راهنمای خرید باتری ماشین و مشخصات باتری ماشین

باتری ماشین یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو می‌باشد که در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شود؛ بنابراین قبل از خرید مطمئن شوید که خودروی شما به چه نوع باطری نیاز دارد. ممکن است هنگام خرید باتری ماشین، سوالات زیادی در سر داشته باشد. به همین دلیل تیم ما اطلاعات ضروری را جمع آوری و جمع بندی کرده است. چنین اطلاعاتی به شما کمک می‌کند تا نیازهای خودرو را هنگام خرید باتری ماشین درک کنید. برای آشنایی با نکات و جزئیات باتری ماشین به سؤالات زیر مراجعه کنید. پاسخ دادن به آنها قبل از رفتن به خرید به شما کمک می‌کند تا یک انتخاب آگاهانه داشته باشید.

چه نوع باتری در بازار وجود دارد؟
آیا ویژگی‌های متفاوتی برای در نظر گرفتن باتری ماشین وجود دارد؟
آیا باتری ماشین در منطقه آب و هوایی شما مثلاً آب و هوای بسیار گرم یا آب و هوای بسیار سرد عملکرد خوبی دارد؟
چگونه می‌توانیم در زمستان از باتری خودرو مراقبت خوبی داشته باشیم؟
برای حفظ باتری ماشین چه تعمیرات و نگهداری‌هایی لازم است؟
چگونه باتری ماشین را به روش صحیح شارژ کنیم؟
بهترین مارک باتری ماشین کدام است؟

میزان آمپراژ باتری ماشین (c/a) و میزان آمپراژ باتری ماشین در هوای سرد (CCA)
هر کدام از باتری‌های ماشین توانایی‌های متفاوتی دارند، بنابراین هرچه میزان توانایی آن‌ها بیشتر باشد عملکر آنها نیز بهتر است. با این حال میزان آمپراژ باتری ماشین تنها وضعیت عملکرد باتری ماشین در ۳۲ درجه فارنهایت را نشان می‌دهد. بنابراین، ممکن است c/a چشمگیر به نظر برسد اما چندان قابل اعتماد نباشد. ca شاخصی است که در صنایع باتری سازی به منظور تعیین میزان توانایی باطری ماشین در روشن کردن موتور استفاده می‌شود. اما آنچه که باید واقعاً به آن توجه داشته باشید میزان آمپراژ باتری ماشین در هوای سرد (CCA) است. این شاخص بیانگر این است که موتور ماشین در هوای سرد چقدر توانایی روشن کردن خودرو را دارد. CCA از ۰ درجه فارنهایت شروع می‌شود و از این رو، هرچه میزان آن بیشتر باشد، برای ماشین شما بهتر خواهد بود. همچنین این نکته را بخاطر بسپارید اتومبیل‌هایی که با موتورهای دیزلی کار می‌کنند برای روشن شدن به نیروی زیادی نیاز دارند. اگر تصمیم به خرید باتری ماشین با آمپر پایین‌تر دارید، ممکن است بعدا با مشکل روبرو شوید زیرا باتری ماشین دوام چندانی نخواهد داشت. به همین دلیل همیشه باید CCA درستی برای ماشین خود انتخاب کنید.

باتری ماشین

ظرفیت معکوس (RC)
این نکته نیز معیار مهم دیگری است که باید هنگام خرید باتری ماشین بررسی کنید. در واقع این معیار نشان می‌دهد که یک باطری چند دقیقه می‌تواند شدت جریانی معادل با ۲۵ آمپر را ارائه دهد. هرچه این نسبت زیادتر باشد، مقدار زمان کارکرد خودرو در صورت خرابی آلترناتور (دینام) بیشتر است. به عبارت دیگر، بیانگر این است که قبل از اتمام باتری خودرو چقدر زمان دارید. این ویژگی بسیار مهم است زیرا تمام سیستم‌های اتومبیل کامپیوتری هستند و قدرت خود را از باتری می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است RC بالایی را انتخاب کنید.

مشخصات باتری
برای بررسی باتری ماشین چند مورد کلیدی وجود دارد: عمر باتری و تازه بودن آن. در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد این ویژگی‌ها آورده شده است.

عمر باتری: هدف اولیۀ استفاده از باتری استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و موارد دیگر است. در حالت کلی هر نوع باتری با طول عمر مشخصی طراحی شده است که مدت زمان ماندگاری باتری را نشان می‌دهد. به عنوان مثال اگر در اتومبیل خود نشسته‌اید و به رادیو گوش می‌دهید، آن عدد به شما نشان می‌دهد که تا کی می‌توانید این کار را انجام دهید. معمولا میانگین عمر یک باتری ماشین حدود ۴ الی ۵ سال می‌باشد، اما با توجه به شرایط، امکان تغییر این مدت وجود دارد و می‌تواند به ۲ سال هم برسد. چیزی که بیشترین انرژی را از باتری خودرو می‌گیرد روشن کردن خودرو است. بنابراین این آمپرها ضروری هستند تا به شما بگویند چند بار می‌توانید ماشین را روشن کنید. به عنوان مثال اگر در حال توقف، موتور خودرو در حال کار باشد، باعث خالی شدن باتری می‌شود. اگر دائما در حال سفر هستید و به طور مداوم موتور خودرو را روشن و خاموش می‌کنید به باتری آمپر بالا نیاز خواهید داشت زیرا این باتری استحکام بیشتری خواهد داشت. طول عمر باتری‌ها علاوه بر کیفیتِ ساخت باتری و عمر طراحی شدۀ آن، کاملا بستگی به مصرف کننده آن‌ها دارد. هر چه از باتری ماشین بیشتر استفاده شود و شارژ و دشارژ بیشتری بر باتری وارد شود، طول عمر آن کاهش می‌یابد.

باتری ماشین

گرفتن یک باتری تازه: شاید قبلاً حدس زده باشید که هر چقدر یک باتری بیشتر در فروشگاه بماند، قدرت خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل همیشه باید تاریخ آن را بررسی کنید. خرید باتری که بیش از ۶ ماه در انبار مانده باشد برای ماشین شما مناسب نخواهد بود. ماه‌ها با حروفی مانند A ،B و غیره نمایش داده می‌شوند و سال به صورت عدد؛ به عنوان مثال اگر روی جعبه C7 را ببینید، پس باتری شما در مارس ۲۰۱۷ تولید شده است.

ضمانتنامه
بهتر است محصولی را خریداری کنید که با گارانتی طولانی مدت ارائه می‌شود. این به شما اطمینان می‌دهد که واحد انتخابی شما ارزش پولی و عملکرد بالایی دارد. بسیاری از تولید کنندگان معمولاً محصولات خود را با ۱ یا ۲ سال گارانتی ارائه می‌کنند، به این معنی که محصولات آنها در این مدت به بهترین وجه کار می‌کند و اگر باتری ماشین مطابق انتظارات شما نباشد آن را تعویض می‌کنند.

اندازه
از آنجا که اتومبیل‌ها در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند، همین کار را برای سینی‌های باتری خودرو نیز انجام می‌دهند. با توجه به این واقعیت، باید اندازه گیری‌ها را بررسی کنید تا متناسب بودن آن را بدست آورید. برای اطمینان از درست بودن کابل‌ها، باید پایانه‌ها در مکان دقیق خود قرار گرفته باشند.

منبع: buying guide for car battery

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. […] باتری ماشین تنها برای روشن شدن موتور نیست بلکه هنگام کار کردن موتور نیز کار خود را انجام می‌دهد. دلیل این امر این است که دو عملکرد کاملاً مخالف را با استفاده از همان اجزاء مدیریت می‌کند. باتری، برق تولید می‌کند و انرژی را ذخیره می‌کند. در اینجا قصد داریم این روند را کاملا توضیح دهیم و البته این را برای شما تعریف می‌کنیم که چرا دانستن آن هنگام خرید و استفاده از باتری ماشین اهمیت دارد. […]

  2. […] در هوای گرم رخ می‌دهد. توصیه می‌کنیم به جای عوض کردن باتری خودرو کاورها را از پایانه‌های واقع در بالای باتری خودرو جدا […]

  3. […] باتری ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد. ظرفیت باتری، برند آن، سال […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.