هوای داخل خودرو، آلوده‌تر از هوای بیرون است

طبق تحقیقات جدید هوای داخل کابین خودروها یکی از آلوده ترین محیط‌های زندگی ما است؛ اما فناوری باز هم به کمک بشر آمده است تا با متدهای جدید آلودگی هوای داخل خودرو را از بین ببرند.

به گزارش مسترماشین باز،  وقتی در حین رانندگی در شهر هستید؛ برای جلوگیری از ورود  آلودگی به داخل خودرو، شیشه‌های خودرو را می‌بندید و تهویه را روشن می‌کنید.

غافل از اینکه هوای داخل خودرو بسیار آلوده تر از هوای بیرون خودرو است.

در این میان فناوری‌های جدیدی مانند CabinAir با تولید دستگاه‌های تصفیه هوای داخل خودرو، کامیون  و سایر وسایل نقلیه، سلامت و رفاه رانندگان و مسافران را بهبود می‌بخشند.

با توجه به اینکه هوای داخل خودروها معمولاً چند برابر آلوده تر از هوای بیرون است و با توجه به اینکه مردم زمان بیشتری را در خودروهای خود می‌گذرانند، در سال ۲۰۱۴ ولوو از Blueair، یک شرکت سوئدی معروف در زمینه‌ی تصفیه هوای خانگی و اداری درخواست کرد تا یک مدل برای خودروهایش بسازد.

نتایج اولیه آنقدر امیدوارکننده بود که در سال ۲۰۱۶، Blueair CabinAir  به عنوان یک شرکت که صرفاً به تولید هوای سالم برای سفر و رانندگی می‌پردازد، تأسیس شد و Volvo Cars اولین مشتری او بود.

امروزه CabinAir یک شرکت سوئدی است که کیفیت هوای جنگل‌های سوئد را برای خودروهای جهان به ارمغان می‌آورد.

از آنجایی که کووید-۱۹ می‌تواند یک ویروس معلق در هوا باشد، مردم در سراسر جهان از اهمیت هوای پاک آگاه‌تر شده اند و از آنجایی که کابین خودرو یک فضای بسته است، استفاده از این دستگاه‌های تصفیه هوای داخل کابین بسیار افزایش یافته است.

منابع آلودگی هوای در خودرو

هوای خودرو می‌تواند از سه منبع اصلی آلوده شود: هوای کثیف بیرون، خروج گاز از داخل خودرو، و فعالیت شما و مسافرانتان.

هوای بیرون از طریق سیستم تهویه خودرو و پنجره‌های باز وارد می‌شود و اغلب می‌تواند حاوی آلاینده‌هایی مانند دود اگزوز خودرو از ترافیک، آلرژن‌ها و ذرات معلق ناشی از فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی باشد.

در داخل خودرو صدها قطعه ساخته شده از پلاستیک، فلز، رنگ و غیره وجود دارد.

بدون شک «بوی ماشین جدید» را حس کرده اید. این بوی معمولاً از گازگرفتگی مواد ناشی می‌شود و در خودروهای جدیدتر و هر زمان که اتومبیل شما زیر نور خورشید باشد؛ بیشتر حس می‌شود.

تنفس این ترکیبات آلی فرار (VOCها مانند بنزن و فرمالدئید) در طول زمان خطرناک است.

در نهایت، هوا با بازدم سرنشینان خودرو، به خصوص چند سرنشین برای چندین ساعت، با دی اکسید کربن اشباع شود.

افزودن چیزهایی مانند خوشبو کننده هوا، یا تمیز نکردن ضایعات مواد غذایی و زباله نیز بر کیفیت هوای خودرو تأثیر می‌گذارد.

فناوری دستگاه تصفیه هوای داخل خودرو

این دستگاه‌ها یک فناوری منحصر به فرد دو مرحله ای، ترکیبی از فناوری شارژ ذرات فعال و فیلتراسیون مکانیکی دارند.

این ترکیب کارآمدتر از راه حل‌های معمولی است؛ زیرا کوچک‌ترین و مضرترین آلاینده‌های موجود در هوا مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و دود اگزوز را نیز به دام می‌اندازد.

در واقع، آزمایشات در جاده نشان داده است که این دستگاه‌ها تا ۱۰ برابر بیشتر از روش‌های سنتی هوای را تمیز می‌کنند.

این فناوری مبتنی بر فناوری HEPASilent™ است که در منازل، ادارات و فضاهای عمومی در سراسر جهان در محصولات Blueair به اثبات رسیده است.

چرا استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در خودرو ضروری است؟

آگاهی نسبت به آلودگی هوا در چند سال گذشته افزایش یافته است.

به عنوان مثال، در چین، جایی که مردم اغلب مه دود و آلودگی هوا را تجربه می‌کنند، رانندگان این مشکل را درک می‌کنند و در حال حاضر از سیستم CabinAir یا فناوری‌های مشابه در وسایل نقلیه خود استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، ولوو قبلاً فناوری تصفیه هوای CabinAir را در خودروهای خود ادغام کرده است.

از آنجایی که کووید-۱۹ می‌تواند یک ویروس معلق در هوا باشد، می‌توان از این دستگاه برای تصفیه‌ی هوای کابین استفاده کرد.

دستگاه تصفیه هوای خودرو چگونه مانع از انتشار ویروس در داخل خودرو می‌شود؟

با ترکیب فناوری شارژ ذرات فعال و فیلتراسیون مکانیکی، ذرات باردار مانند آهن‌ربا به فیلتر می‌چسبند.

در این شرایط برخلاف راه‌حل‌های سنتی، حتی کوچک‌ترین و مضرترین ذرات ریز موجود در هوا مانند ویروس‌ها، قبل از رسیدن به داخل خودرو به دام می‌افتند.

این سیستم، هوا را در یک فیلتراسیون تمیز می‌کند و جریان ثابت و تمیزی را در داخل خودرو برقرار می‌کند. به این ترتیب از انتشار ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

چگونه هوای داخل خودرو خود را تمیز کنیم؟

به غیر از خرید یک سیستم تهویه و تصفیه هوا، می‌توانید از روش‌های زیر، هوای داخل خودرو را تمیز کنید:

در ابتدا از سالم بودن فیلتر هوای کابین خود مطمئن شوید. این فیلتر در از بین بردن گرد و غبار، مواد حساسیت زا و سایر آلاینده‌ها موثر است. برخی از تولید کنندگان توصیه می‌کنند که هر ۲۴۱۳۵ کیلومتر  آن را تعویض کنید.

اگر خودروی شما برای مدت طولانی زیر نور خورشید است، اولین باری که وارد می‌شوید، پنجره‌ها را باز کنید تا هوای آلوده خارج شود.

به محض ورود کولر را روشن  نکنید. ابتدا اجازه دهید هوای داخل به بیرون هدایت شود. با خارج کردن هوای محبوس شده، هم دمای داخل را کاهش می‌دهید و هم آلاینده‌ها را از بین می‌برید. بعد از چند دقیقه می‌توانید پنجره‌ها را ببندید و کولر را روشن کنید.

هنگامی که در جاده باز و بدون ترافیک هستید، به جای تهویه و کولر، پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد کابین شود.

این کار باعث می‌شود هوای تازه بیشتری وارد کابین شود و از تجمع دی اکسید کربن جلوگیری می‌کند.

اکثر خودروهای مدرن دارای تنظیماتی برای هوا و کنترل دمای خودرو هستند که هوای داخل خودرو را به گردش در می‌آورد و هوای بیرون را مسدود می‌کند.

هنگامی که در ترافیک هستید یا در منطقه ای با  آلودگی‌های ساخت و ساز، کشاورزی یا سایر منابع آلودگی هوا رانندگی می‌کنید، این گزینه خوبی است.

حالت چرخش از ورود آلاینده‌های خارجی به خودروی شما جلوگیری می‌کند، اما به خاطر داشته باشید که این تنظیمات در صورت استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش سطح دی اکسید کربن نیز شود.

داخل خودرو را تمیز نگه دارید تا از گرد و غبار موجود در هوا و تشکیل کپک و کپک جلوگیری کنید.

به محض اینکه مایع ریخته شد آن را تمیز کنید و از اسپری‌های شیمیایی یا خوشبو کننده هوا استفاده نکنید.

منبع: forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.