تفاوت ضدیخ سبز و نارنجی در چیست؟

اگر نمی‌دانید تفاوت بین ضدیخ نارنجی و سبز چیست و کدام یک برای خودروی شما مناسب‌تر است؛ این راهنمای ساده در مورد رنگ‌های ضدیخ خودرو را مطالعه کنید.

به گزارش مسترماشین باز، ضد یخ‌های مختلفی وجود دارند که دارای رنگ‌های متنوعی هستند؛ اما رایج‌ترین آن‌ها ضدیخ‌های سبز و نارنجی است. تفاوت ضدیخ سبز و نارنجی در چیست؟ به صورت اختصار در ضد یخ‌ها، رنگ ترکیب شیمیایی آن‌ها را تعیین می‌کند.

تفاوت بین ضدیخ سبز و نارنجی چیست؟

هر دو ضدیخ نارنجی و سبز به عنوان خنک کننده موتور عمل می‌کنند و برای جلوگیری از یخ زدن یا گرم شدن بیش از حد آن طراحی شده‌اند.

آن‌ها همچنین از سیستم خنک کننده در برابر خوردگی محافظت می‌کنند. با این حال، خودروهای قدیمی دارای اجزای فلزی بیشتری هستند، در حالی که مدل‌های جدیدتر قطعات آلومینیومی و نایلونی دارند. ضد یخ سبز برای خودروهای نوع اول و نارنجی برای خودروهی نوع دوم فرموله شده است.

البته تفاوت اصلی آن‌ها کمی پیچیده‌تر است.

خوشبختانه، در این راهنما، تفاوت هر رنگ ضد یخ را بررسی خواهیم کرد. البته در ابتدا به بررسی دقیق ضد یخ خودرو و فواید آن می‌پردازیم.

هدف ضدیخ در خودرو

نقش مایع ضدیخ در هر نام آن خلاصه می‌شود؛ زیرا دقیقاً همان کار را انجام می‌دهد. یعتی این مایع نه تنها موتور خودرو را در محدوده عملکرد ایمن قرار می‌دهد؛ بلکه از یخ زدن آن نیز جلوگیری می‌کند.

ضد یخ از ترکیب ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد مایع خنک‌کننده تشکیل شده است. البته می‌توان از آب به تنهایی به عنوان خنک کننده استفاده کرد؛ اما در هوای خیلی سرد منجمد و در هوای گرم تبخیر می‌شود.

رنگ ضدیخ

رنگ ضدیخ به دلیل رنگ‌هایی است که در ساخت آن استفاده می‌شود. تولید کنندگان رنگ خاصی را به ترکیب آن اضافه می‌کنند تا مطمئن شوند که کدام نوع برای کدام خودرو مناسب است.

ضدیخ سبز از فناوری معدنی استفاده می‌کند در حالی که نارنجی از اسید آلی استفاده می‌کند. رنگ نارنجی برای خودروهای جدیدتر با ساختار آلومینیومی مناسب‌تر است، در حالی که رنگ سبز برای خودروهای قدیمی بهتر است.

ضدیخ سبز

ضدیخ سبز برای استفاده در خودروهای قدیمی (ساخت سال ۲۰۰۰ و قبل آن) طراحی شده‌اند، خودروهایی که حاوی مقدار زیادی قطعات فولادی و مسی در سیستم خنک کننده هستند. برای محافظت از این قطعات فلزی در برابر خوردگی، فناوری افزودنی معدنی (IAT) به مخلوط اضافه می‌شود.

IAT مخلوطی از ترکیباتی مانند فسفات‌ها و سیلیکون‌ها با پروپیلن گلیکول یا اتیلن گلیکول است.

فسفات‌ها از اسید فسفریک به وجود می‌آیند که به نرم شدن آب و حذف روغن و گریس کمک می‌کنند. از طرف دیگر سیلیکون‌ها به عنوان یک درزگیر فلزی عمل می‌کنند و از آنها در برابر مواد شیمیایی مختلف، رطوبت و سایش محافظت می‌کنند.

پروپیلن گلیکول و اتیلن گلیکول از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کنند.

ضدیخ نارنجی

ضد یخ نارنجی به جای اینکه برای خودروهای قدیمی‌تر با فلز زیاد طراحی شود، برای خودروهای جدیدتر با قطعات آلومینیومی و نایلونی ساخته شده است.

یکی از ترکیبات آن اسید کربوکسیلات است که از خوردگی جلوگیری می‌کنند. نکته مهم در مورد آنها این است که آنها فقط روی سطوح فلزی تأثیر می‌گذارند. به این معنی که از قطعات فلزی بدون تداخل با قطعات غیر فلزی محافظت می‌کنند.

مضرات ضدیخ نارنجی زمانی آغاز می‌شود که حجم آن کم شود. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، اکسیژن به سیستم حمله کرده و اجزای داخلی را مسدود و به آن آسیب می‌رساند. البته عمر ضد یخ نارنجی تا ۵ سال است؛ بنابراین نگران این مشکل نباشید.

آیا می‌توان انواع ضدیخ موتور را با هم ترکیب کرد؟

خیر. وقتی ضدیخ نارنجی و سبز با هم مخلوط می‌شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می هد که باعث غلیظ شدن آن خواهد شد

بنابراین این مایع ژل مانند برای موتور خودرو شما مناسب نیست و می‌تواند بیش از حد گرم و منجر به خرابی شود.

اگر می‌خواهید از ضد یخ دیگری استفاده کنید، ابتدا باید سیستم خنک کننده خود را بشویید.

نکات نگهداری ضدیخ

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در صورت تمام شدن ضدیخ، موتور شما آسیب می‌بیند. خوشبختانه، هر دو ضدیخ سبز و نارنجی مدت زیادی دوام می‌آورند. ضدیخ سبز حدود ۳ سال یا ۵۷۹۲۴ کیلومتر و نارنجی ۵ سال یا ۲۴۱۳۵۰ کیلومتر عمر دارد.

به عنوان یک قانون، بعد از هر بار تعویض روغن، ضدیخ را بررسی کنید. اگر رنگ آن تغییر کرده و به به رنگ زنگ زدگی است؛ زمان آن رسیده که آن را تعویض کنید.

اگر رنگ آن شیری است؛ احتمالاً مقداری روغن به درون آن نشت کرده است. در این شرایط نه تنها روغن موتور شما کم می‌شود، بلکه ضدیخ نیز نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد که ترکیبی مرگبار است.

به عنوان یک روش دیگر مقداری از مایع ضدیخ را بین انگشتان خود مالش دهید. اگر به نظر می‌رسد که شن و ماسه در آن وجود داشته باشد، پس کثیف است و سیستم باید شسته شود.

منبع: autochimps

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.