ترفندهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

قیمت سوخت این روزها ناپایدار و حتی با ارزش‌تر از طلا است؛ با این حال، خودرو به سوخت نیاز دارد؛ اما شما با ترفندهای زیر می‌توانید در مصرف سوخت خودروی خود صرفه جویی کنید.

به گزارش مسترماشین باز، بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت خودرو و بالا بردن کارایی آن این است خودرو را از نظر ظاهری و مکانیکی سرویس کنید.

به علاوه سرعتی که با آن رانندگی می‌کنید تأثیرگذارترین عاملی است که بر مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد، اما به غیر از آن روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید مصرف سوخت خودرو را کاهش دهید.

ترفندهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

بررسی روغن موتور

روغن موتور را به طور منظم بررسی کنید. روغن موتور، روغن گیربکس، روغن فرمان فرمان و غیره را تعویض کنید. از روغن با کیفیت استفاده کنید. استفاده از روغن با کیفیت باعث می‌شود که کارایی موتور خودرو بر اثر اصطکاک کاهش پیدا نکند و مصرف سوخت آن بالا نرود.

سرویس خودرو

خودروی خود را به صورت منظم سرویس کنید و اگر احساس کردید راندمان آن کاهش یافته است، آن را به تعمیرگاه ببرید. یک موتور معیوب می‌تواند حدود ۵۰ درصد سوخت بیشتری مصرف کند.

بررسی شمع خودرو

شمع‌های خودرو به شما می گویند که موتور خودرویتان چگونه کار کرده است. اگر شمع‌ها تمیز باشند؛ موتور شما به خوبی کار می‌کند. در صورتی که رنگ آن‌ها دودی و سیاه باشد، باید مشکل را حل کنید زیرا سوخت به درستی نمی‌سوزد. اگر رنگ آن قهوه‌ای است؛ زمان تعویض شمع‌ها و بررسی موتور فرا رسیده است.

باد تایر

فشار باد لاستیک را به طور منظم چک کنید. تایرهایی که باد آن‌ها تنظیم نشده است تقریباً پنج درصد سوخت بیشتری مصرف می‌کنند. از قانون چرخش تایر استفاده کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا مقاومت غلتشی و اصطکاک را به طور یکنواخت روی تایرها توزیع کنید.

بیشتر بخوانید: چهار روش جابجایی لاستیک‌های خودرو

خودرو  را روزانه تمیز کنید. این کار کشش آیرودینامیکی اضافی را کنترل می‌کند

خودرو  خود را قبل از خاموش کردن شتاب ندهید

پای خود را از روی کلاچ بردارید

ممکن است فکر کنید که این کار راحت است، اما بسیاری از افراد در حین رانندگی عادت دارند که پای خود را روی پدال کلاچ قرار دهند. با پدال کلاچ کمی فشرده شده، کلاچ سریعتر فرسوده می‌شود و همچنین کارایی آن را کاهش می‌دهد.

خاموش کردن خودرو در ترافیک

اگر در ترافیک هستید و یا قرار است بیش از ۳۰ ثانیه توقف کنید؛ بهتر است موتور را خاموش کنید. این کار می‌تواند تا ۱۰ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کند.

روشن نکردن تهویه

تحمل هوای گرم بسیار سخت است، اما تا آنجا که ممکن است، از تهویه و کولر در سرعت‌های پایین استفاده نکنید. این کار بیشتر از نیروی موتور استفاده می‌کند و از این رو سوخت بسیار بیشتری مصرف می‌کند. در سرعت‌های بالاتر، بالا بردن شیشه‌ها نیز گرمی هوا را کاهش می‌دهد.

تعویض دنده

در حین رانندگی در صورت نیاز دنده‌ها را تعویض کنید. در دنده بیش از حد دور نزنید یا با دنده بالاتر با سرعت پایین رانندگی نکنید. حفظ محدوده ۱۵۰۰ دور در دقیقه تا ۲۲۰۰ دور در دقیقه، مصرف سوخت بهینه‌ای دارد.

برنامه ریزی و پیش بینی در رانندگی

مانند زندگی، هنگام رانندگی نیز از قبل برنامه ریزی کنید. اگر به سرعت‌ گیر یا ترافیک یا باجه عوارض نزدیک می‌شوید؛ بهتر است به جای اینکه با قدرت حرکت کرده و سپس ترمز کنید، کم کم سرعت را پایین بیاورید. شما باید تا حد امکان از ترمز استفاده نکنید و همچنین با برنامه ریزی مانورهای خود در جاده، تعویض دنده را به حداقل برسانید.

سرعت

در سرعت‌های سه رقمی، کشش آیرودینامیکی تقریباً دو برابر سرعت‌های کمتر است؛ بنابراین اتومبیل شما برای حفظ سرعت به سوخت بسیار بیشتری نیاز دارد. بنابراین، سرعت سنج را کنترل کنید و سعی کنید برای حفظ جانتان نیز با سرعت‌های بالا رانندگی نکنید.

بار

تا حد امکان بار کمتری در خودرو قرار دهید. هر چه وسیله نقلیه سنگین‌تر باشد؛ سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد.

به همین دلیل، وسایل غیر ضروری را در صندوق عقب خود نگه ندارید؛ زیرا همگی به وزن خودروی شما اضافه می‌کنند، و در طولانی مدت به مصرف سوخت بیشتر می‌انجامد.

آیا کروز کنترل، سوخت بیشتری مصرف می‌کند؟

کروز کنترل تنها در حین رانندگی بر روی یک سطح صاف و ثابت، به صرفه جویی در مصرف سوخت کمک می‌کند، از این رو، بهترین حالت برای رانندگی در بزرگراه، کروز کنترل است.

یکی از روش‌های موثر در صرفه جویی مصرف سوخت، رانندگی با سرعت ثابت است، کروز کنترل می‌تواند این کار را به طور مؤثر بر روی سطوح صاف انجام دهد.

با این حال، اگر بخواهید به طور منظم و در جاده‌های پرپیچ و خم و یا خاکی از کروز کنترل خود استفاده کنید؛ با مشکلاتی مواجه خواهید شد که مصرف سوخت شما را افزایش می‌دهد.

این به این دلیل است که کروز کنترل شما کندتر واکنش نشان می‌دهد. به این معنی که هنگام رسیدن به یک تپه، قدرت را برای مدت کوتاهی ثابت نگه می‌دارد، زیرا قادر به انجام آن نیست؛ اما در حالت عادی شما معمولاً پای خود را از روی پدال گاز برمی دارید. رانندگی با کروز کنترل در این شرایط منجر به مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

منبع: carwale

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.