خودرو چگونه استارت می‌خورد؟

برای اینکه اتومبیل شما به درستی کار کند، دانستن چگونگی عملکرد اجزای مختلف ماشین بسیار مفید است. سیستم شروع خودرو ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر برسد، اما هر راننده‌ای می‌تواند یاد بگیرد که چگونه کار می‌کند و چرا حفظ آن مهم است. استارت خودرو به نوعی یک موتور الکتریکی است که با استفاده از سیم پیچ‌ها و زغال‌های بکار رفته در ساختار خود، نیروی الکتریسیته را تبدیل به نیروی مکانیکی می‌کند.

آشنایی با سیستم استارت خودرو

امروزه بیشتر وسایل نقلیه از موتور استارت برقی استفاده می‌کنند. این سیستم از پنج قسمت اصلی تشکیل شده است:

باتری
سوئیچ احتراق
رله استارت
کابل‌های باتری
موتور استارت
وقتی همه این قطعات با هم کار کنند، ماشین شما روشن می‌شود.

باتری
باتری خودرو جریان الکتریکی لازم را برای روشن کردن اتومبیل تأمین می‌کند و در صورت لزوم نیز برق اضافی را تأمین می‌کند. هنگامی که کلید خودرو را در سیستم جرقه زنی قرار دهید و ماشین خود را روشن کنید، جریان شروع می‌شود.

سوییچ احتراق
این مؤلفه اجازه می‌دهد تا جریان برق در جاهای ضروری و مورد نیاز جریان پیدا کند. سیستم دارای پنج موقعیت سوئیچ است. موقعیت شروع، موضوعی است که برق را برای احتراق تأمین می‌کند و جریان الکتریکی را به رله استارت می‌فرستد.

سیستم استارت خودرو

رله استارت
رله استارت جریان الکتریکی کوچکی را که توسط سوئیچ اشتعال ارسال شده دریافت می‌کند و آن را به جریان بزرگتر مورد نیاز برای روشن شدن موتور تبدیل می‌کند. اگر رله استارت درست عمل کند، مدار استارت خودرو کامل شده و باعث می‌شود خودرو خاموش و روشن شود.

کابل‌های باتری
کابل‌های باتری سیم‌های چند رشته‌ای بزرگ هستند، آن‌ها این جریان الکتریکی بزرگ‌تر را درون موتور استارت قرار می‌دهند. کابل‌های باتری یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم الکتریکی خودرو هستند. آن‌ها به عنوان یک اتصال اصلی بین منبع اصلی خودرو، باتری، راه اندازی، شارژ و سیستم های الکتریکی عمل می‌کنند.

موتور استارت
موتور استارت دو دنده دارد. هنگامی که جریان الکتریکی به موتور می‌رسد، با چرخیدن موتور به هم می‌چسبند. با وارد شدن سوخت و جرقه به سیلندرها، احتراق ایجاد می‌شود، بنابراین موتور روشن می‌شود. برای روشن شدن موتور خودرو، نیاز است که دور موتور به حداقل دور راه اندازی لازم در خودرو برسد. این دور موتور حداقلی در موتور خودروها معمولا ۱۰۰ دور بر دقیقه می‌باشد.

سیستم استارت خودرو

موتور
موتور کاملاً قلب ماشین است، این قطعه مهمترین مؤلفه یک خودرو محسوب می‌شود. عملکرد یک وسیله نقلیه بستگی زیادی به موتور آن دارد. علاوه بر این بسیاری از اجزای موتور و بسیاری دیگر از قطعات مرتبط با آن مستعد خرابی و پوسیدگی هستند، بنابراین موتور در صدر لیست قطعات یک ماشین است که باید با آنها آشنا شوید.

این نیروگاه پیچیده و ظریف از بلوک، سر، پیستون و شیرآلات ساخته شده است. موتورهای مدرن خودرو نیز به عنوان “موتورهای احتراق داخلی” خوانده می‌شوند. این امر به این دلیل است که موتور با ایجاد احتراق در داخل محفظه خود، قادر به اجرای اتومبیل است. ورودی برای چنین احتراق ترکیبی از سوخت و هواست.

برای روشن شدن خودرو به چهار عنصر نیاز است که عبارتند از:

۱. مخلوط سوخت و هوا

۲. تراکم سوخت و هوا توسط نیروی مکانیکی

۳. جرقه با ولتاژ بالا برای احتراق سوخت

۴. گردش میل لنگ با حداقل دور ۱۰۰ دور بر دقیقه

نکته: باید توجه کرد در صورتی که یکی از این موارد وجود نداشته باشد، موتور نمی‌تواند روشن شود و به کار بیفتد.

منبع: how does your car start

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.