علت بالا رفتن دماسنج خودرو و راه‌های تشخیص خرابی آن

دماسنج خودرو در واقع یک «دماسنج» نیست و از نظر فنی، یک «ترمیستور» محسوب می‌شود که برای كنترل و اندازه گیری دما در ماشین یا وسیله نقلیه استفاده می‌شود. به طور معمول، این دستگاه درجه حرارت خودرو را نشان می‌دهد، به این معنی که خیلی گرم یا خیلی سرد نیست. این بدان معناست که همه چیز خوب کار می‌کند مگر اینکه متوجه بالا رفتن دماسنج خودرو شوید که نشانه داغ شدن بیش از حد موتور می‌باشد. دماسنجی که عدد بالایی را نشان می‌دهد بیانگر این است که موتور بیش از حد داغ است و ممکن است خراب شود. با این وجود، گاهی دماسنج با اینکه افزایش دما را نشان می‌دهد اما ماشین در حقیقت گرم نیست، این وضعیت، عملکرد نادرست دماسنج را نشان می ‌هد. در این مطلب به شما می‌گوییم که چه چیزی باعث نشانگر دمای کاذب می‌شود:

لازم نیست ماشین را با دمای کاذب اداره کنید زیرا باعث گمراهی شما می‌شود و به شما اجازه نمی‌دهد از دمای واقعی خودرو مطلع شوید. همیشه عاقلانه‌ترین کار این است که ماشین را با قطعاتی روشن کنیم که به طور صحیح کار می‌کنند و هرگونه خرابی آن را در اسرع وقت رفع کنیم:

علت بالا رفتن دماسنج خودرو

خراب شدن سنسور دماسنج
ساده‌ترین دلیل برای افزایش دما در دماسنج خودرو این است که خود دستگاه اندازه گیری خراب باشد. وقتی سنسوری که دما را اندازه گیری می‌کند معیوب است یا کار نمی‌کند، معمولاً یک عدد اشتباه را نشان می‌دهد. این وضعیت ممکن است با تمیز کردن سنسور رفع شود زیرا گاهی گرد و غبار و زباله در سنسور دماسنج نفوذ می‌کند و عملرد آن را دچار اختلال می‌کند.

علت بالا رفتن دماسنج خودرو

شکستن دماسنج
دلیل بعدی ممکن است شکستن دستگاه دماسنج باشد زیرا در دماسنج قطعاتی وجود دارد که مستعد شکستن هستند. به عنوان مثال، سوزن آن ممکن است به مرور زمان و گاهی در اثر تغییر دمایی شکسته شود، همچنین چرخ دنده‌های آن ممکن است در سوزن گیر کند یا بشکند. در این حالت فرد باید با بردن اتومبیل خود به تعمیرکار، سوزن دماسنج را تعویض کند. در موارد شدیدتر، ممکن است سنسور کاملاً به تغییر نیاز داشته باشد و به کمک یک نیروی حرفه‌ای نیاز داشته باشید.

خرابی واشر سرسیلندر
گاهی اوقات، خرابی واشر سرسیلندر علت داغ شدن ماشین و افزایش دمای دماسنج است. واشر سر سیلندر در بلوک موتور بین سیلندر و سر سیلندر قرار می‌گیرد و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می‌کند تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن جلوگیری کند. در صورت بروز این مسئله، باید بلافاصله خودروی خود را به تعمیرکار منتقل کنید زیرا خرابی آن می‌تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد.

معیوب بودن واتر پمپ
واتر پمپ معیوب در سیستم خنک کننده اتومبیل کار می‌کند و ساختار کلی خودرو را خنک نگه می‌دارد. این وسیله، مایع خنک کننده را از طریق رادیاتور به موتور می‌‎رساند و این امر باعث می‎شود که خودرو در روزهای گرم تابستان خنک بماند. یک واتر پمپ معیوب بر سطح خنک کننده سیستم تأثیر می‌گذارد و از این رو ممکن است از طریق دماسنج باعث ایجاد اخطار شود.

گرم شدن بیش از حد موتور
لازم نیست هر بار عملکرد دماسنج را بسنجید زیرا در بعضی مواقع ممکن است موتور واقعاً گرم شود و شما متوجه آن نشوید. گاهی سطح پایین خنک کننده می‌تواند دلیل گرم شدن موتور باشد و به این ترتیب، آن را روی سنج دما نشان می‌دهد. غلظت بالای مایع خنک‌کننده به‌خصوص در فصول سرد سال و به‌خصوص در مناطقی که دما افت شدیدی دارد، باعث داغ شدن موتور خودرو می‌شود. به عنوان یک راه حل، شما باید خنک کننده را چک کرده و مطمئن شوید که هیچ مشکلی در آن وجود ندارد.

راه‌های تشخیص خرابی دماسنج

چگونه بفهمیم که دماسنج نیاز به تعویض دارد؟
یک دماسنج معیوب ممکن است به غیر از نشان دادن درجه حرارت بالا با چندین مسئله دیگر روبرو شود. همچنین اگر به موقع برطرف نشود ممکن است شما را با مسائل دیگری روبرو کند. در اینجا چندین نشانه وجود دارد که به شما اطلاع می‌دهد که آیا دماسنج نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارد:

  • اگر متوجه شوید که دماسنج خودرو با نوسان روبرو است و مدام بالا و پایین می‌رود، این یک علامت هشدار دهنده است.
  • هنگامی که سوزن حتی بعد از چند دقیقه حرکت نمی‌کند و یا در منطقه سرخ باقی نمی‌ماند، نشانگر معیوب بودن دماسنج است. شما باید در مورد عواملی که به افزایش درجه حرارت دماسنج کمک می‌کنند اطلاعاتی بدست آورید تا بتوانید تشخیص درستی داشته باشید. در این شرایط ماشین خود را به تعمیرکار برسانید تا مشکل حل شود و نکاتی درباره تعمیر و نگهداری آن به دست آورید.
  • اگر دماسنج هنگام رانندگی در عدد ۸۰ و ۱۰۰ درجه بماند، این نیز یک علامت هشدار دهنده است.
  • وقتی ماشین را در حالت آماده کار قرار دهید یا به آرامی آن را حرکت دهید و دماسنج از حالت عادی به سرما برسد، نشان می‌دهد که اختلالی در دماسنج وجود دارد.

منبع: cause of the car getting hot

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.