آیا سایپا و ایران خودرو در نمایشگاه خودروی تهران حضور خواهند داشت؟

نمایشگاه خودروی تهران پس از سال‌ها مجدداً چند سالی است که به تهران بازگشته و در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود. این نمایشگاه که قرار است در بهمن ماه سال جاری برگزار شود مدتی است خبرساز شده و حرف و حدیث‌های بسیاری پشت سر آن وجود دارد؛ چرا که برگزار کننده آن همان شرکتی است که تا اینجای کار با رانت بازی‌های معاون شهردار مشهد که از اعضای قبلی هیات مدیره این شرکت بوده توانسته سه سال برگزار کننده این نمایشگاه باشد و در مشهد هم با رانت‌های جناب معاون بهترین نمایشگاه‌ها را در اختیار بگیرد.

نمایشگاه خودروی تهران در دو سال گذشته با فشار و اجبار دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت صمت به خودروسازان برگزار شده است و این بار این نمایشگاه با عنوانی برگزار می‌شود که یک ماه پیش شاهد برگزاری هزاران برابر بهتر از چیزی بودیم که سال گذشته بعنوان نمایشگاه خودرو برگزار شد. طبق اخبار منتشر شده چهارمین نمایشگاه خودرو، قطعات، لوازم یدکی و خدمات پس از فروش تهران با رویکرد «رونق تولید، نهضت ساخت داخل، دستاوردها و نیازمندی ها» همچون سه دوره قبل از ۲۴ تا ۲۷ بهمن ماه سال جاری برپا خواهد شد.

اما سوال اینجاست که چرا قرار است نمایشگاهی برگزار شود که نمونه بهتر آن چند ماه پیش برگزار شده است، در حالیکه نمایشگاه خودروی پارسال حواشی زیادی داشت و با توجه به وضعیت نامناسب صنعت خودرو، این نمایشگاه گسترش و شکوفایی سال‌های قبل را نداشت و تعداد حاضرین به مراتب کمتر از سال‌های پیش بود. نمایشگاه خودروی پارسال کمترین مخاطب را در میان تمام نمایشگاه‌های برگزار شده داشته و در این میان فقط خودروسازان متضرر شده‌اند. خودروسازانی که بجز هزینه‌های چند صد میلیونی کار برایشان به جایی رسید که در مقابل مشتریان قرار گرفتند و چندین ماه از اهداف خود دور افتادند؛ چرا که در بعضی از روزها شاهد تجمع مشتریان ناراضی در اعتراض به تاخیرهای زیاد خودروسازها و افزایش قیمت ناگهانی خودروها بودند.

نمایشگاه خودروی تهران در سال گذشته آنقدر ضعیف بود که با توجه به سرو صداهای بی‌جهت برگزار کننده، وزیر صنعت حتی حاضر نشد چند دقیقه در آن حضور پیدا کند.

نمایشگاهی که بیشترین مخاطب آن غرفه‌ای بود با نام بازی‌های رایانه‌ای و مخاطب آنقدر سر درگم بود که نمی‌دانست نمایشگاه خودرو آمده یا بازی‌های رایانه‌ای.

ولی سوال اصلی اینجاست چرا در دو سال گذشته مدیران سازمان‌های زیر مجموعه وزارت صمت برگزاری این نمایشگاه برایشان تا این حد اهمیت دارد و حاضرند برای برگزاری این نمایشگاه به بدنه صنعت خودرو ضربه بزنند و تا مدت‌ها این نمایشگاه و اخبار تجمع در آن را بازیچه دست رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی کنند. آیا واقعا علت برگزاری این نمایشگاه نشان دادن توانمندی تولید است، اگر این‌چنین باشد که کمتر از یک ماه پیش این اتفاق در قلب شهر تهران و در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران افتاده است پس چرا یک‌بار دیگر باید چنین اتفاقی رخ دهد.

چرا مسئولین حاضرند بخاطر حمایت از شرکتی خاص و مدیران یقه سفید آن، صنعت کشور را به تمسخر بگیرند. در حالیکه که ایران خودرو و سایپا هر دو در بخش قطعات موفق عمل کردند و این موفقیت را در نمایشگاه قطعات به رخ همه کشیدند. قابل ذکر است که دو شرکت سایپا و ایران خودرو در چهاردهمین نمایشگاه قطعات و مجموعه‌های خودرو در آبان ماه سال جاری دست‌آوردهای قابل توجهی را به نمایش گذاشتند، این نمایشگاه در حوزه قطعات و مجموعه‌های خودرو، ماشین آلات و تجهیزات قطعه سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو و… برگزار شد.

حال سوالی که بحث برانگیز است این است که آیا مدیران حمایت کننده می‌دانند سایپا و ایران خودرو برای حضور در این نمایشگاه بی‌جهت باید بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه کنند، آیا می‌دانند بدهی سایپا و ایران خودرو به بعضی از قطعه سازان کوچک با همین پول برطرف می‌شود و آن قطعه سازان کوچک جانی دوباره می‌گیرند.

توقع اینجاست که مدیر جوان ایران خودرو و مدیر با سابقه سایپا این بار زیر بار فشار نامه‌های دستوری برخی از سازمان‌های تابعه وزارت صمت نروند چون بی‌شک یکبار دیگر خود را در مقابل مشتریان قرار خواهند داد. هر چند دولت در حال حاضر در هر یک از این دو شرکت زیر ۲۰ درصد سهام دارد، سهامی که شاید در ظاهر نسبتا کم باشد اما بسیار پر قدرت است و دولت در پناه همین سهام پر قدرت می‌تواند در امور ریز و درشت خودروسان بزرگ کشور دخالت کند، حال می‌خواهد تعویض مدیرعامل باشد یا احداث سایت تولیدی در آن سر دنیا. اما مقیمی و سلیمانی دو مدیرعامل خودروسازی کشور نشان داده‌اند در ماه‌های گذشته هدفشان کار اصولی و درست است و مقابل خواسته‌های غیر منطقی ایستادگی می‌کنند، حال باید دید این دو مدیر عامل مقابل مردم می‌ایستند یا همچون ماه‌های گذشته در کنار آن‌ها قرار خواهند گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.