نحوه تست فن رادیاتور با مولتی‌متر

فن موتور یا فن خودرو برای خنک سازی آب رادیاتور استفاده می‌شود و در نتیجه باعث خنک شدن موتور و اجزای آن می‌شود. در واقع عملکرد اصلی فن رادیاتور جلوگیری از گرمای بیش از حد موتور است؛ به این صورت که هوای خنک را از طریق رادیاتور توزیع می‌کند و گرمای موتور را تبادل می‌کند. این فن با داشتن چهار تا هشت تیغه به سرعت می‌چرخد تا هوای خنک‌تر به موتور ارسال شود. این قطعه به عنوان بخشی از سیستم خنک کننده، نقش مهمی دارد و در صورت خرابی، ممکن است خودرو را با مشکلات جدی مواجه کند. اگر فن رادیاتور دچار مشکل شود یا کار را متوقف کند می‌توانید از مولتی‌متر برای تست فن رادیاتور استفاده کنید. در واقع فن رادیاتور یک موتور الکتریکی جریان مستقیم است که از موتور، پروانه، قاب پروانه، کانتور، مقاومت حرارتی، سوکت‌های جریان و دسته سیم‌های اتصال تشکیل شده است. مهمترین دلایلی که باعث می‌شود رانندگان احساس کنند موتور فن خودرو دچار مشکل شده موارد زیر است:

  • از کار افتادن فن
  • ضعیف شدن عملکرد فن
  • بالا بودن دمای موتور با وجود کارکرد فن
  • شنیدن صداهای اضافی و احساس ارتعاشات غیر طبیعی

آیا می‌دانید چگونه فن رادیاتور را با مولتی‌متر تست کنید؟
یک سنسور در قسمت پایین رادیاتور وجود دارد که کار یادداشت برداری از دمای خنک کننده را انجام می‌دهد. این سنسور سیگنال‌ها را به فن رادیاتور می فرستد تا هنگامی که دما از ۱۷۲ درجه فارنهایت عبور کرد، فن رادیاتور روشن شود. فن پس از روشن کردن سیستم تهویه هوا نیز باید روشن شود. اگر فن خودرو کار خود را به درستی انجام ندهد، می‌توانید با استفاده از مولتی‌متر مشکلات را تشخیص دهید.

تست فن رادیاتور با مولتی‌متر

نحوه تست فن رادیاتور با مولتی‌متر

اگر فن رادیاتور درست کار نمی‌کند، باید فیوزهای آن را بررسی کنید تا متوجه شوید که مشکل مربوط به خود فن است یا به سایر اجزای سیستم مربوط می‌شود.

در اینجا نحوه آزمایش فن رادیاتور با مولتی‌متر با بررسی فیوزها آورده شده است.

بررسی فیوزها با مولتی‌متر
شما باید ولتاژ چند فیوز را در جعبه فیوز زیر خط (شماره ۳ ، ۱۵ و ۲۰) و فیوز زیر هود (شماره ۴۷ و ۵۰) بررسی کنید. موتور را خاموش کرده یا کلید احتراق را به IG2 خاموش کنید. کنتور مولتی‌متر را در بخش DCV به ۲۰ Set تنظیم کنید زیرا آزمایش مدارهای ۱۲ ولت را انجام می‌دهید.

کاوشگر مولتی‌متر سیاه به سمت ترمینال باتری منفی (برای فیوزهای زیر هود) یا یک نقطه زمین فلزی روی خودرو (برای فیوزهای زیر فشار) می‌رود. هر فیوز دارای دو نقطه اتصال است که برای بدست آوردن عدد، باید پروب‌های آزمایش مولتی‌متر را لمس کند.

کاوشگر قرمز را به هر یک از دو اتصالات لمس کنید و عدد را بخوانید، این مقدار باید در حدود ۱۲ ولت باشد. نیازی به نگرانی در مورد ضبط دقیق خواندن ولتاژ نیست زیرا این امر به دلیل عوامل مختلفی از جمله متغیرهای خروجی و شارژ در باتری متغیر است.

عددهای موجود در مولتی‌متر به چه معنی است؟
۱۲ ولت در هر دو اتصال: این بدان معنی است که فیوز خوب کار می‌کند و می‌توانید با خیال راحت حرکت خود را ادامه دهید.

۱۲ ولت در یک اتصال و ۰ ولت در اتصال دیگر: این نشانه فیوز دمیده است و باید آن را تعویض کنید.

۰ ولت در هر دو اتصال: بدین معنی است که فیوز هیچ قدرتی ندارد، این وضعیت تنها در صورتی ممکن است که پروب سیاه به طور صحیح به ترمینال منفی متصل نشده باشد. کاوشگر را جدا کرده و مجدداً وصل کنید تا عدد را به صورت دقیق بخوانید.

منبع: how to test radiator fan with multimeter

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.