نحوه خنک نگه داشتن خودرو در روزهای گرم تابستان

همه افراد عاشق شب‌های قشنگ تابستان هستند، اما در کنار این شب‌های قشنگ، بعدازظهرهای بسیار داغ نیز وجود دارد و همانطور که می‌دانید هیچ چیز بدتر از نشستن در یک ماشین داغ نیست. در گرمای سوزان تابستان صندلی‌های چرمی پر زرق و برق پشت شما را می‌سوزانند و هنگام لمس فرمان دستان شما هم داغ می‌شود. در ادامه روش‌هایی را برای خنک نگه داشتن خودرو در تابستان بیان می‌کنیم که امیدواریم برایتان مفید باشد.

راه‌های خنک نگه داشتن خودرو

چه کسی دوست ندارد از این وضعیت فرار کند! چندین اقدام مؤثر وجود دارد که شما را از این وضعیت نجات می‌دهد. آماده شوید تا در یک روز گرم تابستانی با خیال راحت داخل اتومبیل خود بنشینید بدون اینکه بدنتان از گرما بسوزد یا عرق کند.

۱- شیشه جلوی خودرو را با سایبان بپوشانید

این روش باید به عنوان مؤثرترین روش مورد بحث قرار بگیرد. چرا ماشین شما اینقدر داغ می‌شود؟ دلیل آن اثرات گلخانه‌ای است. پرتوهای خورشید از طول موج کوتاهی برخوردار هستند و به راحتی می‌توانند از شیشه جلوی خودرو عبور کنند اما وقتی توسط فضای داخلی ماشین از جمله صندلی، داشبورد و فرمان جذب می‌شوند به پرتوهای مادون قرمز تبدیل می‌شوند. طول موج پرتوهای مادون قرمز بلندتر از نور مرئی و کوتاه‌تر از امواج رادیویی هستند، بنابراین نمی‌توانند از سطح شیشه فرار کنند از این رو داخل خودرو به دام می‌افتند و در نهایت هوای داخلی را گرم می‌کنند و دمای خودرو افزایش می‌یابد. اما چگونه می‌توان راهی پیدا کرد که بتواند نفوذ اشعه خورشید را در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف کند – این کاری است که این سایبان‌ها و ورق‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها از یک ماده بازتابنده ساخته شده‌اند که پرتوهای خورشیدی را مسدود کرده و ورود آنها به داخل اتومبیل را غیرممکن می‌کند. سطوح آنها براق و سفید است که باعث می‌شود بازتاب کننده‌های برتر نور باشند. این سایبان‌ها از پلی استر یا نایلون ساخته شده‌اند و نصب آنها بسیار آسان است. فقط کافی است آن‌ها را باز کنید و آن را در قسمت داخلی شیشه جلو شیشه قرار دهید. در حقیقت، کاو‌رهای شیشه‌ای قابل جمع شدن یکی از لوازم جانبی جالب خودرو هستند که می‌توانید خریداری کنید. اما مراقب باشید زیرا ممکن است این سایبان‌ها داغ شوند و دست شما را بسوزانند، بنابراین بسیاری از سایبان‌ها دارای نقطه نگهدارنده یا دسته‌ای هستند که در دمای پایین‌تری از بقیه سایبان قرار دارد.

خنک نگه داشتن خودرو

۲- پنجره‌ها را اندکی باز بگذارید

حالا که دلیل داغ شدن ماشین را متوجه شدید، می‌توانید به دنبال راه‌هایی برای خنک نگه داشتن خودرو باشید. هنگام پارک کردن ماشین، پنجره‌ها را کمی باز بگذارید تا یک گذرگاه فرار برای هوای گرم ایجاد کنید. این امر به ایجاد چرخه انتقال کمک می‌کند که به موجب آن هوای گرم از خودرو خارج می‌شود و هوای خنک وارد می‌شود، این کار باعث کاهش دمای داخلی خودرو می‌شود. تابستان می‌تواند در بعضی مناطق به اندازه ۱۵۰ درجه فارنهایت گرم شود، تا زمانی که قوانین فیزیک را به نفع خود اجرا می‌کنید، همیشه با یک ماشین خنک مورد استقبال قرار خواهید گرفت. اگرچه هر چه پنجره‌ها بیشتر باز باشد، دمای داخلی خودرو پایین‌تر خواهد بود اما این امر باعث سرقت ماشین می‌شود پس مراقب باشید که آن را بیش از اندازه باز نگذارید.

۳- خودرو را در مکان سایه پارک کنید

بعضی اوقات اساسی‌ترین گام‌هایی است که می‌تواند برای خنک نگه داشتن خودرو سودمند باشد. چه چیزی ماشین شما را می‌سوزاند؟ پرتوهای خورشید، بنابراین اتومبیل را در مکانی پارک کنید که نور کمتری به آن برخورد کند. به همین سادگی! هرچه تعداد کمتری از پرتوهای خورشید به سطوح شیشه‌ای خودرو برسد احتمال داغ شدن ماشین کاهش می‌یابد. هر وقت می‌خواهید خودروی خود را برای مدت زمان طولانی جلوی دفتر یا در خانه یک دوست / خانواده خود پارک کنید، مدتی را برای پیدا کردن سایه وقت بگذرانید زیرا ارزش صبر کردن را دارد. اگر برایتان امکان دارد اتومبیل را در گاراژ پارک کنید، در غیر این صورت ممکن است یک درخت سایه‌دار یا یک پوشش سیمانی برای پارک خودرو مناسب باشد. پیدا کردن یک مکان ایده‌آل برای پارک یکی از ویژگی‌های یک راننده خوب و با تجربه درست مثل معکوس کردن وسیله نقلیه یا رعایت مقررات جاده‌ای است.

خنک نگه داشتن خودرو

۴- فرمان و صندلی‌های خودرو را بپوشانید

برخی قسمت‌های داخلی خودرو بر اثر گرمای خورشید بیش از حد گرم می‌شوند و باعث خرابی آن می‌شود مثلا روکش چرمی یا پوشش صندلی. بنابراین اگر به دلایلی در خرید یک سایبان خوب سرمایه گذاری نمی‌کنید، باید این نقاط را با یک حوله یا هر پارچه دیگری محافظت کنید. میزان تأثیر آن به کیفیت مواد پوشش مورد استفاده شما بستگی دارد. اگر از روتختی چرمی برای صندلی‌های چرمی استفاده کنید می‌تواند گرمای زیادی را جذب کند و سطح زیر آن را از آفتاب سوختگی نجات دهد. ترفند دیگر قرار دادن یک حوله مرطوب روی فرمان است. پرتوهای خورشید ابتدا باید آب موجود در الیاف حوله را خشک کنند، سپس حوله را گرم کنند تا وسیله‌ای ایجاد شود تا بتواند گرما را به فرمان منتقل کند.

۵- قبل از ورود، ماشین را خنک کنید

مهم نیست که سپرها و پوشش‌های شما چقدر کارآمد باشد، به احتمال زیاد فضای داخلی ماشین همیشه گرم‌تر از محیط بیرون است زیرا شما نمی‌توانید اثر “علمی” و “گلخانه‌ای” را از بین ببرید. پس خنک کردن ماشین قبل از سوار شدن یک روش کمکی دیگر است. یکی از راه‌های انجام این کار باز کردن درب جانبی راننده و پنجره جلوی طرف دیگر است. سپس درب را باز کنید و ببندید، این کار به عنوان پنکه عمل می‌کند تا چرخه انتقال را تحریک کند که هوای گرم را بیرون کند و هوای سرد را وارد خودرو کند. این عمل را ۲-۳ دقیقه قبل از نشستن در ماشین انجام دهید. روش دیگر روشن کردن فن یا کولر اتومبیل قبل از نشستن در آن است. تهویه هوا برای تاثیر بیشتر به زمان بیشتری احتیاج دارد و نیاز به اصلاح موتور دارد تا استفاده از کولر راحت‌تر باشد.

منبع: keep your car cool

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.