب است.

در صورت امکان سوئیچ‌ها را تعویض کنید

در بعضی از اتومبیل‌ها کلیدهای شیشه پنجره همه یکسان هستند. این به شما امکان می‌دهد تا سوئیچ‌ یکی از پنجره‌های سالم را با پنجره خراب عوض کنید. اگر پنجره شروع به کار با سوییچ جدید کرد سوئیچ خراب است.

برق سوئیچ را بررسی کنید

اگر سوئیچ قدرت و پایه دارد به سیم کشی یا موتور مشکوک شوید.

قدرت موتور را چک کنید

اگر موتور قدرت و پایه داشته باشد و پنجره بالا یا پایین نرود، موتور خراب است.

منبع: stuck car window

مطالب مرتبط:
چگونه تیغه برف پاک‌کن مناسبی را انتخاب کنیم؟

آشنایی با مشخصات بهترین برف‌پاک‌کن خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.