علائم و نشانه‌های مشکلات گیربکس خودرو

اگر گیربکس (Transmission) خودرو دچار مشکل شده یا در شرایط بدی قرار دارد، باید در اسرع وقت آن را تعمیر کنید. در این مقاله رایج‌ترین علائم و نشانه‌های خرابی گیربکس ذکر شده است.

به گزارش مسترماشین باز، خوشبختانه، با تشخیص زود و حل مشکلات گیربکس، احتمالاً از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌کنید و می‌توانید با هزینه کمتری گیربکس خودرویتان را تعمیر نمایید.

چه علائمی نشان می‌دهد که گیربکس خودرو بد کار می‌کند؟

شایع‌ترین علائم عبارتند از:

صدای ناله /تق تق/ صدای ساییدن

صدای “”ناله کردن” یا “خراش” که از گیربکس خودرو می‌آید طبیعی نیست.

این صدا ممکن است به محض قرار دادن ماشین خود در حالت رانندگی یا دنده رخ دهد، یا ممکن است هنگام رانندگی و تعویض دنده اتفاق بیفتد.

صدای ساییدن معمولاً ناشی از کمبود روغن گیربکس است که یک لایه نازک بین قطعات متحرک ایجاد می‌کند تا فلز روی فلز خراشیده نشود.

در صورت کافی نبودن این مایع، نه تنها صدای بلندی ایجاد می‌شود، بلکه می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن نیز شود.

مشکل صدای تق تق گیربکس، به این دلیل است که پایه‌های گیربکس یا موتور شل یا شکسته شده باشند. در این شرایط تغییر ناگهانی سرعت یا تعویض دنده‌ها می‌تواند منجر به صدای بلند شود.

بوی سوختن

یکی دیگر از علائمی که به هیچ وجه نشانه خوبی نیست، بوی سوختن است. مشابه علامت قبلی، این مشکل به دلیل کمبود روغن گیربکس یا فقدان آن رخ می‌دهد.

بدون مایع کافی، اصطکاک کنترل نشده و در نتیجه گیربکس بیش از حد گرم می‌شود. همچنین ممکن است فیلتر مسدود شده باشد، به این معنی که جریان مایع کافی به منظور روانکاری آن وجود ندارد.

بنابراین اگر متوجه بوی سوختن شدید از خودروی خود شدید، یکی از اولین چیزهایی که باید بررسی کنید میزان روغن گیربکس باقی مانده است.

اگر خودرو با گیربکس دستی کار می‌کند، ممکن است کلاچ در حال اصطکاک باشد، که معمولاً به این معنی است که دنده را به درستی تعویض نمی‌کنید.

نشت روغن گیربکس

روغن گیربکس بسیار مهم است. خوشبختانه، اگر هر ۴۸۲۷۰ کیلومتر تا ۹۶۵۴۰ کیلومتر روغن گیربکس خود را تعویض کنید، هرگز مشکلی نخواهید داشت؛ مگر اینکه نشتی وجود داشته باشد.

هنگامی که مهر و موم‌های گیربکس شما خرابف فرسوده و یا خشک می‌شوند، منقبض شده یا ترک می‌خورند که می‌تواند منجر به نشت مایع قرمز رنگ در زیر ماشین شما شود. در صورت قدیمی بودن روغن، رنگ آن قهوه‌ای است.

با تشخیص زودهنگام این مشکل، می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

خوشبختانه، اگر ماهیانه روغن گیربکس را چک کنید، می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.

تعویض دنده با تأخیر/لغزش دنده

سیستم انتقال قدرت خودرو طوری طراحی شده‌ است که تا حد امکان سریع و کارآمد عمل کند. اگر این مورد دیگر در مورد خودروی شما صدق نمی‌کند، به احتمال زیاد یک مشکل وجود دارد.

بنابراین اگر در حین تعویض دنده با مشکل رو به رو هستید و خودروی شما به کندی این کار را انجام می‌دهد؛ به احتمال زیاد گیربکس دچار مشکل شده است.

در مورد لغزش دنده، این بدان معناست که گیربکس بدون هیچ دلیل مشخصی دنده‌ها را تعویض می‌کند. حتی اگر از کروز کنترل استفاده می‌کنید، ممکن است متوجه بالا رفتن یا افت RPM شوید.

در همه این موارد مقصر اصلی کمبود روغن گیربکس و یا شاید گرفتگی فیلتر است.

روشن شدن چراغ چک موتور

روشن شدن چراغ چک موتور همیشه به این معنی نیست که سیستم انتقال قدرت خودروی شما مشکل دارد، اما یکی از اولین علائمی است که نشان می‌دهد یک بخش دچار مشکل شده است.

ماژول کنترل الکترونیکی (ECM) داده‌ها را از سنسورهای مختلف خودرو دریافت می‌کند. اگر متوجه هر گونه ناهماهنگی شود، چراغ چک موتور روشن خواهد شد. شما می‌توانید با استفاده از اسکنر OBDII مشکل خودرو را شناسایی کنید.

راه‌های ارتقای عملکرد گیربکس خودرو

به طور مرتب روغن گیربکس را بازرسی کنید

مشابه تعویض روغن، باید به طور منظم روغن گیربکس خود را تعویض کنید.

نادیده گرفتن این موضوع در نهایت باعث خرابی سیستم انتقال قدرت خودرو می‌شود.

هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس را تعویض کنید؟

برای رسیدن به پاسخ این سؤال کتابچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید، اگرچه یشتر سازندگان پیشنهاد می‌کنند به ازای هر هر ۴۸۲۷۰ کیلومتر تا ۹۶۵۴۰ کیلومتر روغن گیربکس را تعویض کنید.

با استفاده از تصویر زیر می‌توانید رنگ روغن گیربکس خودروی خود را بررسی کنید.

رانندگی با عادات نادرست

اگر در حین رانندگی از ترمز و گاز زیادی استفاده می‌کنید و یا بارهای سنگینی را با خودرو خود جابه جا می‌کنید؛ گیربکس خودروی شما به مرور دچار مشکل خواهد شد.

همچنین رانندگی در هوای گرم نیز باعث صدماتی به سیستم انتقال قدرت خودرو می‌شود.

سیستم خنک کننده‌ی خودرو

قطعات متحرک زیادی در یک گیربکس وجود دارد که باعث گرما می‌شوند. برای اینکه بیش از حد گرم نشود، سیستم خنک کننده دمای روغن گیربکس را قبل از ورود به جعبه دنده کاهش می‌دهد.

بنابراین بررسی سیتم خنک کنند ی خودرو نیز به افزایش طول عمر گیربکس خودرو کمک خواهد کرد.

چند راه برای انجام این کار عبارتند از:

  • حفظ سطح مناسب مایع ضد یخ
  • توجه به علائم نشتی
  • بررسی تغییر رنگ صد یخ
هنگام تعویض دنده مراقب باشید

سیستم انتقال قدرت یک بخش بسیار پیچیده‌ی خودرو است، که، متأسفانه، ظرافت بالایی دارد.

کارهایی مانند استفاده از دنده عقب در حین رانندگی و یا جابجایی در پارک قبل از توقف کامل، می‌تواند صدمات زیادی را به آن وارد کند.

علاوه بر این، هر زمان که خودروی خود را روی شیب پارک می‌کنید، حتماً ترمز دستی را فشار دهید. با انجام این کار فشار خودرو از روی گیربکس بر داشته می‌شود و هنگام بیرون آمدن از پارک از آن در برابر آسیب محافظت می‌کند.

به صورت سالانه گیربکس خودرو را بازرسی کنید

به بازرسی منظم گیربکس یکی از بهترین راه‌های محافظت از آن است.

منبع: autochimps

بیشتر بخوانید : تفاوت بین گیربکس خودکار و نیمه اتوماتیک

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.