انواع ترمز اضطراری اتوماتیک و اهمیت آن

ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) چیست؟

این نام از ویژگی‌های ایمنی خودرو است که در مواقع اضطراری به راننده کمک می‌کند و میزان تصادف را کاهش می‌دهد. ترمز اضطراری اتوماتیک یک تصادف را به راننده هشدار می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد تا ترمز را در حداکثر ظرفیت خود اعمال کنند. در صورت عدم وجود مداخله در انسان، سیستم برای جلوگیری از تصادف یا کاهش شدت آن، ترمز را وارد کرده و اعمال می‌کند. بنابراین، این سیستم مانند یک نجات دهنده به نظر می‌رسد و در واقع چنین است. ما قصد داریم در مورد دسته بندی‌های مختلف AEB و میزان اهمیت این سیستم در اتومبیل شما بحث کنیم.

خرابی سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک
AEB در مدل‌های مختلف وسیله نقلیه می‌تواند متفاوت باشد اما عملکرد اصلی آنها همان است: انجام اقدامات اصلاحی برای جلوگیری از تصادف. اما برخی از سیستم‌ها مانند پشتیبانی ترمز پویا (DBS) در اتومبیل‌های لینکلن می‌توانند برخی از کارکردهای اضافی را ارائه دهند.

سیستم‌های AEB می‌توانند به سه دسته تقسیم شوند:

ترمز اضطراری اتوماتیک

سیستم کم سرعت
این سیستم در خیابان‌های شهر به خوبی کار می‌کند البته خیابان‌هایی که وسایل نقلیه با سرعت زیاد کار نمی‌کنند. این سیستم، خودروی جلویی شما را تشخیص می‌دهد و قبل از نزدیک شدن به آن به کار می‌افتد. این سیستم برای جلوگیری از تصادفات و نجات مسافران از صدمات جزئی بسیار خوب عمل می‌کند.

سیستم عابر پیاده
همانطور که از نام این سیستم پیداست، این سیستم حرکت عابران پیاده را در مسیر پیش بینی شده وسیله نقلیه تشخیص می‌دهد. با این کار خطر تصادف را محاسبه می‌کند و به راننده هشدار می‌دهد.

سیستم پر سرعت
این نوع AEB برای بزرگراه‌هایی مناسب است که وسایل نقلیه با سرعت بالایی کار می‌کنند. این دستگاه می‌تواند تا ۲۰۰ متر جلوتر از وسیله نقلیه را ردیابی کند و خطرات احتمالی را تشخیص دهد. برخی از خودروها ممکن است به یک یا تمام این سیستم‌ها مجهز باشند تا بهترین محافظت در جاده‌ها را داشته باشند.

عملکرد سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک به سه مرحله کلی تشخیص، هشدار و ترمزگیری خودکار تقسیم می‌شود:

تشخیص: حسگرهای نصب شده در جلوی خودرو (رادار و دوربین) اطلاعات دریافتی از محیط روبروی خودرو را به واحد کنترل الکترونیکی (Electronic Control Unit) ارسال می‌کنند. واحد پردازنده الکترونیکی اطلاعات دریافتی را با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته پردازش تصویر و سیگنال ارزیابی و تحلیل می‌کند. در این مرحله موانع قابل تشخیص در محدوده دید حسگرها از سایر عناصر جاده تفکیک و طبقه بندی می‌شوند. مرحله تشخیص مهمترین و پیچیده‌ترین بخش از سیستم‌های AEB است. عواملی نظیر عملکرد سیستم پیچیدگی محیط شهری و تنوع زیاد عناصر ترافیکی، تغییر نور محیط، تغییرات شرایط جوی، محدودیت‌های سخت افزاری و حجم بالای پردازش مورد نیاز، مرحله تشخیص را به پیچیده‌ترین بخش از عملکرد سیستم AEB تبدیل کرده است. به گونه‌ای که علیرغم عرضه تجاری این سیستم در خودروهای امروزی، الگوریتم‌های تشخیصی کماکان در حال توسعه و بهبود می‌باشند.

ترمز اضطراری اتوماتیک

هشدار: در این مرحله، واحد پردازشگر زمان برخورد با موانع روبرو را اندازه گیری می‌کند و در صورتی‌که زمان برخورد از یک حد مشخص کمتر شود، سیستم از طریق هشداردهنده‌های صوتی/ بصری یا لامسه‌ای (مانند لرزاندن فرمان یا صندلی یا braking jerk) خطر برخورد را به راننده هشدار  می‌دهد. در این مرحله، در صورتی‌که راننده اقدام به ترمزگیری کند، سیستم از طریق تقویت نیروی Brake Assist System نیروی کمکی لازم را برای توقف خودرو فراهم می‌کند.

ترمزگیری خودکار: در صورتیکه راننده به علائم هشدار توجه نکند یا دیر اقدام به ترمزگیری نماید ECU از طریق ارسال فرمان کنترلی به سیستم Electronic Stability Control) ESC)، بطور خودکار اقدام به ترمزگیری می‌کند. در مرحله ترمزگیری، به محض اینکه راننده وارد عمل شود، سیستم ترمز خودکار از مدار خارج می شود و سیستم از طریق تقویت نیروی ترمزی راننده BAS مسافت توقف را به حداقل می‌رساند.

آیا باید اتومبیلی مجهز به AEB خریداری کنید؟
البته اگر به امنیت خود، خانواده و دیگران در جاده اهمیت می‌دهید می‌توانید خودرویی مجهز به AEB خریداری کنید. برخورداری از سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک در خودرو می‌تواند در تعداد تصادفات و مصدومان جاده‌ای تفاوت چشمگیری ایجاد کند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که AEB میزان تصادفات و تلفات ناشی از آن را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، AEB از ۳۵٪ خرابی‌های عقب جلوگیری می‌کند، در همین تحقیق همچنین مشخص شده است که می‌تواند شدت تصادفات عقب را ۵۳٪ کاهش دهد که بسیار چشمگیر است.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) نیز از این مطالعات حمایت می‌کند. آژانس فدرال معتقد است كه AEB و دیگر ویژگی‌های ایمنی موجود در وسیله نقلیه می‌تواند به كاهش تعداد تصادفات جاده‌ای كمك كند. تحقیقات گسترده آن تأیید می‌کند که سیستم‌های AEB موجود در وسایل نقلیه این روزها می‌توانند در جلوگیری از تصادفات خطرناک و به حداقل رساندن ضربه و شدت آن مؤثر باشند.

منبع: types automatic emergency braking

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.