آموزش خواندن سایز و اعداد درج شده روی لاستیک خودرو

خواندن اعداد و سایز لاستیک خودرو ممکن است شما را گیج کند؛ اما با این راهنما به آسانی می‌توانید اندازه‌ی لاستیک و همه‌ی اعداد روی آن را بخوانید و متوجه شوید.

به گزارش مستر ماشین باز، خرید یک لاستیک نو کار آسانی به نظر می‌رسد؛ اما وقتی فروشنده از شما سؤال می‌پرسد چه نوع لاستیکی با چه اندازه‌ای می‌خواهید؛ مشکل شروع می‌شود.

اعداد زیادی روی لاستیک درج شده که شما را گمراه می‌کند. این اعداد روی لاستیک به چه معناست؟

معنی اعداد و سایز لاستیک خودرو

08-Component-DetermineSize

بهترین راه برای یادگیری هر چیزی، ذکر یک مثال از آن است.

در این مقاله می‌خواهیم اعداد و سایز لاستیک خودرو زیر را بخوانیم و به شما آموزش دهیم.

این اعداد بر روی لاستیک درج شده است: P 225 / 55 R 15 95 H.

size-tire

 اما منظور از این اعداد و حروف چیست؟

حرف ابتدایی (نوع خودرو):

بیشتر خودروهای سواری، SUV و پیکاپ های سبک با لاستیک‌های P-Metric یا Euro-Metric عرضه می‌شوند. در لاستیک‌های P-Metric، در ابتدا حرف “P” را خواهید دید.

حرف P: حرف اول نوع تایر را نشان می‌دهد. در این مورد، یک “P” وجود دارد و به این معنی که لاستیک برای یک خودروی سواری است.

البته این یک استاندارد خاص در ایالات متحده است. مثلاً حروف “LT” برای کامیون‌های سبک طراحی شده‌اند.

اگر وسیله نقلیه شما یک شاسی بلند، وانت یا ون است؛ حرف ابتدایی آن متفاوت است. در وانت‌ها و وانت‌های ¾ تنی و بزرگ‌تر دو نوع اندازه رایج وجود دارد، LT-Metric و Euro-Metric Commercial (معروف به C-type).

حرف «ST» به معنای «تریلر ویژه» است و فقط برای تایرهای تریلر استفاده می‌شود.

عرض تایر:

اولین عددی که در اطلاعات سایز لاستیک نوشته می‌شود؛ عرض لاستیک است.

اعداد ۲۲۵: سه رقم اول در لاستیک‌های مورد نظر ما “۲۲۵” است. این به این معنی است که عرض لاستیک ما از دیواره کناری ۲۲۵ میلی متر است. به عنوان مثال، یک لاستیک ۱۹۵/۵۵R15 از دیواره کناری ۱۹۵ میلی متر عرض دارد.

نسبت ابعاد تایر:

بعد از علامت اسلش، عدد بعدی که نوشته می‌شود؛ مربوط به نسبت ابعاد لاستیک است؛ که به شما می‌گوید ارتفاع تایر شما چقدر است.

اعداد ۵۵: دو عدد بعدی که روی لاستیک درج شده نسبت ابعاد است. این عدد نشان می‌دهد که نسبت عرض تایر به ارتفاع آن چقدر است. به عنوان مثال، اندازه تایر P225/55 R15، ۵۵ به این معنی است که ارتفاع آن معادل با ۵۵٪ از عرض لاستیک است.

نوع ساخت لاستیک

حرف R: حرف R به نحوه ساخت لاستیک اشاره دارد. تقریباً بیشتر تایرهای امروزی لاستیک‌های رادیال هستند که R نیز مخفف این نوع لاستیک‌ها است. تایر رادیال به این معنی است که لایه‌های آن به صورت شعاعی در سراسر تایر قرار می‌گیرند.

RF نشان دهنده لاستیک چرخیده و ZR نشان دهنده لاستیک با درجه سرعت بالاتر است.

قطر رینگ:

اعداد ۱۵: این عدد قطر داخلی بر حسب اینچ را نشان می‌دهد. در واقع این عدد نشان می‌دهد که تایر روی چه رینگی با چه اندازه‌ای قرار می‌گیرد. در مثال ما، این تایر، یک تایر ۱۵ اینچی است. به این معنی که ما به رینگ‌های ۱۵ اینچی نیاز داریم.

شاخص بار لاستیک:

اعداد ۹۵: دو عدد بعدی شاخص بار لاستیک را نشان می‌دهند. شاخص بار یا Load Index حداکثر وزنی است که تایر می‌تواند تحمل کند. این شاخص برای زمانی است که تایر کاملاً باد شده است. هرچه رتبه شاخص بالاتر باشد؛ وزن بیشتری را می‌تواند تحمل کند.

این شاخص به دو صورت بار استاندارد و بار اضافی نیز نمایش داده می‌شود. اگر بعد از عدد شاخص هیچ حروفی دیده نشود؛ این شاخص همان شاخص بار استاندارد است؛ اما حروف XL بعد از عدد شاخص نشان دهنده‌ی شاخص بار اضافی است.

رتبه بندی سرعت

رقم نهایی در اعداد درج شده روی تایر، امتیاز سرعت است. برای مثال، تایرهایی با درجه سرعت “S” تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت رتبه بندی می‌شوند؛ در حالی که تایرهایی با رتبه “R” تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت رتبه بندی می‌شوند.

حرف H: آخرین حرف در ترکیب اعداد لاستیک نشان می‌دهد که این تایر برای چه سرعتی طراحی شده است. به عنوان مثال، حرف H نشان دهنده‌ی آن است که تایر حداکثر سرعت ۱۳۰ مایل در ساعت یا ۲۱۰ کیلومتر در ساعت را تحمل خواهد کرد.

لاستیک‌های جایگزین باید دارای رتبه سرعت یکسان یا بالاتر از لاستیک‌های فعلی خودرو باشند.

اگر خودرویی دارای لاستیک‌هایی با درجه‌بندی سرعت متفاوت است؛ در این رتبه‌بندی، «کندترین سرعت تایر» حداکثر سرعت خودرو را تعیین می‌کند.

منابع: mechanicbase و bridgestoneamericas

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.