معرفی انواع سنسور خودرو و عملکردهای آن‌ها

خودروهای مدرن دارای سنسورهای بسیار متنوعی هستند که ممکن است تا کنون نام برخی از انواع این سنسورها را شنیده باشید، چندین مورد از آنها مانند سنسور دریچه گاز، سنسورهای الکتریکی و سنسور TPMS در موتور خودرو به کار گرفته می‌شوند تا قبل از از کار افتادن قطعات موجود در خودرو و یا آسیب جدی به آنها به راننده این مسئله را یادآوری نمایند تا راننده خودرو قبل از خراب شدن قطعه و بروز مشکل جدی‌تر اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعات نماید. سنسورهای به کار گرفته شده در درون موتور خودرو، راننده را از عملکرد طبیعی و کارآمد خودرو مطمئن کرده و یک سنسور هشدار دهنده قبل از هر مشکل و خطر احتمالی در هنگام شروع به کار خودرو و در مسیر حرکت هستند. بسیاری از دارندگان خودروهای امروزی حتی از میزان سنسورهای تعبیه شده در موتور خودروی خود و ارزش افزوده آنها آگاه نیستند. ما در این مقاله قصد داریم علاوه بر شناسایی و معرفی لیست سنسور خودرو یک بازنگری مجدد در هر یک داشته و به تشریح جزئیات مختصر و خصوصیات هر یک بپردازیم.

انواع سنسور خودرو

۱- سنسور جریان هوای جمعی (MAF)

از میان سنسورهای مختلفی که در اتومبیل به کارگرفته می‌شوند، سنسور جریان هوای جمعی MAF که مخفف Mass air flow sensor است یک سنسور جریان هوا در سیستم مکانیکی و الکتریکی خودرو است که میزان چگالی هوای گرفته شده توسط موتور را محاسبه می‌کند و به نوبه خود اطمینان می‌دهد که مقدار مناسب سوخت برای شرایط بهینه موتور مصرف می‌شود، در صورت خراب شدن این سنسور ممکن است خودرو به یکباره از حرکت باز ایستد و یا میزان مصرف سوخت بالاتر از حد نرمال شود.

سنسور جریان هوا
سنسور جریان هوا
۲- سنسور سرعت موتور

سنسور سرعت موتور که به میل لنگ در موتور متصل است، سرعت چرخش میل لنگ را محاسبه و کنترل می‌نماید تا تزریق سوخت در زمان مناسب در موتور کنترل شود. روش‌های بسیاری برای متوقف شدن ناگهانی موتور خودرو وجود دارد که این سنسور معمولا با کنترل عملکرد هر یک مانع از بروز حادثه برای رانندگان و توقف ناگهانی خودرو می‌شود.

۳- سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن میزان گاز غیرمجاز موجود در لوله اگزوز را اندازه گیری می‌کند و نشان می‌دهد که سوخت راحت می‌سوزد و یا ناخالصی دارد. آیا مصرف سوخت در موتور زیاد شده است؟ یک حسگر اکسیژن غیر مطلوب و معیوب باعث می‌شود شتاب خودرو کاهش یافته و در مقابل آن مصرف سوخت در خودرو تا حدود زیادی افزایش یابد.

سنسور سرعت موتور
سنسور سرعت موتور
۴- حسگر یا سنسور منیفولد یا فشار مطلق

MAP یک سنسور فشار مطلق یا منیفولد در خودرو است که بار موتور را ارزیابی و اندازه‌گیری می‌کند. این سنسور همانطور که روی منیفولد سوار شده است می‌تواند تفاوت فشار مانیفولد ورودی وخروجی را اندازه گیری نماید. این سنسور در سیستم سوخت موتور قطعه بسیار مهمی بوده که موتور می‌تواند تزریق سوخت را بر اساس تغییر فشار موتور تنظیم کند.

۵- سنسور جرقه‌ای

یک سنسور ضربه‌گیر و محافظ جرقه‌ای در موتور این اطمینان را می‌دهد که سوخت در محفظه احتراق آرام‌آرام می‌سوزد و منفجر نمی‌گردد زیرا انفجار در موتور می‌تواند باعث خرابی واشر سر سیلندر و شکستن حلقه‌ها و پیستون‌ها و همچنین آسیب‌های احتمالی به میل لنگ شود.

سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن
۶- سنسور دمای سوخت در موتور

از آنجایی که سوختن بیش از حد سوخت در موتور می‌تواند بسیار خطرناک باشد پس یک سنسور تنظیم و کنترل دمای سوخت در موتور الزامی است. سنسور دمای سوختن، سنسور دیگری در موتور است که اطمینان می‌دهد مصرف سوخت خودرو در رنج نرمال و راندمان موتور است هرچه سوخت در دمای کمتری بسوزد متراکم‌تر و آهسته‌تر می‌سوزد. این در حالی است که سوخت با دمای بسیار بالا، سریع‌تر و بیشتر می‌سوزد. هنگامی که سوخت با حرارت و دمای بالایی در حال سوختن در موتور است در هنگام روشن بودن و کار کردن ماشین و اتمام سوخت قطعات موتور آسیب شدیدی می‌بینند. در اینجا وجود یک سنسور دمای درون موتور بسیار احساس می‌شود، این سنسور این اطمینان را به موتور خودرو می‌دهد که مقدار مناسب سوخت در شرایط روان‌تر و با دمای پایین‌تری در حال سوختن و به مصرف رسیدن موتور است.

۷- سنسور ولتاژ

سنسور ولتاژ در موتور یکی دیگر از بخش‌های مهم موتور و از جمله سنسورهای حساس موتور است. سنسور ولتاژ، سرعت خاموش شدن ماشین را کنترل می‌کند و اطمینان می‌دهد که در صورت لزوم سرعت خاموش شدن کاهش یافته یا افزایش می‌یابد.

نکته مهم: موارد اشاره شد در مقاله بالا از جمله سنسورهای ضروری در موتور ماشین بوده‌اند که رانندگان باید توجه کنند در صورت سوختن و یا ایراد پیدا کردن هر یک از این سنسورها در موتور باید در اسرع وقت نسبت به تعویض آنها اقدام کنند و یک سنسور کار آمد و باکیفیت بالا و همچنین مناسب با نوع خودروی خود را تهیه و نصب نمایند و از تهیه سنسورهای اضافه، نصب و همچنین صرف هزینه اضافه‌ترخودداری کنند.

منبع: types of sensors

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.