آیا می‌توان از Apple Airtag به عنوان ردیاب جی پی اس موتورسیکلت استفاده کرد؟

در این مقاله به بررسی و مقایسه دقیق‌ Apple Airtag با ردیاب اختصاصی Monimoto 7 می‌پردازیم. بهتر است بدانید اپل Airtag یک ردیاب GPS اختصاصی نیست و کارایی این نوع ردیاب‌ها را ندارد.

به گزارش مسترماشین باز، از زمان عرضه‌ی ردیاب جی پی اس Apple Airtag در اواسط سال ۲۰۲۱، حجم قابل زیادی از پوشش رسانه‌ای مثبت و منفی را دریافت کرده است؛ این ردیاب برای پیدا کردن اقلام گمشده استفاده می‌شود؛ اما از آنجایی که اندازه ی آن کوچک است؛ برای جلوگیری از سرقت موتورسیکلت نیز مناسب است.

در این مقایسه به بررسی جنبه‌های مختلف این ردیاب‌ها، از عملکرد هشدار سرقت گرفته تا پوشش عملیاتی، دقت/سرعت/فرکانس ردیابی، قابلیت پنهان‌سازی، دوام و عمر باتری می‌پردازیم.

مقایسه‌ی Apple Airtag و ردیاب Monimoto 7

Airtag عملکرد اعلان هشدار بسیار محدودی دارد. Airtag به طور پیش‌فرض به مالک اطلاع رسانی نمی‌کند؛ مگر اینکه برای آن یک محدوده‌ی امن در نظر بگیرید.

اطلاعات ردیابی Airtag به فعال کردن حالت «گمشده» توسط مالک بستگی دارد و ممکن است چند دقیقه یا حتی چند ساعت پس از وقوع سرقت اطلاع رسانی شود.

Monimoto 7 دارای یک آلارم بی صدا است که به طور خودکار با حرکت غیرمجاز موتورسیکلت فعال می‌شود و به طور پیش فرض بلافاصله با تماس تلفنی و اعلان‌ها به مالک اطلاع می‌دهد و همچنین شروع به ردیابی و ارسال مکان‌ها به مالک می‌کند.

مقایسه‌ی پوشش عملیاتی، دقت/سرعت/فرکانس ردیابی در دو ردیاب:

طبیعتاً این بخش‌ها، مهم‌ترین قسمت‌های هر دستگاه ردیاب ضد سرقت و معیار اصلی تعیین اثربخشی آنها هستند.

Airtag در هر جایی که دستگاه‌های اپل با داده‌های مکانی وجود داشته باشد؛ کار می‌کند. اگر دستگاه اپل وجود نداشته باشد؛ پس هیچ داده‌ای وجود ندارد. Airtag برای مکان یابی خود به اتصالات بلوتوث دستگاه‌های اپل مانند آیفون / آی پد / مک در سراسر جهان متکی است.

در حالی که شبکه ۱٫۶ میلیارد دستگاه اپل گسترده و جهانی است؛ به ویژه در مناطق شهری پرجمعیت، اگر Airtag شما در جایی قرار گرفته شود که افراد کمی در آن حضور دارند؛ مانند یک کارخانه/انبار یا منطقه دورافتاده، عملکرد ایرتگ افت می کند.

دقت مکان به نزدیکی و اتصال به دستگاه‌های اپل بستگی دارد؛ برد بلوتوث مؤثر تقریباً ۲۵ متر است.

Monimoto 7 در هر جایی پوشش شبکه سلولی ۴G LTE-M / GSM دارد کار می‌کند و دارای ماژول GPS/GSM داخلی، کارت eSim و شتاب سنج، یک ردیاب GPS اختصاصی است.

دقت بر اساس دید ماهواره‌های GPS به دستگاه است. اغلب دقیق است؛ اما با توجه تداخل (فلز/دیوار/ساختمان) مکان ممکن است تا ۲۰۰ متر تغییر کند.

اگر تمام دستگاه‌های اپل در جهان را در نظر بگیرید و نقشه‌ای از پوشش احتمالی این دستگاه‌ها با برد ۲۵ متری ایجاد کنید؛ باز هم در مقایسه ی با کل پوششی که یک دستگاه Monimoto 7 دریافت می‌کند بسیار ناچیز خواهد بود.

قابلیت پنهان شدن:

ابعاد AirTag: 3.2 سانتی متر قطر، ارتفاع ۸ میلی متر، وزن ۱۱ گرم

با توجه به ابعاد کوچک اپل ایرتگ به راحتی می‌توانید آن را در قسمت‌های مختلف موتورسیکلت مخفی کنید.

Airtag بسیار کوچک است و به راحتی می‌توان آن را پنهان کرد؛ اما عملکرد Anti-Stalking اپل تا حدودی این قابلیت پنهان شدن را زیر سؤال می‌برد و سارق متوجه‌ی ردیاب خواهد شد.

سارق می‌تواند از برنامه‌های اپل «Find My» یا «Tracker Detect» در iOS و Android برای تشخیص Airtag استفاده کند. اگر Airtag گم شده‌ای در ۸-۲۴ ساعت وجود داشته باشد؛ Airtag یک اعلان به iPhone/iPad/iPod های نزدیک ارسال می‌کند و اگر سارق متوجه‌ی آن نشود؛ اسپیکر Airtag پس از گم شدن برای مدت زمان مشخصی شروع به پخش زنگ می‌کند.

ابعاد Monimoto 7: ارتفاع ۹٫۵ سانتی متر، عرض ۶ سانتی متر، عمق ۲ سانتی متر، وزن ۹۵ گرم.

اندازه Monimoto 7 به این معنی است که برای مخفی کردن ردیاب و اطمینان از اینکه می‌تواند سیگنال‌های ماهواره‌ای GPS را دریافت کند؛ محدودیت بیشتری دارید. با این حال Monimoto 7، با وجود اینکه دستگاهی بزرگتر با سخت افزار بیشتر است؛ هنوز به اندازه کافی کوچک است که به راحتی پنهان شود.

پیش از این اشاره کرده‌ایم که Monimoto 7 دستگاهی بی‌صدا است که وقتی زنگ هشدار بر روی آن به صدا در می‌آید؛ هیچ نویز یا چراغ چشمک‌زنی ندارد.

دوام و مقاومت

ایرتگ دارای گواهی IP67 (حداکثر عمق ۱ متر زیر آب تا ۳۰ دقیقه) است. دمای عملیاتی آن ۲۰- تا ۶۰ درجه سانتی گراد است.

Monimoto 7 دارای رتبه IP65 (محافظت در برابر جت‌های آب کم فشار مانند شیر آب) و دمای عملیاتی آن ۱۵ درجه سانتیگراد تا ۶۰ درجه سانتیگراد (است.

هر دو دستگاه دارای مقاومت در برابر پاشش، آب و گرد و غبار هستند؛ اگرچه Airtag دارای گواهی بهتری نسبت به Monimoto 7 است.

عمر باتری

Airtag از یک باتری سکه‌ای لیتیوم CR2032 3V استفاده می‌کند که بسته به استفاده می‌تواند تا یک سال دوام بیاورد.

Monimoto 7 از دو باتری لیتیوم AA استفاده می‌کند که بسته به استفاده تا یک سال دوام دارند.

در بخش هر دو دستگاه عملکرد بکسانی دارند و عمر باتری به میزان فعالیت دستگاه‌ها (تعداد مکان‌های ارسال شده) بستگی دارد و هر دو می‌توانند تا یک سال روشن بمانند.

نتیجه گیری

اگرچه Airtags اپل راه حل مقرون به صرفه برای ردیابی موتورسیکلت است؛ اما به خوبی یک ردیاب GPS اختصاصی مانند Monimoto 7 نیست.

ایرتگ ها برای دستگاه‌های ضد سرقت طراحی نشده‌اند و بیشتر به عنوان راهی برای یافتن اقلام گم شده هستند. اما Monimoto 7 با یک تماس تلفنی فوری به شما اطلاع می‌دهد که موتورسیکلتتان به سرقت رفته است.

پوشش Monimoto 7 به طور قابل توجهی بزرگتر از محدوده بلوتوث تمام دستگاه‌های اپل در سیاره زمین است.

با این اوصاف، در پیشگیری از سرقت موتورسیکلت، حتی با قفل دیسکی، زنجیر، قفل فرمان، ایموبلایزر و ردیاب هیچ چیز صد درصد ایمن نیست.

بنابراین اگرچه Airtag ارزان بوده و با توجه به جثه‌ی کوچک خود به راحتی پنهان می‌شود؛ اما نمی‌تواند جایگزین یک دستگاه ردیابی GPS اختصاصی مانند Monimoto 7 باشد.

 

منبع: monimoto

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.