پنج دلیل خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو

این یک واقعیت شناخته شده است که هرچه کمتر از ماشین خود مراقبت کنید، مشکلات بیشتری برای شما ایجاد می‌شود. یكی از مهمترین مشكلات ترسناک خودروها، خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو است که می‌تواند هنگام رانندگی باعث توقف خودرو شود. این اتفاق شاید مانند یک صحنه فیلم معمولی باشد اما ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. دقت داشته باشید که این اتفاق تنها برای خودروهای قدیمی صورت نمی‌گیرد بلکه خودروهای نسبتاً جدیدتر نیز می‌توانند طعمه این مشکل شوند. چرا؟ از آنجا که دلایل جدی زیادی وجود دارد که موتور ماشین به طور ناگهانی متوقف می‌شود در این مطلب به مهمترین آ‌ن‌ها اشاره می‌کنیم:

۵ دلیل خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو

قبل از اینکه از دلایل خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو اطلاعاتی کسب کنید باید بدانید که این توقف ناگهانی موتور می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر موتور اتومبیل شما به طور ناگهانی متوقف شود به احتمال زیاد کنترل خود را از دست خواهید داد. در صورت رانندگی با سرعت زیاد این اتفاق نه تنها می‌تواند خطرناک باشد بلکه کشنده نیز خواهد بود.

۱- گرم شدن بیش از حد موتور
این یکی از متداول‌ترین دلایلی است که یک ماشین به صورت ناگهانی متوقف می‌شود. با سوختن سوخت، انرژی شیمیایی به انرژی گرمایی تغییر پیدا می‌کند. موتور بیشتر این انرژی را به انرژی مکانیکی تغییر می‌دهد که قطعات خودرو را حرکت می‌دهد. در مواردی که این گرما در دور موتور بیشتر از حد طبیعی باشد، شروع به ذوب پیستون می‌کند. سرانجام اگر درجه حرارت همچنان بالا رود، موظف است موتور را متوقف کند. در حقیقت دلایل مختلفی به گرمای بیش از حد موتور کمک می‌کند.

۲- گرفتگی مبدل کاتالیزوری
مبدل کاتالیزوری یک بخش حیاتی از سیستم اگزوز است که نقش مهمی در پاکسازی اگزوز دارد. این وسیله توانایی این را دارد که تا ۹۰ درصد گاز‌های سمی خارج شده از پیشرانه اتومبیل‌ها را به گاز‌های غیر سمی تبدیل کند. اگر ناخالصی‌های زیادی در سوخت وجود داشته باشد ممکن است مبدل نتواند آن را کنترل کند و دچار گرفتگی شود. نتیجه کار این است که اگزوز در لوله عقب می‌رود و موتور باید سخت‌تر کار کند. درنهایت موتور بیش از حد کار می‌کند و ماشین به صورت ناگهانی متوقف می‌شود.

خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو

۳- ناکافی بودن سوخت
نداشتن سوخت کافی نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که موتور ماشین به طور ناگهانی متوقف می‌شود. در این مواقع باید به به چک کردن پمپ بنزین بپردازید؛ اگر پمپ بنزین از نوع برقی است که این کار را می‌توان با گوش کردن به صدای آن انجام داد اما اگر پمپ از نوع مکانیکی است می‌توان محلی که شیلنگ بنزین وارد موتور می‌شود را مورد بررسی قرار داد.

۴- مشکل برق در احتراق / رایانه
همچنین ممکن است در سیستم احتراق یا رایانه مشکلات الکتریکی وجود داشته باشد. ممکن است سیگنال‌ها از بین بروند و باعث خاموش شدن موتور شوند. در چنین مواردی، احتمالاً نور “موتور بررسی” را مشاهده خواهید کرد. اگر با وجود نور همچنان به رانندگی خود ادامه دهید، این شانس ایجاد می‌شود که ماشین به طور ناگهانی متوقف شود. این مشکل بیشتر می‌تواند در مورد اتومبیل‌های پیشرفته مدرن و اتومبیل‌های هیبریدی رخ دهد. سیستم احتراق خودرو، قدرت را برای اجرای موتور تامین می‌کند. اگر این سیستم خراب شود، موتور شما بطور ناگهانی متوقف می‌شود.

۵- سست شدن پیچ‌های موتور
اگرچه این اتفاق بسیار نادر است اما گاهی اوقات برای بعضی از خودروها اتفاق می‌افتد. نگهداری نادرست موتور می‌تواند برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد کند. اگر پیچ‌های موتور شل شوند موتور شروع به لرزش و در نهایت شروع به خراب شدن می‌کند.

نکته اصلی برای جلوگیری از این مشکلات، این است که ماشین خود را برای بررسی‌های منظم، به مکانیکی ببرید، همچنین مهم است که ماشین خود را به روشی مناسب هدایت کنید.

منبع: reasons car engine stops suddenly

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.