موارد که باید درباره سیستم استریو اتومبیل بدانید!

هنگامی که قصد خرید اتومبیل را دارید موارد خاصی وجود دارد که بسیار ضروری هستند. شما به موتور خوبی نیاز دارید، ترمزهایی که خوب کار می‌کنند و یک سیستم خنک کننده مناسب نیز بسیار مهم است. پس از آن وسایل موجود در ماشین اهمیت دارند که در طراحی داخلی ماشین تاثیرگذار هستند. سیستم صوتی ماشین نیز یکی از موارد مهمی است که انتخاب آن بسیار سخت است زیرا در بازار بسیار متنوع است و اطلاعات غلط بسیاری درباره آن وجود دارد. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم تا برخی از مؤلفه‌های اصلی موجود در سیستم استریو اتومبیل و نقش عملکرد آن‌ها را با شما در میان بگذاریم.

۳ مؤلفه اصلی سیستم استریو اتومبیل/ رسانه‌ای خودرو

سیستم استریو اتومبیل طی چند دهه گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است. آن روزها گذشته است که این سیستم‌ها فقط رادیوی AM و FM اصلی را شامل می‌شدند و شاید یک کاست یا دستگاه پخش سی دی به آن اضافی می‌شد. سیستم‌های صوتی مدرن امروزی می‌توانند کارهایی مانند پخش موسیقی و حتی نمایش فیلم‌های DVD بر روی صفحه‌های داخلی نمایش را انجام دهند. با وجود نسخه‌های بسیار پیشرفته، قطعات اصلی تجهیزات در سیستم استریو اتومبیل اساساً یکسان هستند.

سه مؤلفه اصلی که هر سیستم استریو یا رسانه‌ای خوب خودرو باید داشته باشد شامل موارد زیر است:
واحد سر (HU)
بلندگوها
تقویت کننده

سیستم صوتی ماشین

واحد سر (HU)
در مرحله اول گیرنده استریو است که اساساً مرکز کنترل سیستم صوتی ماشین محسوب می‌شود. گیرنده استریو یا واحد سر، همان چیزی است که شما از آن برای پخش موسیقی‌های مختلف، کنترل حجم صدا و غیره استفاده خواهید کرد. استریو اتومبیل (همچنین به آن واحد هد یا گیرنده داخلی گفته می‌شود) مهمترین قسمت از سیستم صوتی اتومبیل است. بسته به استریویی که دریافت می‌کنید، می‌توانید کارهایی مانند نمایش نقشه‌ها را نیز انجام دهید. به راحتی میتوان گفت، هر سیستم صوتی اتومبیل به گیرنده استریو احتیاج دارد. ممکن است موردی که در اتومبیل شما از قبل نصب شده باشد، به اندازه کافی مناسب باشد بسته به مدل اگر واقعاً بخواهید کیفیت صدا را ارتقا دهید باید به چیزی با فناوری پیشرفته‌تر ارتقا دهید. استریوهای مدرن اتومبیل شامل چندین ویژگی مفید از جمله اتصال بلوتوث، ورودی AUX و اکولایزر داخلی هستند. استریوهای سطح بالاتر دارای ویژگی های دیگری مانند Apple CarPlay ،Android Auto، ناوبری GPS و سازگاری SiriusXM نیز خواهد بود.

بلندگوهای اتومبیل
برای قدردانی کامل از سیستم صوتی خوب خودرو، بلندگوهای با کیفیت باید در صدر همه موارد قرار بگیرند. بلندگوهای Aftermarket صدای دقیق‌تر، کامل‌تر و بلندتری را نسبت به بیشتر بلندگوهای کارخانه‌ای ارائه می دهند. نصب مجموعه جدید بلندگوها می‌تواند سیستم استریو را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. مهمترین نکته در هنگام انتخاب بلندگوهای جدید اطمینان از مناسب بودن وسایل نقلیه شماست. در واقع اسپیکر قطعه‌ای تقریبا بزرگ است که وظیفۀ اصلی پخش صدای خروجی توسط هدیونیت را به عهده دارد. تمام تلاش کارشناسان سیستم‌های صوتی در همین قسمت و برای بیرون کشیدن باکیفیت‌ترین صدا و البته در مواقعی بلندترین صدای ممکنه است.

سیستم صوتی ماشین

آمپلی فایر اتومبیل
آپلی فایرها برای تقویت صدای رادیوپخش‌ها در ماشین بکار می‌روند و وظیفه اصلی آنها بهبود صدای سیستم می‌باشد. آمپلی فایرها معمولا در افزایش دقت صدا، کیفیت صدا و همچنین قدرت صدا تاثیر می‌گذارند و تاثیر موثری در کاهش دیستروشن (در همریختگی صدا) دارند. باید توجه داشته باشیم که نقریبا خروجی صدای اکثر رادیوپخش‌های ماشین‌ها حدود بیست وات RMS (توان حقیقی) می‌باشد، در حالیکه اکثر باندها توان بسیار بالاتری از این حد را می‌توانند تحمل کنند (اکثرا بین ۵۰ تا ۱۵۰ RMS). اتصال مستقیم رادیوپخش به باندها باعث می‌شود شما فقط تا ۲۰ RMS حقیقی از توان باند را استفاده کنید و این باعث کاهش کیفیت صدا و قدرت صدا خواهد شد تا خدی که در ولوم بالا اعوجاج بسیار زیادی در صدا ایجاد می‌شود تا جائیکه امکان گوش دادن به موسیقی دیگر لذت بخش نمی‌باشد. در نتیجه استفاده از آمپلی فایرها کمک می‌کند تا کنترل حرکت صفحه بلندگوها (و حتی ساب ووفرها) بهتر انجام شود. زمان آن رسیده است که آمپلی فایر صحیح را انتخاب کنید تا ساب ووفرهای جدید را تأمین کنید. آمپلی فایر اتومبیل با استفاده از یک تقویت کننده برای تغذیه بلندگوها یا ساب ووفر، کیفیت صدا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در ابتدا یک تقویت کننده سیگنال صوتی را از گیرنده وسیله نقلیه دریافت می‌کند سپس، آن را در یک watt مناسب برای بلندگوها یا ساب ووفر تقویت می‌کند.

چه تفاوتی بین استریوهای Single Din و Double DIN خودرو وجود دارد؟
Single Din و Double Din دو نماد بسیار مهم در سیستم‌های صوتی هستند که حتما باید آن‌ها را بررسی کنید، چون اگر با امکانات خودرو شما منطبق نباشد، قادر به استفاده از آن دستگاه در خودرو خود نخواهید بود. Single DIN استانداردی است که برای واحدهای سر اتومبیل به ارتفاع و عرض مشخص (نه طول) اشاره دارد. تولید کنندگان اتومبیل و استریو در سراسر جهان از این استاندارد اندازه گیری استفاده می‌کنند، بنابراین اکثر واحدهای سر DIN از نظر ابعاد قابل تعویض هستند. واحدهای سر که دو برابر واحدهای Single DIN هستند به آنها Double Din گفته می‌شوند. به طور کلی، اگر رادیو حدود ۲ اینچ طول داشته باشد، احتمالاً Single DIN است و اگر حدود ۴ اینچ قد داشته باشد، double DIN می‌باشد. موارد نادر ۱٫۵ DIN وجود دارد اما بیشتر آنها single یا double هستند.

آیا می توانم خودم یک استریو ماشین جدید نصب کنم؟
از نظر فنی هر کسی می‌تواند یک استریو یا واحد سر جدید نصب کند. با این وجود، دشواری کار به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل اجزای تریم و تیزر، تناسب و نصب دستگاه جدید و سیم کشی آن است.

منبع: Car Stereo System

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.