باتری ماشین چگونه کار می‌کند؟

باتری ماشین تنها برای روشن شدن موتور نیست بلکه هنگام کار کردن موتور نیز کار خود را انجام می‌دهد. دلیل این امر این است که دو عملکرد کاملاً مخالف را با استفاده از همان اجزاء مدیریت می‌کند. باتری، برق تولید می‌کند و انرژی را ذخیره می‌کند. در اینجا قصد داریم این روند را کاملا توضیح دهیم و البته این را برای شما تعریف می‌کنیم که چرا دانستن آن هنگام خرید و استفاده از باتری ماشین اهمیت دارد.

ویژگی‌های اصلی طراحی باتری ماشین
هر باتری خودرو دارای پایانه‌های مثبت و منفی است. این پایانه‌ها به اتومبیل متصل هستند و هنگامی که سیستم را روشن می‌کنید، این پایانه‌ها جریان الکترونیکی را به برف پاک‌کن، چراغ‌های جلو، رادیو و تهویه مطبوع اتومبیل ارسال می‌کنند تا آنها هم شروع به کار کنند. اما مهمتر از همه، الکترون‌ها از استارتر موتور نیرو می‌گیرند. اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟

سلول‌ها
در داخل باتری ۶ واحد تولید انرژی کوچک به نام سلول وجود دارد. هر سلول ۲ مجموعه الکترود دارد و از ۸ صفحه فلزی با هم تداخل دارند. این باعث می‌شود در کل ۱۶ سلول باشد.

شبکه
تمام صفحات فلزی یک شبکه جمع و جور را تشکیل می‌دهند. هرچه سطح کلی شبکه بزرگتر باشد، قدرت بیشتری تولید می‌کند. شبکه مثبت از اکسید سرب پوشیده شده و الکترون‌ها را در شبکه منفی حمل می‌کند که در سرب پوشانده شده است. این واکنش، الکترون‌های مورد نیاز برای توانمندسازی سیستم‌های برقی اتومبیل از جمله موتور خودرو را آزاد می‌کند.

باتری ماشین

حمام شیمیایی
شبکه‌های دارای روکش سرب در یک حمام شیمیایی خیس می‌شوند. این محلول همیشه از اسید سولفوریک و آب تشکیل شده است. با این وجود، این نسبت ممکن است با توجه به کیفیت باتری خودرو متفاوت باشد. اگر می‌خواهید واحد قدرتمندتری با ولتاژ ۱۲٫۶ ولت یا بیشتر داشته باشید باید میزان اسید بیشتر از ۳۵٪ باشد.

واکنش‌های شیمیایی داخل باتری
یک نکته اصلی برای اینکه باتری ماشین خوب کار کند وجود سه ماده است که در بالا به آنها اشاره شد تا با تخلیه باتری با یکدیگر واکنش نشان دهند. حمام آب و اسید گوگرد به عنوان یک الکترولیت عمل می‌کنند. این ماده‌ای است که برق را هدایت می‌کند. با تخلیه باتری، حمام اسیدی به مواد شیمیایی موجود در صفحات واکنش نشان می‌دهد (سرب که یک شبکه سلولی را پوشش می‌دهد و اکسید سرب دیگری را پوشش می‌دهد). هنگام فرو بردن آنها در حمام الکترولیت، ذراتی به نام الکترون آزاد می‌شوند. وقتی این الکترون‌ها شروع به رقابت در شبکه می‌کنند، برق ایجاد می‌کنند. در حالی که الکترون‌ها از شبکۀ مثبت در سلول اول و شبکه منفی بالا می‌روند، ۲ ولت تولید می‌کنند. سرب و اکسید سرب که الکترودها را پوشش می‌دهد از نظر شیمیایی تبدیل شده‌اند و هنگامی که الکترون ها از سلول اول به سلول دوم حرکت می‌کنند، ۲ ولت دیگر را برای ولتاژ کلی ۴ انتخاب می‌کنند. در زمان شارژ شدن الکترون‌ها از سلول ششم، آنها دارای ولتاژ ترکیبی ۱۲ هستند. این یک باتری کاملاً لود شده با آب کافی برای روشن شدن موتور و میل لنگ موتور است. هنگامی که موتور را روشن می‌کنید، سیستم، سوخت موتور را به دست می‌گیرد و موتور را ثابت نگه می‌دارد. آلترناتور ماشین بقیه کارهای الکتریکی را بر عهده می‌گیرد.

باتری ماشین

شارژ مجدد و تخلیه باتری اتومبیل
یک باتری ماشین بوسیله معکوس کردن واکنش‌های شیمیایی شارژ می‌شود. الکترون‌های حاصل از آلترناتیو ماشین، اکنون از طریق شبکه منفی سلول وارد شده و از سمت مثبت بیرون می‌آیند. مواد شیمیایی موجود در شبکه‌ها به حالت عادی برمی‌گردند و باتری دوباره شارژ می‌شود و آماده خارج کردن ۱۲ ولت دیگر است. اگر چراغ خودرو را یک شب روشن بگذارید، در این حالت، واکنش‌های شیمیایی از یک جهت حرکت می‌کنند و باتری را تخلیه می‌کنند و این به عدم توانایی باتری ماشین در شارژ مجدد منجر خواهد شد.

شارژ باتری ماشین
دلایل زیادی وجود دارد که باید باتری خودرو را شارژ کنید. شاید ماشین شما مدتی در انبار باشد، شاید تمام چراغ‌های جلو را روشن گذاشته‌اید و ماشین روشن نمی‌شود. برای رفع این مشکل، باید نحوه استفاده از شارژر باتری را بدانید. بنابراین، در اینجا مراحل اصلی ذکر شده است.

– به خاطر داشته باشید که شارژر خاموش باشد.
– پایانه‌ها را به شارژر باتری قلاب کنید.
– ترمینال قرمز معمولاً مثبت و ترمینال سیاه منفی است.
– اطمینان حاصل کنید که باتری خودرو را شناسایی کرده و پایانه‌های منفی و مثبت را درست تشخیص داده‌اید. همیشه به پایه‌ها نگاه کنید تا بررسی کنید که پایانه‌ها صحیح است یا خیر. به رنگ‌ها یا فرضیات اعتماد نکنید زیرا باتری‌های اتومبیل با یکدیگر متفاوت هستند. این بدان معنی است که شما نمی‌توانید مطمئن باشید مگر اینکه به باتری نگاه کنید.
– ترمینال مثبت را به مثبت و ترمینال منفی را به منفی قلاب کنید. کمی پیچ و تاب دهید تا مطمئن شوید اتصال آن‌ها محکم است.
– شارژر باتری را روشن کنید و منتظر بمانید تا شارژ شود.

منبع: How Car Batteries Work

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.