علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

به معنای واقعی کلمه صدها دلیل وجود دارد که ماشین استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود، اما برخی از آن‌ها متداول‌تر از سایرین هستند. در زیر چند علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را مورد بحث قرار می‌دهیم:

خراب شدن باتری: باتری خراب رایج‌ترین علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین است. باتری خودرو به دلایل مختلفی خراب می‌شود، ممکن است ماشین را با چراغ‌های روشن رها کرده باشید، یا سیم کشی آن سست شده باشد، یا اینکه آب درون قطعه تبخیر و منجر به هدایت ضعیف شده باشد یا باتری خودرو قدیمی باشد یا…! با هل دادن ماشین می‌توانید تست کنید که آیا باتری مشکل دارد یا خیر. اگر با این کار خودرو روشن شد، به احتمال زیاد با یک باتری خراب روبرو هستید. اگر باتری خودرو مشکل دارد باید باتری آن را تعویض و اتصالات آن را تمیز کنید. اگر در تعویض باتری خودرو تجربه‌ای ندارید بهتر است این کار را به یک تکنسین سرویس بسپارید.

خوردگی باتری: خوردگی باتری می‌تواند برای روشن شدن خودرو مشکل ایجاد کند. بست‌های باتری خودرو را بررسی و تمیز کنید تا مطمئن شوید که اتصال تمیز و کاملی وجود دارد، سپس سعی کنید دوباره ماشین خود را روشن کنید. یک فرد متخصص و با تجربه می‌تواند شما را به سمت محصولات مناسب هدایت کند و در مورد نحوه تمیز کردن باتری شما را راهنمایی کند.

خراب شدن سوئیچ احتراق: اگر مطمئن شدید که باتری خودرو به درستی کار می‌‎کند، اما ماشین در اولین تلاش روشن نمی‌شود، ممکن است سوئیچ احتراق مشکل داشته باشد. این سوئیچ در واقع سوئیچ قدرتی است که کلیه عملکردهای داخلی خودرو را کنترل می‌نماید. شما می‌توانید با روشن کردن چراغ‌های جلو سعی کنید علت مشکل را پیدا کنید. از آنجا که چراغ‌های جلو و لامپ داخل داشبورد توسط باتری کنترل می‌شوند، اگر آنها روشن شوند، اما موتور خودرو شروع به کار نکند، خراب شدن سوئیچ احتراق مقصر احتمالی آن است. خراب شدن شمع، وایر و کوئل یا زمان بندی نادرست احتراق علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین است. برق رسانی ناقص منجر به جرقه نزدن شمع‌ها و بروز ایراد در سیستم احتراق می‌شود.

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

شکستن استارتر: شکستن استارتر نیز مانند خراب شدن سوئیچ احتراق، یکی دیگر از دلایلی است که ماشین استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، استارتر نیروی لازم برای به حرکت درآوردن قطعات متحرک را فراهم می‌کند تا این قطعات بتوانند ماشین را روشن کنند. اگر هنگام شروع کار سر و صدای کلیک شنیدید، یک استارتر شکسته یا ضعیف می‌تواند مقصر آن باشد. اجزای استارتر خودرو شامل دنده و قطعات متحرک است، اگر هر یک از اینها به هر علتی دچار مشکل شوند نمی‌توانند به وظیفه خود عمل کنند و ماشین روشن نمی‌شود.

مسدود شدن فیلتر سوخت: اگر فیلتر سوخت خودرو مسدود شود، بنزین قادر نخواهد بود به موتور برسد. فیلترهای سوخت باید هر ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ کیلومتر عوض شوند. اگر کیلومتر خودرو همین رقم را نشان می‌دهد، دفعه بعدی که ماشین خود را برای سرویس بردید حتما فیلتر سوخت را عوض کنید.

خالی بودن مخزن گاز: بعضی اوقات واضح‌ترین جواب درست است. اگر مشغول کاری بودید و سوخت گیری را فراموش کردید، ممکن است خودرو بنزین کافی نداشته باشد تا روشن شود. برای این کار از کسی بخواهید که شما را به نزدیکترین پمپ بنزین برساند و بتوانید سوخت‌گیری کنید. اگر خودرو با تک استارت روشن نمی‌شود و صدای زوزه از پمپ بنزین شنیده می‌شود، احتمالا پمپ بنزین خودرو بر اثر کارکرد بالا یا کیفیت پایین آن ضعیف شده است.

خراب بودن تسمه تایم: تسمه تایم، دریچه‌های موتور را در فاصله مناسب باز و بسته می‌کند تا دریچه‌ها و پیستون‌ها همدیگر را لمس نکنند. تسمه تایم، مهمترین قطعه‌ در موتور است که یاید از آن مراقبت و نگهداری کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. تسمه تایم خراب می‌تواند باعث آسیب فاجعه بار در موتور شود که به تعویض موتور نیاز باشد. تولید کنندگان خودرو مشخص می‌کنند که چه موقع باید تسمه تایم عوض شود، این زمان معمولاً مبتنی بر مسافت پیموده شده است. به طور کلی، فاصله زمانی تعویض آن هر ۶۰،۰۰۰ مایل یا هر پنج سال است (هر کدام که اول باشد).

خراب شدن دینام: اگر دینام خودرو خراب باشد، ممکن است باتری خودرو شارژ نشود. اگر به نظر می‌رسد دینام مقصر است، ابتدا می‌توانید تسمه درایو را بررسی کنید. در صورت خرابی و یا خراب شدن تسمه، احتمالا چراغ هشدار روشن می‌شود. اگر فقط خروجی سیستم شارژ ضعیف باشد، ممکن است چراغ هشدار روشن نشود. یک روش آسان برای بررسی این است که اطمینان حاصل کنید در حدود ۱۴ ولت را نشان می‌دهد. در غیر این صورت باید وضعیت را یک تکنسین بررسی کند. همچنین می‌توانید علائم هشدار دهنده را با دقت مشاهده کنید. گاهی چراغ‌های کم نور می‌تواند علامت شارژ نشدن ماشین باشد.

منبع: Reasons Why Your Car Won’t Start

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] بیشتر بخوانید: علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.