منظور از تراز چرخ خودرو چیست؟

تراز چرخ های خودرو فرآیندی است که از طریق آن زوایای چرخ های خودرو متناسب با مشخصات خودرو تنظیم می‌شود. در طول این فرآیند، سیستم تعلیق و فرمان شما ممکن است اصلاح شوند.

به گزارش مسترماشین باز، این فرآیند به خودروی شما کمک می‌کند تا در یک خط مستقیم حرکت کند و ایمنی آن بالاتر برود.

علائم مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد خودروی شما به تراز چرخ نیاز دارد، بنابراین به فرمان خود توجه کنید و در صورت مشاهده هر یک از مشکلات زیر، خودرو را بررسی کنید.

تراز چرخ چیست و چرا اهمیت دارد؟

تراز چرخ ها به زاویه چرخ های خودرو در مقایسه با یکدیگر و بدنه وسیله نقلیه اشاره دارد. تراز چرخ ها با تغییر سیستم تعلیق خودرو تنظیم می‌شود.

توصیه می‌شود حداقل هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر و همچنین هر زمان که تغییری در رانندگی یا نحوه‌ی کنترل وسیله نقلیه خود مشاهده کردید، تراز چرخ های خودرو را بررسی کنید.

اطمینان از تراز بودن چرخ ها، عملکرد و طول عمر لاستیک‌های شما را افزایش می‌دهد.

چرخ‌ها اغلب با برخورد به چاله‌ها، برآمدگی‌ها، موانع، رانندگی بر روی سطوح ناهموار و در اثر سایش و پارگی، تراز خود را از دست می‌دهند.

بنابراین حفظ تراز دقیق چرخ‌ها برای اطمینان از کیفیت و عملکرد آنها ضروری است.

به طور کلی برای جلوگیری از سایش بیش از حد لاستیک‌ها، فرمان، سیستم تعلیق و ترمزها، حفظ تراز چرخ ها ضروری است. تراز دقیق چرخ ها باعث ثبات رانندگی می‌شود، عمر لاستیک را به حداکثر می‌رساند و عملکرد هندلینگ وسیله نقلیه شما را بهبود می‌بخشد.

سه نوع تراز چرخ وجود دارد:

تراز دو چرخ

این نوع تراز به عنوان ترازهای “front-end” شناخته می‌شود. این ترازها فقط روی دو چرخ جلو انجام می‌شود. دلیل آن این است که برای بسیاری از خودروها، قسمت عقب سیستم تعلیق برای این نوع تنظیمات طراحی نشده است.

تراز چهار چرخ

همانطور که از نام آن پیداست، تراز بر روی هر چهار چرخ انجام می‌شود و معمولاً فقط در وسایل نقلیه تمام چرخ محرک انجام می‌شود. جالب اینجاست که خودروهای دیفرانسیل جلو در صورتی که سیستم تعلیق عقب را برای این هدف طراحی کرده باشند، ممکن است همچنان به تراز چهار چرخ نیاز داشته باشند.

تراز چرخ رانشی

ترازهای رانش ممکن است به صورت تراز دو چرخ انجام شوند. این تراز در مواردی استفاده می شود که تکنسین‌ها اطمینان حاصل کنند که چرخ های جلو با چرخ های عقب تراز هستند.

آیا خودروی من به تراز چرخ نیاز دارد؟

خودرو بر اساس مشخصاتی مانند عدم حرکت در یک خط مستقیم، الگوهای ساییدگی لاستیک‌ها و موارد دیگر نشان می‌دهد به تراز چرخ‌ها نیاز دارد یا خیر. در اینجا برخی از علائم کلیدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است خودروی شما به تراز چرخ ها نیاز داشته باشد.

آیا خودروی شما در حین حرکت به چپ یا راست کشیده می‌شود؟

گذاشتن دست روی فرمان و رانندگی در یک مسیر مستقیم راحت‌ترین قسمت رانندگی است. اگر خودروی شما قبل از اینکه بخواهید به یک سمت بپیچید؛ به سمت راست یا چپ کشیده می‌شود؛ ممکن است مشکل تراز داشته باشد.

در طول فرآیند تراز کردن، مکانیک خودروی شما احتمالاً تفاوتی در کاستور سمت چپ و راست خودرو پیدا خواهد کرد. تراز چرخ باید این مشکل را حل کند و به شما امکان رانندگی ایمن‌تری را بدهد، اما اگر مشکل همچنان ادامه داشت، ممکن است مشکلات دیگری در فرمان خودرو شما وجود داشته باشند.

آیا فرمان در موقعیت صحیح قرار دارد؟

موقعیت فرمان یک فاکتور مهم برای هم ترازی خودرو است، اگرچه ممکن است ظاهراً مشخص نباشد. اگر هنگام رانندگی مستقیم، چرخ در موقعیت نامناسب حرکت کند، احتمالاً  زاویه طولی چرخ ( toe ) در جلو و عقب چرخ‌ها آسیب دیده است. برای رفع این مشکل، ممکن است بتوانید تنظیمات  زاویه طولی چرخ ( toe ) را تنظیم کرده و تراز چرخ را تصحیح کنید، اگرچه ممکن است برای جلوگیری از مشکل، سیستم تعلیق نیز نیاز به بررسی داشته باشد. مکانیک شما قبل از شروع کار روی ماشین خود میزان آسیب را به شما اطلاع می‌دهد.

الگوهای ساییدگی متفاوت در چرخ ها

فرسودگی و سایش ناهموار یا غیرعادی لاستیک‌های می‌تواند نشان‌دهنده چند مشکل باشد که برای رفع آنها نیاز به تعمیرات مختلف است.

اگر لبه داخلی یا خارجی لاستیک فرسوده و ساییده شده باشد، ممکن است مشکلات مربوط به  زاویه طولی چرخ ( toe ) باشند.

اگر آج‌های بیرونی سریعتر از بقیه‌ی قسمت‌های لاستیک فرسوده شوند نشان دهنده فرسودگی کمک فنرها، مفاصل بازوی کنترلی است که باید تعویض شوند. سایر الگوهای ساییدگی تایرها نشان دهنده باد زیاد یا کم باد بودن لاستیک‌ها، اجزای فرمان آسیب دیده و قطعات سیستم تعلیق فرسوده یا خمیده است. مراقب فرسودگی و سایش لاستیک خود باشید و در صورت مشاهده هر گونه الگوی ساییدگی با مکانیک تماس بگیرید، زیرا این می‌تواند نشان دهنده مشکلات پنهان باشد و به خودروی شما آسیب برساند.

چه چیزی باعث می‌شود تراز چرخ از بین برود؟

مشکلات تراز معمولاً ناشی از ساییدگی و پارگی قسمت‌های مختلف سیستم تعلیق و فرمان است که به طور طبیعی در طول دوره‌های طولانی رانندگی رخ می‌دهد.

اگر خودروی شما قدیمی‌تر است، ممکن است به دلیل قدیمی بودن آن متوجه مشکلات تراز چرخ آن شوید.

هر زمان که فرمان یا اجزای سیستم تعلیق را به دلیل فرسودگی تعویض می‌کنید، چرخ‌ها را هم تراز ‌کنید.

رانندگی روی چاله‌های بزرگ، تصادفات و سایر ضربه‌ها به خودرو می‌تواند قسمت‌های مهم فرمان شما را دچار مشکل کند یا قطعات را از جای خود خارج کند. مهم است که خودروی خود را در اسرع وقت به یک مکانیک مجرب نشان دهید.

تراز چرخ ها نه تنها به حفظ امنیت شما و سایر افراد در جاده کمک می‌کند، بلکه باعث صرفه جویی در هزینه و جلوگیری از هزینه‌های بیشتر می‌شود.

منبع: robscustoms و tyresandmore

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.