چگونه لکه‌ی صندلی خودرو را پاک کنیم؟

اکثر مردم زمان زیادی را در داخل خودروی خود می‌گذرانند؛ به همین دلیل صندلی‌های خودرو خیلی زود کثیف می‌شوند؛ با ما همره باشید تا با روش‌های پاکسازی لکه‌ی صندلی خودرو آشنا شوید.

به گزارش مسترماشین باز، خاک، گرد و غبار، برگ، مواد شیمیایی جاده و … به راحتی وارد خودرو شده صندلی‌ها و موکت خودرو را کثیف می‌کنند. علاوه بر این خوردن و آشامیدن نیز باعث کثیف شدن زودتر این نواحی خواهد شد.

برای تمیز کردن لکه‌‌های صندلی خودرو می‌توانید از روش‌ها و نکات زیر استفاده کنید.

به چه ابزار و لوازمی نیاز خواهید داشت:

حوله میکروفایبر، بطری اسپری، فرچه، جارو برقی، بخارشوی در صورت لزوم.

تمیز کردن دوره‌ای صندلی‌های خودرو یک راه ساده برای پاک کردن لکه‌ها و جلوگیری از تشدید آنهاست.

البته بسته به اینکه صندلی‌های خودروی شما چرمی یا پارچه‌ای است؛ مجبور هستید از راه‌حل متفاوتی استفاده کنید؛ اما به طور کلی این روش‌ها مشابه هستند.

حتی شما می‌توانید از این روش‌ها برای پاک کردن لکه‌های صندلی خودرو کودک نیز استفاده نمایید.

روش‌های از بین بردن لکه‌ی صندلی خودرو

از بخارشوی استفاده کنید

بهترین راه برای تمیز کردن لکه‌‌ی صندلی خودرو ، کابین و موکت، استفاده از بخارشوی است.

استفاده از بخار شوی علاوه بر تمیز کردن صندلی‌های خودرو، آنها را ضدعفونی می‌کند. دمای بالای بخار به‌علاوه نیروی تولید شده توسط دستگاه، ذرات را از بین برده و ارگانیسم‌هایی مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها، گرده، کپک و … را نابود می کند و زمان کمتری برای پاکسازی نیاز دارید.

جارو کشیدن صندلی‌ها

مهم نیست که صندلی‌های خودروی شما پارچه‌ای است یا چرمی، در ابتدا تمام سطوح آن را جارو برقی بکشید.

از نازل بلند جارو برقی استفاده کنید تا نقاط غیر قابل دسترس نیز به خوبی پاکسازی شود.

پس از اتمام کار، یک پارچه میکروفیبر تمیز بردارید و سطوح صندلی را پاک کنید. برای صندلی‌های پارچه‌ای، از یک برس مبلمان استفاده کنید تا بهتر تمیز شود.

مرحله‌ی ابتدایی از بین بردن لکه‌ی صندلی خودرو

اگر لکه‌های عمیقی وجود دارد؛ این بخش از فرآیند بسیار مهم است.

در ابتدا از ملایم‌ترین محلول‌ها برای پیش درمان لکه‌ها استفاده کنید. قبل از اینکه از مواد شیمیایی استفاده کنید؛ ابتدا راه حل‌های خانگی را امتحان کنید.

در صورت امکان سعی کنید از مواد شیمیایی اجتناب کنید.

در ابتدا محلول را روی قسمت پایینی صندلی تست کنید. اگر سطح تغییر رنگ داد؛ از محلول استفاده نکنید.

برای بیشتر لکه‌ها، از جمله لکه‌های غذا و نوشیدنی، چربی و گل، محلول تمیزکننده را با یک برس روی سطح بمالید و بگذارید حداقل ۱۰ دقیقه بماند. لکه‌های مبتنی بر رنگ به محلول‌هایی نیاز دارند که حداقل یک ساعت روی آن بماند.

سپس آن را با یک پارچه نرم پا کنید.

اگر از محلول تمیزکننده تجاری استفاده می‌کنید؛ ممکن است لازم باشد آن را با مقداری آب گرم در بطری اسپری مخلوط کنید. قبل از استفاده از لکه بر، دستورالعمل‌های آن را مطالعه کنید.

رطوبت اضافی را پاک کنید و اجازه دهید صندلی‌ها خشک شوند

از یک پارچه میکروفیبر جاذب برای از بین بردن رطوبت اضافی صندلی استفاده کنید.

قبل از استفاده از خودرو، به صندلی‌های خودرو زمان دهید تا کاملاً خشک شوند. این فرآیند بیش از دو تا سه ساعت طول نمی‌کشد.

اگر عجله دارید فن داخل کابین را روشن کنید و یا خودرو را زیر نور خورشید قرار دهید.

نکات کاربردی برای صندلی‌های پارچه‌ای خودرو

تمیز کردن سریع

مهم نیست که چقدر برای تمیز نگه داشتن فضای داخلی خودروی خود تلاش می‌کنید؛ ممکن است حوادث ناگهانی رخ دهد. همیشه یک پارچه در خودرو خود داشته باشید تا به محض ریختن غذا روی صندلی‌ها، آن را پاک کنید.

آگاهی از نوع پارچه صندلی خودرو

نایلون متخلخل است و مواد ریخته شده را خیس می‌کند. پلی استر شبیه میکروفیبر یا میکرو جیر است؛ در حالی که بافت نرم آن راحت است؛ اما تمیز کردن آن دشوار است.

تمیز کردن دوره‌ای

برای تمیز نگه داشتن فضای داخلی خودرو و روکش پارچه‌ای آن، حداقل هر سه ماه یکبار آن را به طور اساسی تمیز کنید.

مراقب صندلی‌های چرمی باشید

صندلی‌های چرمی خودرو حس لوکسی را به شما می‌بخشند؛ و نیاز به مراقبت بیشتری هم دارند.

برندهای خودرویی برای حفاظت از صندلی‌های چرمی از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. اکثر روکش‌های چرمی خودرو از قبل با محافظ پوشانده شده‌اند که تمیز کردن و نگهداری سطوح را آسان‌تر می‌کند.

تمیز کردن صندلی چرمی خودرو

  • برای تمیز کردن صندلی‌های چرمی این کار را در بخش‌های کوچک‌تر انجام دهید. یعنی قبل از آن که مواد شوینده روی سطح چرم خشک شود؛ آن را با پارچه تمیز کنید تا لکه‌ای ایجاد نشود.
  • همیشه ابتدا پاک کننده را روی یک پارچه میکروفیبر قرار دهید و سپس روی چرم بکشید و مستقیم این ماده شیمیایی را روی سطح چرمی اسپری نکنید.
  • از مواد شیمیایی آسیب رسان به چرم استفاده نکنید. الکل و نفت و حتی مواد ساینده مانند جوش شیرین می‌توانند به سطوح چرم آسیب برسانند و آنها را کدر کنند.
  • هنگامی که می‌خواهید محلول تمیز کننده خود را رقیق کنید؛ می‌توانید از آب گرم برای این کار استفاده کنید، این کار باعث افزایش قدرت پاک کنندگی و کاهش زمان تمیز کردن می‌شود.
  • قبل از شروع مراحل تمیز کردن، حفره، پارگی عمیق و سوراخ در صندلی‌های چرمی را تعمیر کنید و یا از مواد پاک کننده در این قسمت‌ها استفاده نکنید. زیرا مایع به درون بالشتک نفوذ می‌کند.
  • از یک برس نرم استفاده کنید. از آنجایی که چرم به راحتی آسیب می‌بیند؛ بهتر است از یک برس نرم برای این کار استفاده کنید. با حرکت دایره‌ای آهسته و بدون آسیب رساندن، کثیفی را از بین ببرید. به دنبال برس هایی با موهای طبیعی باشید که حدود یک اینچ طول دارند.
  • اجازه ندهید محصولات پاک کننده روی چرم خشک شوند. زیرا در صورت خشک شدن این مواد و مالش دادن آن روی سطح چرم، به آن آسیب وارد می‌شود و بر روی چرم خراش ایجاد خواهد شد.
  • در پایان کار از یک محافظ نرم کننده استفاده کنید. در نهایت از یک نرم کننده چرمی خوب استفاده کرده و آن را با اپلیکاتور یا حوله میکروفایبر بر روی صندلی بکشید تا براق‌تر شود.

پوششی برای محافظت از صندلی چرمی خودرو

در انتها مراحل تمیز کاری، می‌توانید از یک پوشش محافظ استفاده کنید. این پوشش از صندلی خودرو در برابر آلودگی و کثیفی‌ها مراقبت می‌کند و در آینده فرایند پاکسازی لکه‌ها آسان‌تر خواهد بود.

تمیز کردن لکه‌ی صندلی خودرو کودک

بیشتر صندلی‌های کودک دارای روکش قابل جدا شدن هستند که می‌توان آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید. قبل از تمیز کردن، همیشه توصیه‌های سازنده را مطالعه کنید تا متوجه شوید از چه نوع مواد شوینده و محصولاتی می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از پاک کننده‌های طبیعی

خمیر دندان، آب لیمو و کرم تارتار، پاک کننده لاک ناخن (استون)، الکل، جوش شیرین، سرکه یا لکه بر، مایع ظرفشویی، پودر لباس شویی، پاک کننده صورت، شامپو بچه، روغن زیتون (برای صندلی‌ها چرم).

محلول‌های خانگی را با آب رقیق کنید تا ضعیف‌تر شوند.

توجه داشته باشید که هر چیزی که دارای آب لیمو باشد اثر سفید کنندگی دارد؛ بنابراین از این خمیر یا محلول تنها روی اثاثه یا لوازم داخلی رنگ روشن استفاده کنید.

همیشه در ابتدا بررسی کنید که پارچه و چرم صندلی خودرو از چه جنسی است تا آسیب نبیند.

هنگام تمیز کردن صندلی خودرو، با راه حل‌های ضعیف‌تر و ملایم‌تر شروع کنید و اگر تاثیر نداشت از روش‌های قوی‌تر کمک بگیرید. با این حال، به یاد داشته باشید که برخی از لکه‌ها ممکن است آنقدر عمیق باشند که نتوانید آنها را به طور کامل پاک کنید.

هرگز صندلی‌های خودرو را محکم نشویید تا سطح آن خراب نشود.

منبع: fortador

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.