آشنایی با مایع خنک‌کننده موتور خودرو

مایع خنک‌کننده موتور یکی از موارد بسیار حیاتی و مهم است که نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. مایع خنک‌کننده موتور از انجماد و جوشیدن آب در سرما و گرمای شدید و نیز از خوردگی اجزای رادیاتور جلوگیری می‌کند. ما در این مطلب نکاتی را بیان می‌کنیم که برای آشنایی با مایع خنک‌کننده موتور خودرو بسیار مفید است. اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم خنک‌کننده موتور اتومبیل را رادیاتور، شلنگ‌های آب، واتر پمپ (پمپ آب)، ترموستات، پروانه خنک‌کننده (فن برقی)، سنسور دمای آب خودرو و مجاری آب اطراف بلوک موتور تشکیل می‌دهند که هر یک از این اجزا وظایف خاص خود را دارا هستند.

خنک‌کننده موتور چیست؟
خنک‌کننده موتور یک مایع مبتنی بر آب است که با تنظیم دما، موتور خودرو را از گرم شدن بیش از حد حفظ می‌کند. موتور خودرو در هنگام کار کردن مقدار زیادی انرژی تولید می‌کند که به انواع نیرو تبدیل می‌شود. در حالی که مقداری از انرژی گرمایی از طریق اگزوز خارج می‌شود گرمای باقیمانده در داخل موتور باقی می‌ماند. خنک‌کننده از قسمت‌های مختلف موتور عبور می‌کند و این گرما را جذب می‌کند. سپس به رادیاتور اتومبیل منتقل می‌شود و با جریان هوا آن را خنک می‌کند. آب و ضدیخ دو ماده اصلی تشکیل‌دهنده مایع خنک‌کننده موتور هستند. ترکیب پایه مایع خنک‌کننده برای بسیاری از موتورها یکسان است: ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد اتیلن گلیکول. آب بهترین گزینه‌ برای دفع گرماست. گلیکول نیز که ماده‌ای ضدیخ است، از انجماد آب جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، معمولا مقادیر کمی ترکیبات دیگر نظیر مواد ضدخوردگی، ضدکف، رنگ‌ و دیگر افزودنی‌ها نیز به مایع خنک‌کننده اضافه می‌شود.

سطح مایع خنک‌کننده موتور را چگونه بررسی کنید؟
به کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنید تا محل قرار گرفتن درپوش مایع خنک‌کننده را بررسی کنید. توصیه‌های داده شده ممکن است از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت باشد. همیشه قبل از باز کردن درب اطمینان حاصل کنید که موتور خنک است. دقت داشته باشید که خنک‌کننده بین علائم min و max در کنار مخزن قرار دارد.

سطح مایع خنک‌کننده موتور

هر چند وقت یکبار باید خنک‌کننده موتور خودرو را بررسی کنید؟
شما باید حداقل دو بار در سال قبل از تابستان و زمستان خنک‌کننده موتور خود را بررسی کنید. اگرچه این توصیه ممکن است بین تولید کنندگان خودرو متفاوت باشد. هر زمان که سطح مایع زیر نشانگرهای راهنما قرار بگیرد باید سطح مایع خنک‌کننده افزایش پیدا کند. به طور کلی هنگام تخلیه و تغییر مایع خنک‌کننده بهتر است از راهنمای خودرو کمک بگیرید زیرا راهنمای تولید کنندگان نیز متفاوت است اگرچه بسته به قدمت ماشین، این میزان ممکن است بعد از حداقل ۳۰،۰۰۰ مایل باشد. اگر متوجه تغییر رنگ در مایع خنک‌کننده خودرو شدید لازم است آن را تعویض کنید.

آیا می‌توانید به خنک‌کننده آب اضافه کنید؟
فقط در صورت اضطراری هنگامی که سطح مایع خنک‌کننده پایین‌تر از حد لازم باشد می‌توانید آب اضافه کنید.

در حالی که پر کردن خنک‌کننده با آب به شما کمک می‌کند تا به نزدیکترین گاراژ بروید و هرگونه مشکل را شناسایی کنید اما نباید به آن اعتماد کنید.

اضافه کردن مقدار کمی آب به مایع خنک‌کننده نباید صدمه‌ای واقعی به خودرو وارد کند، اما اضافه کردن بیش از حد آن باعث کاهش دمای جوش آن می‌شود و کارکرد مایع خنک‌کننده را متوقف می‌کند.

اضافه کردن آب به مایع خنک‌کننده موتور

ضد یخ چیست؟
خنک‌کننده موتور معمولاً به عنوان ضد یخ نیز شناخته می‌شود. در حالیکه از مایع خنک‌کننده برای حفظ دمای موتور در تمام طول سال استفاده می‌شود بیشتر مایع‌های خنک کنندۀ با کیفیت نیز دارای خواص ضد یخ هستند تا عملکرد خنک‌کننده را در دمای زیر صفر درجه حفظ کنند.

همیشه برچسب محصولات را بررسی کنید. خنک‌کننده‌ها معمولاً با ضد یخ مخلوط می‌شوند و بلافاصله آماده استفاده هستند. به همین دلیل است که اغلب نام‌های “مایع خنک‌کننده” و “ضد یخ” به صورت متقابل استفاده می‌شوند.

دیگر مایعات ضد یخ باید قبل از استفاده با ۵۰٪ آب رقیق شوند یا همانطور که برچسب آن اعلام می‌کند.

چگونه بفهمید در خنک‌کننده موتور مشکلی وجود دارد؟
گاهی دماسنج داشبورد شروع به علامت دادن می‌کند که به معنی داغ شدن بیش از حد موتور است. همچنین چراغ دماسنج در داشبورد نیز فعال می‌شود. در حالی که این وضعیت می‌تواند به معنای نشت مایع خنک‌کننده خودرو باشد اما همیشه اینگونه نیست. در مرحله اول بررسی کنید که آیا سطح مایع خنک‌کننده پایین‌تر از حد مجاز است یا خیر. اگر سطح خیلی پایین است به دنبال نشت در تمام شیلنگ‌ها، گیره‌ها و مهره‌ها باشید. هرچه وسیله نقلیه قدیمی‌تر باشد‌، قسمت‌های مستعد برای نشت بیشتر خواهد بود. اگر متوجه شدید سطح خنک‌کننده به طور مکرر در زیر دستورالعمل‌ها قرار می‌گیرد، این معمولاً نشانۀ نشت است. علل دیگر مشکل در خنک‌کننده می‌تواند شل شدن درپوش رادیاتور باشد که به آن اجازه فرار می‌دهد یا اینکه سنسور هشدار معیوب یا رادیاتور مسدود شده باشد. اگر نتوانستید منبع مشکل را پیدا کنید بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل را در اسرع وقت حل کند.

اگر فکر می‌کنید ماشین هنگام رانندگی بیش از حد گرم می‌شود باید چه کاری انجام دهید؟
در مرحله اول، شما باید تهویه هوا را خاموش کنید زیرا این سیستم فشار بیشتری به موتور خودرو وارد می‌کند. تمام تلاش خود را بکنید تا ماشین به صورت آرام حرکت کند تا اینکه بتوانید به مکانی امن یا مکانیک برسید.

قبل از باز شدن درپوش و بررسی سطح خنک‌کننده صبر کنید تا موتور خنک شود.

منبع: check engine coolant

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. […] غیر قابل پیش بینی در مسافرت‌های بیرون شهری است. سیستم خنک کننده خودرو، موتور ماشین و اجزای آن را از قرارگیری در معرض حرارت […]

  2. […] بیشتر بخوانید: آشنایی با مایع خنک‌کننده موتور خودرو […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.