سوپرشارژر چگونه کار می‌کند؟

از زمان اختراع موتور احتراق داخلی، مهندسان به دنبال راه‌هایی برای افزایش توان موتور بودند. “Supercharger”، یک اصطلاح معمول است که دقیقاً این کار را انجام می‌دهد. سوپرشارژر به این منظور طراحی شده است که از طریق فشرده کردن هوا، هوای بیشتری به داخل موتور بفرستد و توان موتور را افزایش دهد. توربوشارژر نیز وسیله دیگری است که برای همین منظور طراحی شده است. تفاوت بین این دو سیستم، منبع انرژی آن‌ها است. توربو شارژرها توان خود را از توربینی می‌گیرند که به وسیله جریان جرمی اگزوز به حرکت در می‌آید. ولی سوپر شارژرها به وسیله تسمه یا زنجیر به صورت مکانیکی از طریق میل لنگ نیرو می‌گیرند و برخلاف توربو شارژرها که از گازهای اگزوز برای به کار انداختن کمپرسور استفاده می‌کنند، سوپر شارژرها قدرت خود را مستقیما از میل لنگ می‌گیرند. بیشتر آن‌ها با یک تسمه به حرکت در می‌آیند که آن تسمه به دور یک قرقره می‌پیچد و قرقره به یک چرخ دنده محرک متصل است. چرخ دنده محرک به نوبه خود چرخ دنده کمپرسور را می‌چرخاند.

چگونه یک موتور سوخت کار می‌کند و چگونه قدرتمندتر می‌شود؟

برای پاسخ به “سوپر شارژر چگونه کار می‌کند؟”، ابتدا باید بدانید که موتور احتراق چگونه کار می‌کند.

موتور احتراق انرژی لازم برای اتومبیل را تولید می‌کند که ورودی آن مخلوطی از هوا و سوخت است. هوا و سوخت با نسبت مشخصی وارد محفظه سوخت موتور می‌شوند و برای ایجاد سوخت یا انفجار فشرده می‌شوند.

این احتراق مقداری انرژی تولید می‌کند که موتور برای اجرای کار خودرو به تمام قسمت‌های مورد نیاز می‌فرستد. به همین دلیل است که موتور مدرن “موتور احتراق داخلی” نامیده می‌شود.

از این نکته می‌توان فهمید که هوا نقش مهمی در فرآیند ایجاد انرژی دارد. میزان جریان هوا در محفظه موتور می‌تواند تاثیر زیادی بر میزان انرژی داشته باشد، این یعنی اینکه قدرت موتور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سـوپرشارژرها بلا فاصله بعد از روشن نمودن و چرخش موتور، در سرویس قرار می‌گیرند و هوای فشرده را در اخـتیار موتور قرار می‌دهند. هوای فشردۀ بیشتر به موتور، باعث کارایی بیشتر موتور می‌شود و یک سوپرشارژر نیز برای این منظور طراحی می‌شود. سـوخت بیشتر به انفجار بزرگ‌تر و افزایش توان می‌انجامد. به کار گرفتن یک سوپرشارژر یک راه مفید برای به دست آوردن هوای دمیده شده پرفشار است. این روش در افزایش قدرت موتور در مقایسه با بزرگ‌تر بودن موتور ایده‌آل‌تر است و این باعث می‌شود خودرو سنگین‌تر و حجیم‌تر شود.

سوپرشارژر

یک سوپرشارژر چگونه کار می‌کند؟

برای کمک به موتور در تولید انرژی بیشتر دو مورد لازم است: هوای بیشتر و سوخت بیشتر در محفظه سوخت موتور. لازم به ذکر است که برای کار موتور به نسبت خاصی نیاز است: ۱۴ قسمت هوا به یک قسمت سوخت.

هوای فشرده در محفظه سوخت، هوای معمولی در فشار اتمسفر است. فشرده سازی بعداً با کار پیستون اتفاق می‌افتد که برای فشرده سازی مخلوط هوا و سوخت حرکت می‌کند و در نتیجه “خلاء” ایجاد می‌شود.

سوپرشارژر از طریق یک تسمه مستقیما به موتور وصل می شود و مانند دینام و واتر پمپ توسط موتور چرخانده می‌شود. سوپر شارژرها بدون ایجاد کردن خلاء با فشرده کردن هوا در فشاری بالاتر از فشار جو، مکش را افزایش می‌دهند. این کار هوای بیشتری را به درون موتور می‌فرستد و موتور را تقویت می‌کند. باتوجه به هوای اضافه‌تر، سوخت بیشتری به مخلوط هوا و سوخت افزوده می‌شود و قدرت موتور افزایش می‌یابد.

سوپرشارژر به طور متوسط ۴۶ درصد به قدرت موتور و ۳۱ درصد به گشتاور اضافه می‌کند. در ارتفاع‌های بالا که عملکرد موتور به خاطر چگالی و فشار کم هوا افت می‌کند، سوپر شارژر هوا را با فشار بیشتر به موتور می‌دهد که موتور بتواند به صورت بهینه‌ای کار کند.

بنابراین برای اینکه سوپر شارژر بتواند هوای مطلوب را ایجاد کند و موتور بیشترین نیرو را تولید کند، هوایِ فشرده شده از سوپر شارژرِ خارج شده باید قبل از ورود به موتور از طریق منیفولد ورودی خنک شود.

منبع: supercharger

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.