نحوه تمیزکردن رینگ آلیاژی خودرو و براق کردن آن

یکی از مهم‌ترین و البته جذاب‌ترین قسمت‌های هر خودرو مطمئنا قسمت چرخ‌ها یا رینگ و لاستیک است که نقش بسزایی در زیبایی خودرو دارد. چرخ‌های فلزی و آلیاژی دو نوع رایج در چرخ‌های مورد استفاده در اتومبیل هستند. چرخ‌های آلیاژی نسبت به همتایان فلزی قدیمی خود با دوام‌تر و محکم‌تر هستند اما آنها نیز برای جلوگیری از خوردگی همانند سایر موارد موجود در ماشین باید به طور مرتب تمیز شوند. چرخ‌های آلیاژی بهتر می‌توانند گرما را از اجزای ترمز جدا کرده و از همتایان فولادی خود جدا شوند. یادگیری نحوه تمیزکردن رینگ آلیاژی خودرو در نگهداری آن نقش مهمی دارد که می‌توانید با استفاده از ابزارهای آسان، این کار را در گاراژ خود انجام دهید. چرخ‌ها می‌توانند به دلیل گرد و غبار ناشی از ترمز کثیف شوند و لکه‌های سرسخت و سیاهی روی رینگ ماشین باقی بمانند. حتی چرخ‌های بسیار کثیف نیز می‌توانند با استفاده از این راهنمای جامع تمیز شوند، با ما همراه باشید تا این نکات را با هم مرور کنیم.

“چرخ‌های آلیاژی” چیست؟
ممکن است کنجکاو باشید که دقیقاً “چرخ آلیاژ” چیست. آلیاژ ترکیبی از دو یا چند فلز است. این بدان معنی است که فولاد نیز خود آلیاژ است زیرا فولاد ترکیبی از حداقل دو عنصر است: یکی فلز و دیگری غیر فلز. آلیاژها به یکپارچگی چرخ خود منجر می‌شوند و به طور کلی ظاهر خودرو را بهبود می‌بخشند. چرخ‌های آلیاژی برای ماندگاری و دوام بیشتر طراحی شده‌اند، اما از نظر قدرت و دوام چرخ‌های فولادی هنوز هم این مزیت را دارند.

محصولات تمیز کننده برای تمیزکردن رینگ آلیاژی خودرو
سرکه و آب گرم
سرکه یک محلول تمیز کننده مفید است که از اسیدهای طبیعی تشکیل شده و می‌تواند با بسیاری از مواد سرسخت مقابله کند. مقداری سرکه سفید را به عنوان محلول تمیز کننده در یک سطل آب گرم حل کنید. اگر چرخ‌های آلیاژی خودرو به طرز وحشتناکی کثیف نشده‌اند می‌توانید این روش خانگی را امتحان کنید. با این وجود از ریختن سرکه روی لبه‌های چرخ خودداری کنید، چون ممکن است به لاستیک خودرو آسیب وارد کند.

نحوه تمیزکردن رینگ آلیاژی خودرو

پاک کننده اجاق گاز
در صورتی‌که به چیزی قوی‌تر از سرکه نیاز داشته باشید می‌توانید از یک تمیز کننده اجاق گاز کمک بگیرید؛ چیزی که احتمالاً در خانه خود پیدا خواهید کرد. پاک کننده اجاق گاز می‌تواند ظرف چند دقیقه لکه، چربی و زنگ زدگی مواد معدنی را کاهش دهد. به دلیل قدرت تمیزکنندگی بالای آن بهتر است با پوشیدن دستکش‌های لاستیکی، عینک و ماسک صورت از دست، چشم و بدن خود مراقبت کنید. بهتر است این کار را در فضای آزاد انجام دهید.

تمیز کننده چرخ آلیاژی
بهترین راه برای تمیز کردن چرخ‌های آلیاژی، گرفتن محصولات تمیز کننده تخصصی از فروشگاه لوازم یدکی خودرو است. اسپری تمیزکننده و براق کننده رینگ ماشین تمامی لکه‌های سرسخت و سیاهی روی رینگ ماشین را از بین می‌برد، همچنین لکه‌های روغنی و لکه‌های گرده لنت ترمز ماشین با این نوع اسپری تمیزکننده و براق کننده پاک می‌شود.

نحوه تمیزکردن رینگ آلیاژی خودرو- مرحله به مرحله

۱- چرخ‌ها را بشویید
ابتدا چرخ‌های خودرو را با شیلنگ بشویید تا خاک‌ها و گرد و غبارهای آن از بین بروند، حتماً تمام قسمت‌ها از جمله سطح داخلی اطراف آن را بشویید. برای از بین بردن بقایای گیر کرده در چرخ از نازل قابل تنظیم و جریان فشار بالا استفاده کنید. اگر نازل قابل تنظیم یا پیوست فشار ندارید شیلنگ را تا آخر باز کنید تا یک جریان قوی‌تر و متمرکزتر ایجاد شود.

نحوه تمیزکردن رینگ آلیاژی خودرو

۲- اجازه دهید چرخ‌ها خیس بخورند
اگر چرخ‌های خودرو دارای پوشش‌های توپی پلاستیکی است، قبل از انجام این کار آنها را بردارید. مقدار زیادی محصولات تمیزکننده را روی کل چرخ‌ها اسپری کنید، در قسمت‌های کثیف، مقدار بیشتری اسپری کنید. اجازه دهید پاک کننده حداقل ۲-۳ دقیقه بماند تا وقت لازم برای نفوذ به مواد کثیف را داشته باشد. این کار باعث می‌شود که شست وشو بسیار ساده‌تر شود.

۳- اسکراب کنید
پس از اینکه مدتی لاستیک‌ها خیس خوردند ابتدا قسمت‌های آسان آن را تمیز کنید و بعداً قسمت کثیف‌تر آن را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود زمان خیس خوردن قسمت‌های کثیف، بیشتر شود. از برس نرم و دارای دسته انعطاف پذیر استفاده کنید تا بتوانید به راحتی هر گوشه چرخ را بدون خراشیدن چرخ‌های لاستیک پاک کنید. پیچ‌های حاشیه را فراموش نکنید، جایی که گرد و غبار بیشتری در آن جمع می‌شود. برای انجام این کار می‌توانید از مسواک قدیمی استفاده کنید. پاک کننده را با براش روی چرخ‌ها بکشید تا کثیفی‌ها را از سطح چرخ پاک کند. با این حال از آنجایی که شما به طور مرتب چرخ‌های آلیاژی را تمیز می‌کنید بهتر است برای تمیز کردن ماشین یک برس جزئی بکشید.

نحوه تمیزکردن رینگ آلیاژی خودرو

۴- بشویید و پاک کنید
برای تمیز کردن بهتر، نازل شیر را در حالت گسترده قرار دهید. برای جلوگیری از خشک شدن مواد شوینده و خوردگی احتمالی اطمینان حاصل کنید که هیچ تمیز کننده‌ای وجود ندارد. سپس چرخ‌ها را با پارچه میکرو فیبر نرم خشک کنید تا از لکه‌های آب جلوگیری کنید. از پارچه کهنه و زبر برای پاک کردن چرخ‌ها استفاده نکنید زیرا موجب خراشیدگی روی چرخ‌هایتان می‌شود.

۵- درزگیر مخصوص چرخ تهیه کنید
یک ظرف حاوی واکس درزگیر و مهر و موم کننده برای روی چرخ‌ها پیدا کنید، این درزگیر مثل یک لایه محافظت کننده عمل کرده و چرخ خودرو را در برابر کثیفی‌ها و گرد و غبار مقاوم‌تر می‌کند. این گونه درزگیرها را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو خریداری کنید. استفاده از درزگیر مخصوص چرخ ظاهری براق و تمیز به چرخ‌های خودرو می بخشد و آن را از گرد و غبار و کثیفی در امان نگه می‌دارد. از همه مهمتر، درزگیرهایی که مخصوص چرخ‌های آلیاژی طراحی شده‌اند سد محافظ اضافی فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند آلودگی، گرد و غبار و زباله‌ها به چرخ‌های خودرو نچسبند. اجازه دهید موم درزگیر ۳۰ دقیقه روی چرخ‌ها بماند؛ موم باید روی چرخ‌ها بماند تا به چرخ‌ها جذب شود و لایه محافظتی تشکیل دهد.

منبع: How to Clean Alloy Wheels

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.