آموزش ریست کردن چراغ چک موتور خودرو

آیا چراغ چک موتور خودروی شما بدون دلیل روشن شده و نمی‌توانید آن را خاموش کنید؟ با ریست کردن آن می‌توانید از این مشکل خلاص شوید.

به گزارش مستر ماشین باز، چراغ چک موتور بسیار مفید و کاربردی است؛ زیرا مشکل پنهان خودرو را نشان می‌دهد. اما ممکن است بعد از رفع مشکل، کماکان روشن بماند.

چراغ چک خودرو

چراغ‌های هشدار روی صفحه‌ی خودرو در بسیاری از موارد می‌توانند به ما کمک کنند؛ اما در برخی شرایط این چراغ‌ها بدون علت روشن می‌شوند. مثلاً ممکن است به دلیل یک مشکل پنهان در خوردو، چراغ چک روشن شده باشد. اما بعد از رفع مشکل این چراغ خاموش نشود.

در این بین چند روش مانند استفاده از اسکنر OBD-II، اتصال مجدد باتری و … وجود دارد که می‌تواند چراغ چک خودرو را ریست کرده و آن را خاموش کند.

نکته مهم: تنها زمانی که مشکل خودرو را رفع کردید؛ چراغ چک خودرو را ری استارت کنید. خاموش کردن چراغ چک خودرو قبل از رسیدگی به مشکل خودرو، می‌تواند به خودرو آسیب جدی وارد کند.

علاوه بر این، چشمک زدن چراغ چک موتور نشان دهنده یک مشکل بسیار جدی است. بنابراین، بهتر است تا زمانی که مطمئن نشدید مشکل حل شده؛ از رانندگی خودداری کنید.

تشخیص مشکل: چرا چراغ چک موتور روشن است؟

قبل از ریست کردن چراغ چک موتور، باید مشکل را تشخیص دهید.

در بسیاری از موارد، علت روشن شدن چراغ چک موتور جدی نیست و نیازی به توقف فوری ندارد. اما مشکل باید رفع شود.

ساده‌ترین راه برای تشخیص دلیل روشن شدن چراغ چک موتور، اتصال آن به اسکنر OBD-II است.

OBD-II مخفف On-Board Diagnostic است و در تمام خودروهای تولید شده از سال ۱۹۹۶ تا به امروز وجود دارد.

تا پیش از این، تنها مکانیک‌ها به کدخوان OBD-II دسترسی داشتند. اما امروزه، شما می‌توانید یک کدخوان ساده را باقیمت کم خریداری کنید. این یک سرمایه گذاری خوب برای آینده است؛ زیرا تشخیص مشکل خودرو با این اسکنرها بسیار آسان است.

البته مدل‌های پیشرفته‌تر بسیار گران‌ترند. این اسکنرها کد مشکل مورد نظر را نشان می‌دهند.

بعد از اینکه مطمئن شدید که چرا چراغ چک موتور روشن شده؛ می‌توانید مشکل را حل کنید.

اگر چراغ چک موتور روشن و سپس خاموش شود؛ کد همچنان در حافظه خودرو ذخیره می‌شود و باید ریست شود.

آموزش ریست کردن چراغ چک موتور

وقتی مشکل خودرو را شناسایی و آن را حل کردید؛ اما چراغ چک موتور همچنان روشن مانده؛ برای ریست کردن و خاموش کردن آن چند راه دارید.

استفاده از سکنر/کدخوان OBD-II

یکی آسان‌ترین راه‌ها برای ریست کردن چراغ چک خودرو استفاده از اسکنر OBD-II است.

درست مانند روش عیب یابی خودرو، اسکنر را به پورت OBD-II وصل کنید.

این پورت معمولاً در قسمت زیر داشبورد قرار دارد. بعد از وصل شدن دکمه‌ی enter را بزنید.

دستگاه موتور خودروی شما را اسکن می‌کند تا خطا را تشخیص دهد. پس از تجزیه و تحلیل، اسکنر هر کد خطایی را که پیدا کند نمایش می‌دهد. اگر می‌خواهید کدها را در کتابچه راهنمای کدخوان بررسی کنید؛ آن‌ها را یادداشت کنید.

سپس اسکرول کرده و “Clear” را فشار دهید.

اگر چراغ چک خودرو برای مدت زمانی خاموش شد؛ اما دوباره روشن شد؛ به این معنا است که مشکل خودرو رفع نشده است.

رانندگی کنید

گاهی اوقات رانندگی با خودرو برای چند کیلومتر یا چند دقیقه می‌تواند باعث خاموش شدن چراغ چک خودرو شود.

ECU خودرو در فواصل زمانی تعیین شده و به طور مرتب خود را چک می‌کند. در واقع ممکن است مشکل حل شده؛ اما ECU هنوز به روز رسانی نشده است.

باتری را قطع کرده و دوباره وصل کنید

با قطع کردن باتری، حافظه کد خودرو ریست می‌شود. شما می‌توانید با توجه به مدل خودرو، از راهنمای قطع کردن باتری در اینترنت استفاده کنید و یا این کار را به این متخصص بسپارید.

برای این کار به یک آچار نیاز خواهید داشت. کاپوت را باز کنید و از آچار برای جدا کردن کابل برق مثبت به باتری استفاده کنید. باتری را حداقل ۱۵ دقیقه قطع نگه دارید. سپس آن را وصل کرده و خودرو را روشن کنید.

ماشین را دوباره روشن کنید

به طور مثال برخی از برندهای خودرویی، ماشین‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با سه بار روشن و خاموش کردن خودرو، کدهای قدیمی بازنشانی می‌شوند.

بنابراین ماشین را روشن کرده و صبر کنید چند ثانیه کار کند؛ سپس موتور را خاموش کنید؛ چند ثانیه صبر کنید و این روند را تکرار کنید.

سؤالات متداول

آیا چراغ چک موتور خود به خود خاموش می‌شود؟

بله، گاهی اوقات این چراغ برای چند روزی روشن می‌ماند؛ و بعد از رفع مشکل و چند بار استفاده از خودرو، خود به خود خاموش می‌شود. بنابراین اگر مشکل خودرو را رفع کردید و مشکل دیگری را حس نمی‌کنید؛ چند روز منتظر بمانید.

چرا چراغ چک موتور به طور پیوسته روشن و خاموش می‌شود؟

چند دلیل وجود دارد. شل بودن درپوش گاز، از کار افتادن سنسورهای موتور، شمع‌های خراب، سوپاپ‌های معیوب همگی می‌توانند باعث این مشکل شوند. بهتر است خودروی خود را برای تشخیص عیب به یک مکانیکی ببرید؛ یا حداقل خودتان از اسکنر OBD استفاده کنید.

آیا چراغ چک موتور بعد از تعمیر به طور خودکار خاموش می‌شود؟

ممکن است. اگر مشکل برطرف شده باشد و رایانه با ابزار اسکن یا کدخوان پاک شده باشد؛ بعد از آن به احتمال زیاد چراغ چک خودرو خاموش می‌شود.

البته ممکن است چراغ همچنان روشن بماند یا به طور پیوسته روشن و خاموش شود؛ به خصوص اگر مشکل برق یا سیم کشی بیشتری داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.