راهنمای خرید و نصب دوربین خودرو (داش کم)

دوربین خودرو (داش کم) یک وسیله عالی برای سفر است؛ علاوه بر این اگر درگیر تصادفی هستید که تقصیر شما نیست؛ می‌تواند به شما کمک کند.

دوربین خودرو (داش کم) چیست؟

به گزارش مسترماشین باز داش‌کم‌ها دوربین‌های ویدیویی کوچکی هشتند که در خودروها نصب می‌شوند و مناظر روبه رو در سفر را ضبط می‌کنند و از هر چیزی که در داخل و اطراف وسیله نقلیه شما می‌گذرد، فیلم می‌گیرند. برخی از مدل‌ها حتی می‌توانند هنگام پارک کردن، ضربه‌ها و خراش‌ها را ثبت کنند.

اگرچه به این دوربین‌ها دوربین داشبورد می گویند، اما در واقع نباید آن را روی داشبورد نصب کنید. در واقع آنها باید پشت آینه دید عقب نصب شوند تا پوشش بالایی داشته باشند.

دو نوع داش کام وجود دارد:

داش کم نمای جلویی:

رایج‌ترین نوع دوربین داشبورد، داش کم نمای جلویی است که برای تصویربرداری از جاده پیش رو مناسب است.

نمای جلو و عقب:

این دوربین‌ها علاوه بر تصویربرداری از جاده‌ی رو به رو، تمام اتفاقات پشت سرتان را نیز ثبت می‌کنند.

دوربین‌های کابین نیز هر اتفاقی را که در داخل خودرو اتفاق می‌افتد را ضبط می‌کنند. اگر مسافر زیادی را جابه جا می‌کنید یا می‌خواهید عادت‌های رانندگی خود را بررسی کنید، این دوربین‌ها می‌توانند مفید باشند.

آیا داش‌کم‌ها قانونی هستند؟

بله، نصب دوربین‌های داشبورد خودرو کاملاً قانونی است.

در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله اسپانیا و ایتالیا، دوربین‌های خودرو را می‌توان بدون محدودیت استفاده کرد، اما در فرانسه و بلژیک می‌توان از داش‌کم‌ها فقط به صورت خصوصی استفاده کرد و هر مدرک ثبت شده به پلیس ارسال شود.

در کشورهای دیگر مانند پرتغال و اتریش استفاده از داش‌کم کاملاً ممنوع است.

در کشورهایی که استفاده از داش کم مجاز است؛ محدودیت‌هایی وجود دارد که هنگام استفاده از داش‌کم باید از آن‌ها مطلع باشید. در مرحله اول، باید به همه مسافران اطلاع دهید که دوربین خودرو در حال کار است. می‌توانید این کار را با یک برچسب اطلاع رسانی کنید.

ثانیاً، دست زدن و کار کردن با دوربین در حین رانندگی غیرقانونی است؛ حتی اگر پشت چراغ قرمز هستید.

مزایای نصب دوربین خودرو

داش کم‌ها بسیار مفید هستند. مثلاً اگر درگیر یک تصادف جاده‌ای هستید و باید به پلیس یا شرکت بیمه خود نشان دهید دقیقاً چه اتفاقی افتاده، می‌توانید از این دوربین‌ها کمک بگیرید.

داش‌کم‌ها را می‌توان به‌عنوان ردیاب جی‌پی‌اس در صورت خرابی خودرو به شما کمک کنند، و فیلم‌های ثبت شده توسط داش کم شما حتی می‌توانند به عنوان مدرکی در تحقیقات تصادف مربوط به سایر وسایل نقلیه نیز عمل کنند.

تحقیقات نشان داده‌اند که نصب یک داش‌کم می‌تواند تأثیر مثبتی بر رفتار راننده داشته باشد، یک مطالعه RAC نشان داده که ۲۵ درصد از رانندگان فکر می‌کنند که یک داش‌کم رانندگی آنها را بهبود می‌بخشد.

چگونه دوربین داشبورد را نصب می‌کنید؟

بر خلاف یک هولدر گوشی هوشمند، نمی‌توانید یک داش کم را هر کجا که دوست دارید وصل کنید. این دوربین باید پشت آینه دید عقب نصب شود تا هنگام عکسبرداری از هر دو لاین جاده، دید شما را مسدود نکند.

اکثر داش‌ کم‌ها با استفاده از نوار دو طرفه یا مکنده متصل می‌شوند. با این حال نوار دو طرفه ایمن‌تر است، اما در صورت لزوم نمی‌توان جای دوربین را تغییر دهید. در حالی که مکنده‌ها انعطاف بیشتری دارند.

پس از اتصال، یک سیم برق از داشبورد به داش کم وصل می‌شود. این سیم باید به گونه‌ای قرار بگیرد که مانع از دید شما نشود.

بیشتر دوربین‌های داشبورد به فندک خودرو وصل می‌شوند، بنابراین اگر فقط یک پریز دارید و قصد دارید چیز دیگری را به آن وصل کنید باید یک آداپتور بخرید.

اگر می‌خواهید از حالت پارک در دوربین خود استفاده کنید یا می‌خواهید دوربین به طور خودکار با موتور خودرو روشن و خاموش شود، باید داش‌کم را “هارد سیم” کنید، به این معنی که کابل برق را مستقیماً به فیوز ماشین وصل کنید.

آیا دوربین خودرو باتری را خالی می‌کند؟

به طور معمول، داش‌کم‌ها مقدار کمی انرژی مصرف می‌کنند.

حتی اگر دوربین به ماشین شما وصل شده باشد، باز هم وقتی ماشین شما خاموش است  انرژی کمی مصرف می‌کند و تنها زمانی روشن می‌شود که ضربه‌ای به ماشین شما تشخیص داده شود.

حالت پارک در داش کم چیست؟

حالت پارک به این معنی است که دوربین حتی زمانی که ماشین شما پارک شده و از وسیله نقلیه دور هستید به ضبط کردن ادامه می‌دهد.

در حالت پارک، دوربین خودرو در صورتی که ضربه‌ای به خودروی شما وارد شود، به‌طور خودکار فیلم آن را ثبت می‌کند، بنابراین می‌توانید هرگونه ضربه‌ها و خراش‌های که در حالت پارک به خودرو شما وارد شده را ثبت کرده و متخلف را شناسایی کنید.

برخی از دوربین‌های خودرو دارای حسگرهای حرکتی در حالت پارک هستند، به این معنی که اگر فعالیتی را در میدان دید دوربین شناسایی کنند شروع به ضبط می‌کنند. اما توجه داشته باشید که اگر خودرویتان را در خیابانی شلوغ با عابران پیاده زیاد پارک می‌کنید، دوربین شما ۲۴ ساعته وقایع را ثبت خواهد کرد.

 

منبع: .rac.co.uk

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.