رونمایی ایران خودرو از محصول جدیدش با نام “ری را”

پس از آنکه با حضور وزیر صمت و تیم رسانه ای وزارت صنایع و معادن، تعدادی از مدیران ایران خودرو به همراه اندکی از خبرنگاران رسانه ملی از کراس اور جدیدی با نام ری را  رو نمایی شد، در روز چهارشنبه هشتم تیر ماه ۱۴۰۱ از اصحاب رسانه و کارشناسان حوزه خودرو در مرکز تحقیقات ایران خودرو دعوت به عمل آمد و این بار بدون حضور آقای وزیر  از این محصول رونمایی شد.

به گزارش مستر ماشینباز این رونمایی آنقدر سریع و مختصر برگزار شد که به علت تکمیل نبودن این محصول و با توجه به دودی شدن شیشه ها حتی به خبرنگاران اجازه بازدید و عکاسی از داخل کابین و موتور این خودرو داده نشد.

این خودرو که با کد پروژه K125 شناخته میشد هم اکنون با نام ری را معرفی و عرضه خواهد شد.

ری را به چه معناست:

ری را  یک اسم دخترانه مازندرانی است. همچنین در مازندران نام پرنده ای بسیار کوچک و تیز پرواز هم هست. در واقع این اسم ریشه مازندرانی دارد که میتوان آنرا نماد زیبایی و سرعت دانست.

حالا چرا این خودرو ری را نام گرفت؟ طی تصمیماتی بخش زیادی از این خودرو در سایت ایران خودرو در شهر بابل تولید خواهد شد که گذاشتن نامی مازندرانی برای این محصول کاملا با محل تولیدش مرتبط است. ضمنا این نام، با اسم دیگر محصولات ایران خودرو از جمله رانا، دنا و تارا هم آواست.

پلتفرم :

این خودرو بر اساس پلتفرم IKP1 ساخته شده و در دسته کراس اورهای کلاس Small CUV قرار دارد، که هم جثه پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 است. این پلتفرم نسخه بومی شده PF1 است و در اصل نسخه بهبود یافته خودروی تارا است. لازم به ذکر است این خودرو هنوز در فاز مفهومی قرار دارد و به گفته مدیران ایران خودرو نسخه نهایی این خودرو ۸۰ درصد شبیه به مدل رونمایی شده خواهد بود.

مشخصات فنی:

بر اساس اعلام ایران خودرو این محصول در سه تیپ V2 , V1 و V3 (پایه تا فول) با هدف عرضه به بازار داخلی و صادراتی به کشورهای عراق، سوریه و آذربایجان عرضه خواهد شد. این شرکت در ابتدا در هر سه تیپ از پیشرانه EF7P-TC استفاده خواهد کرد. این پیشرانه نسخه ارتقا یافته و پلاس EF7 توربو شارژ است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. ایران خودرو تصمیم دارد از سال ۱۴۰۴ در این خودرو از پیشرانه سه استوانه ای IK3-HB  با توان ۱۴۸ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور همانند سایر محصولات خود استفاده کند. همچنین در سالهای آتی می خواهد نسخه برقی این خودرو را به تولید انبوه برساند.

این خودرو با دو گیربکس دستی ۶ سرعته (MT6) و اتوماتیک ۶ سرعته (AT6) مشابه گیربکس تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک عرضه خواهد شد.

امکانات:

  • سیستم ورود بدون کلید و کیلس استارتر
  • فرمان برقی
  • سنسور باران
  • سنسور نور
  • سیستم پایش باد تایرها
  • ترمز پارک برقی
  • شارژر بیسیم
  • کروز کنترل
  • صفحه کیلومتر تمام دیجیتال
  • مانیتور ۱۰ اینچی با صفحه لمسی
  • سانروف, سیستم تهویه تمام دیجیتال
  • دریچه تهویه برای سرنشینان عقب و …

در نسخه فول علاوه بر امکانات فوق رادار نقطه کور، ایربگهای جانبی، سنسور جلو، گرمکن و سردکن صندلیهای ردیف جلو، سقف پانورامیک و … را داراست.

سیستمهای ایمنی:

سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کششی TCS، ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS/EBD/ESC، دارای ۶ ایربگ و …

 

خودروی ری را در حال حاضر نسبت به سایر محصولات ایران خودرو انصافا از طراحی و امکانات قابل قبول و به روزتری برخوردار است. با توجه به گمانه زنی هایی که در مورد استیضاح وزیر صمت وجود دارد با رونمایی شتابزده و عجولانه، این خودرو را در کارنامه کاری خود قرار داد تا شاید بتواند در مقام و منصب خود باقی بماند و از استیضاح شدنش جلوگیری کند. ولی باید در نظر داشت که تا تولید انبوه این خودرو راه زیادی پیش روست و اگر ایران خودرو نتواند این محصول را زود به بازار عرضه کند،  در سالهای آتی این محصول طراحی به روز و مدرنی نخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.