برد خودرو به چه معناست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟

برد در خودروهای بنزینی، الکتریکی یا هیبریدی به چه معناست؟ چه چیزی بر برد خودرو تأثیر می‌گذارد؟ با ما همراه باشید تا به این سؤالات و پرسش‌های مشابه دیگر در مورد برد خودرو پاسخ دهیم.

به گزارش مسترماشین باز، اگرچه خودروهای برقی و خودروهای بنزینی در تولید نیرو تفاوت زیادی دارند؛ اما معنای برد در هر دو یکسان است. برد به شدت به صرفه جویی در مصرف سوخت و بازده باتری مرتبط است.

زیر نظر داشتن برد خود بسیار اهمیت دارد تا بنزین یا شارژ خودرویتان تمام نشود.

برد خودرو چیست؟

به عبارت ساده، منظور از برد خودرو این است که وسیله‌ی نقلیه‌ی شما تا چه حد می‌تواند پیش از اتمام سوخت یا شارژ یک مسافت را طی کند.

به عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه بنزینی شما برد ۴۸۲ کیلومتر دارد؛ باید انتظار داشته باشید که بتوانید این مسافت را قبل از تمام شدن سوخت طی کند. همین اصل در مورد خودروهای الکتریکی نیز صادق است.

«برد» به معنای حداکثر مسافتی است که یک خودروی الکتریکی می‌تواند با شارژ کامل طی کند.

برد ماشین بنزینی (یا دیزلی):

برای چندین دهه سوخت سنج‌ها یک نیاز اساسی در خودروها بوده است. آن‌ها دستگاه‌های نسبتاً ساده‌ای هستند که معمولاً به یک شناور در مخزن متصل می‌شوند. شناور با سطح گازوئیل پایین می‌آید و به آرامی سوزن روی گیج داشبورد به سمت صفر حرکت می‌کند.

ECU می‌تواند با مقایسه این اطلاعات با کیلومترشمار مصرف سوخت شما را تعیین کند. این معمولاً بر حسب مایل بر گالن (mpg) اندازه گیری می‌شود. در بسیاری از وسایل نقلیه مدرن، این اعداد روی داشبورد نیز نمایش داده می‌شود.

برد ماشین برقی:

ECU دقیقاً میزان شارژ باتری را می‌داند، همانطور که گوشی شما درصد باتری باقیمانده را ثبت می‌کند. این اعداد روی داشبورد نمایش داده می‌شود.

یک خودروی الکتریکی نیز مصرف سوخت خود را محاسبه می‌کند. در خودروهای برقی، به صورت MPGe (مایل در هر گالن) یا مایل در هر کیلووات ساعت اندازه گیری می‌شود.

هنگام خرید یک EV جدید، اغلب “برد” ذکر می‌شود. این از نظر فنی “حداکثر برد” است؛ یعنی حداکثر مسافتی که به طور منطقی می‌توانید با یک بار شارژ کامل طی کنید.

البته برخی از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی، میزان برد را بیشتر از حد واقعی گزارش می‌دهند.

برد خودروهای هیبریدی:

وقتی صحبت از خودروهای هیبریدی می‌شود،؛ قضیه کمی پیچیده‌تر است. اکنون دو منبع مختلف انرژی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. بیشتر خودروهای هیبریدی، با بنزین و باتری کار می‌کنند و هر دو این‌ها روی برد خودر تأثیر می‌گذارند.

مکانسیم کار خودروهای هیبریدی نیز متفاوت است. اما بیشتر دارای یک موتور احتراق داخلی (ICE) استاندارد هستند که توسط منبع الکتریکی پشتیبانی می‌شود. با این حال، برخی نیرو را از باتری به چرخ‌ها می‌فرستند و از یک موتور بنزینی برای شارژ مجدد آن در حین رانندگی استفاده می‌کنند.

فرمول محاسبه‌ی برد این خودروها، ترکیبی از فرمول‌های بررسی شده در دو بخش قبلی است.

چه عواملی بر برد خودرو تأثیر می‌گذارد؟

برد خودرو متاثر از میانگین راندمان سوخت خودرو شما است. هرچه بازده سوخت بدتر باشد، بنزین یا گازوئیل بیشتری برای پیمودن مسافت مشابه مصرف می‌کند. بنابراین، برد خودرو کاهش می‌یابد.

فاکتورهای زیر بر مصرف سوخت خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. چه در حال رانندگی با خودروهای بنزینی، دیزلی، الکتریکی یا هیبریدی باشید.

فشار دادن بیش از اندازه‌ی پدال گاز در ماشین

بهتر است نرم رانندگی کنید. با پدال‌های گاز و ترمز با ملایمت برخورد کنید و فرمان را به سرعت به این طرف و آن طرف نچرخانید.

رانندگی با سرعت بالا

هرچه سریعتر حرکت کنید؛ مقاومت هوا بیشتر است. بنابراین خودرو برای حفظ سرعت خود نیاز به مصرف انرژی بیشتری دارد.

در بیشتر خودروها برد بالایی در سرعت‌های بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دارند. البته همیشه آهسته رانندگی کردن امن نیست، بنابراین طبق سرعت جاده حرکت کنید و از بالاترین دنده‌ی مجاز در حین حرکت استفاده نمایید.

مشکل در لاستیک

اگر لاستیک‌های خودرو به طور کامل باد نشده باشند، با سطح جاده کشش ایجاد می‌کنند. همچنین نیروی چرخشی (گشتاور) بیشتری نیاز دارند، بنابراین موتور باید کار بیشتری انجام دهد. این کار راندمان سوخت یا باتری شما را کاهش می‌دهد.

فشار باد لاستیک‌ها را قبل از رانندگی بررسی کنید.

تهویه مطبوع ماشین

استفاده از وسایلی مانند تهویه مطبوع، گرمکن صندلی‌ها، رادیو، ناوبری ماهواره‌ای یا چراغ‌های جلو می‌تواند بر عملکرد و مصرف سوخت تأثیر بگذارد.

سیستم‌های تهویه مطبوع مدرن به طرز وحشتناکی کارآمد هستند؛ با این حال تا حدودی روی مصرف خودرو تأثیر می‌گذارند.

در خودروهای برقی، هرچه کمتر از وسایل الکتریکی استفاده کنید، بهتر است.

مایع خنک کننده

موتور باید تا آنجا که ممکن است کارآمد عمل کند. برای انجام این کار، باید در دمای تعیین شده خود باشد. اگر بیش از حد گرم شود، متوجه کاهش راندمان سوخت و برد خواهید شد.

راندمان سوخت با گرمای موتور کاهش می‌یابد؛ زیرا منجر به انبساط قطعات فلزی، ضربه و پیش اشتعال می‌شود.

در خودروهایی که با باتری کار می‌کنند این امر صادق است. باتری‌ها به خنک کننده نیاز دارند تا از گرم شدن بیش از حد آنها جلوگیری کند.

بنابراین سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید.

روغن موتور

اگر روغن موتور شما کم باشد، اصطکاک بیشتری در موتور ایجاد می‌شود که منجر به افزایش مصرف سوخت خواهد شد. روغن همچنین نقش ثانویه‌ای در انتقال حرارت و تمیز نگه داشتن موتور شما ایفا می‌کند که هر دوی این موارد بر راندمان تأثیر می‌گذارد.

اجتناب از رانندگی در مسیرهای خاص

در حین حرکت در مسیرهای ناهموار با حداقل کاهش سرعت، برد خود را افزایش خواهید داد.

بهترین مسیر رانندگی با راندمان سوخت بالا، حرکت در یک جاده صاف بدون تقاطع یا علامت توقف است؛ در مقابل، بدترین حالت رانندگی در سربالایی و توقف در چراغ قرمز است.

شتاب زیاد و کاهش سرعت بیشترین تأثیر را بر مصرف سوخت دارند.

با رعایت نکات ذکر شده در بالا می‌توانید برد خودروی خود را بهبود بخشید. مهم‌تر از همه، فشار باد لاستیک‌های خود را بر اساس کتابچه راهنمای خودرو تنظیم کنید.

حقایق و افسانه‌ها

اینترنت پر از شایعات و راهکارهایی برای افزایش برد است، که بیشتر آن‌ها حقیقت ندارند. بنابراین اجازه دهید در اینجا به چند مورد از آنها بپردازیم.

لاستیک‌ها را بیش از حد باد نکنید: این ممکن است مصرف سوخت شما را بهبود بخشد، اما آج لاستیکی را از بین می‌برید. تهویه هوا با پنجره‌های باز: بسیاری از مقالات توصیه می‌کنند به جای استفاده از تهویه مطبوع، پنجره‌های خود را باز کنید. سیستم‌های تهویه مطبوع مدرن بسیار کارآمد هستند، در حالی که باز کردن پنجره‌ها می‌تواند مقاومت در برابر باد را افزایش دهد و در نتیجه راندمان سوخت کم شود.

از Overdrive استفاده کنید که به معنای استفاده بالاترین دنده است: روشن نگه داشتن اوردرایو به این معنی است که هنگام سفر در بزرگراه‌ها، سوخت بسیار کمتری مصرف می‌کنید؛ اما این قابلیت در همه ی جاده ها کاربردی نیست.

منبع: autochimps

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.