با این مدل رانندگی مصرف سوخت خود را کاهش دهید

با قیمت افزایشی بنزین، باید به فکر کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی باشیم؛ تا بتوانیم از پس هزینه‌های آن برآییم. با این عادات رانندگی مصرف بنزین شما در طولانی مدت بسیار کاهش می‌یابد.

با این عادات رانندگی، مصرف سوخت را کاهش دهید

پایتان را از روی پدال گاز بردارید

به گزارش مسترماشین باز، کاهش سرعت می‌تواند تفاوت بزرگی در مصرف سوخت ایجاد کند. تخمین زده شده که اگر به جای ۹۰ کیلومتر در ساعت با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کنید، تا ۲۰ درصد سوخت بیشتری مصرف می‌کنید. حتی اگر می‌خواهید خیلی سریع به مقصد خود برسید؛ با این روش‌ها می‌توانید در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنید.

شتاب متوسط

خودروی خود را به سرعت مورد نظر برسانید و با یک شتاب متوسط حرکت کنید. کاهش سرعت و دوباره شتاب بالا، به مرور بر مصرف سوخت شما تاثیر گذاشته و باعث می‌شود بنزین بیشتری را بسوزانید.

سرعت را کاهش دهید

اگر چراغ قرمز است یا ترافیک جلوی شما متوقف شده، قبل از رسیدن به محل توقف، پای خود را از روی پدال گاز بردارید. اکثر وسایل نقلیه به تدریج سرعت خود را کاهش می‌دهند و به سمت محل توقف حرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: سرعت مناسب برای مصرف بهینه سوخت

ثابت باشید

برخی از رانندگان به جای حرکت با سرعت ثابت، دائماً گاز را کم و زیاد می‌کنند که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. اگر نمی‌توانید پای خود را ثابت نگه دارید، در صورت امکان از کروز کنترل استفاده کنید.

حرکت بعدی خود را پیش بینی کنید

همیشه هنگام رانندگی تا حد امکان به جلو نگاه کنید، که باعث افزایش ایمنی و همچنین کاهش مصرف سوخت شما می‌شود.

اگر اتوبوسی جلوتر متوقف شده یا ترافیک کند است، اما خطوط دیگر باز هستند، دیدن این شرایط به شما زمان کافی برای حرکت می‌دهد، بنابراین مجبور نیستید توقف کنید. هنگامی که بعد از یک توقف شتاب می‌گیرید، سوخت زیادتری را مصرف می‌کنید، بنابراین جلوگیری از این مشکل می‌تواند باعث صرفه جویی سوخت شود.

 

بار خودرو را سبک کنید

وزن بیشتر مساوی با مصرف سوخت زیادتر است، بنابراین هر چیزی را که استفاده نمی‌کنید از خودرو خارج کنید.

تجهیزات کمپینگ، کیسه‌ها یا سایر مواردی که همیشه نیاز ندارید؛ باعث سنگین شدن خودرو و مصرف سوخت بیشتر خواهد شد.

باربند سقف را باز کنید. باربند سقف و میله‌های عرضی روی قفسه‌های سقف باعث مقاومت در برابر باد شده و  به نوبه خود بر مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد.

 

لاستیک‌ها را چک کنید

اگر فشار لاستیک کم باشد، مقاومت غلتشی آن افزایش می‌یابد و انرژی بیشتری برای حرکت مصرف می‌شود . همچنین می‌تواند زودرس فرسوده شود. توصیه می‌کنیم که یک بار در ماه فشار باد لاستیک خود را چک کنید، از جمله لاستیک زاپاس.

فشار توصیه شده  برای تایرهایتان را می‌توانید از روی دفترچه راهنما متوجه شوید.

شما می‌توانید از  گیج‌هایی برای بررسی فشار باد تایر استفاده کنید.

برخی از وسایل نقلیه دارای قابلیتی هستند که وقتی لاستیک را تا حد فشار توصیه شده پر می‌کنید، بوق می‌زنند و  یا چراغ‌های چشمک زن، روشن می‌شوند.

حتی اگر سیستم کنترل فشار تایر (TPMS) دارید، باز هم باید لاستیک‌ها را به طور منظم چک کنید.

این سیستم زمانی هشدار می‌دهد که فشار تایر از یک استاندارد کم‌تر باشد. در حالی که ممکن است یک تفاوت جزئی که سیستم نشان نمی‌دهد؛ بر مصرف سوخت تاثیر بگذارد.

 

لاستیک‌های خودرو را هر چند وقت یک بار بچرخانید

اگر وسیله نقلیه شما سیستم چهار چرخ یا چهار چرخ محرک دارد، اگر روی سطوح خیس، لغزنده یا خارج از جاده رانندگی نمی‌کنید، این کار را انجام دهید.

 

بهترین حالت درایو را انتخاب کنید

برخی از خودروها دارای حالت‌های درایو قابل انتخاب هستند که در صورت نیاز واکنش دریچه گاز، موتور و گیربکس را بهینه می‌کنند. در صورت وجود از تنظیم «اقتصادی» استفاده کنید. از “اسپرت” استفاده نکنید، زیرا دور موتور را بیشتر می‌کند و گیربکس را برای مدت طولانی تری در دنده پایین نگه دارد.

بیشتر بخوانید: دلایل افزایش مصرف سوخت در خودرو

از سوخت مناسب استفاده کنید

اگر برای خودروی شما توصیه می‌شود از بنزین مناسب استفاده کنید؛ بهتر است از گاز اکتان ۸۷ درجه معمولی استفاده کنید. اما اگر روی آن نوشته شده «لازم است از سوخت مناسب استفاده شود»، باید بنزین بهتری را خریداری کنید.

اگر این کار را نکنید، رایانه خودرو زمان بندی موتور را تنظیم می‌کند تا اکتان از دست رفته را جبران کند.

وقتی این کار انجام می‌شود، ممکن است موتور ضعیف کار کند و در نهایت سوخت بیشتری مصرف کند.

 

در توقف خودرو را خاموش کنید

اگر قرار است خودرو را برای مدتی پارک کنید و منتظر بمانید، بهتر است موتور را خاموش کنید.

برخی از خودروها دارای یک عملکرد استارت/استاپ موتور هستند که زمانی که شما در پشت چراغ توقف می‌کنید به طور موقت خاموش می‌شود و پس از برداشتن پای خود از ترمز بلافاصله دوباره روشن می‌شود. اکثر آنها را می‌توان با یک دکمه غیرفعال کرد، اما بهتر است آن را فعال نگه دارید تا بتواند در مصرف سوخت شما صرفه جویی کند.

 

تعمیرات دوره ای وسیله نقلیه

موتورها زمانی که به خوبی نگهداری و تعمیر می‌شوند؛ خوب کار می‌کنند. برنامه زمانبندی تعمیر و نگهداری خودرو را جدی بگیرید، از جمله تعویض روغن و فیلتر.

اگر متوجه شدید که وسیله نقلیه شما بیش از حد معمول سوخت مصرف می‌کند، آن را به مکانیکی ببرید؛ زیرا می‌تواند نشان دهنده یک حسگر معیوب یا مشکل دیگری باشد.

 

تمام تغییرات را در عادات رانندگی خود بگنجانید

هر پیشنهاد این مقاله ممکن است به تنهایی مقدار کمی از سوخت را ذخیره کند، اما اگر شما  همهٔ آنها را رعایت کنید، در مصرف سوخت بسیار صرفه جویی خواهد شد.

منبع: canadadrives

 

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.