معایب اصلی خودروهای مدل رنو و راه‌های رفع آن

برند رنو از مدت‌ها قبل وجود داشته و هنوز هم یکی از برندهای برتر و شناخته شده در صنعت خودروسازی جهان است. متخصصین خودروساز در این شرکت اقدام به تولید برخی مدل‌های بی‌نقص وکم عیب مانند رنو مگان نموده‌اند. مگان یک خودرو اختصاصی از گروه صنعتی رنو است که در جهان متقاضیان بسیاری دارد. این خودرو از جمله پرفروش‌ترین مدل‌های رنو بوده، اما به هر حال مانند خودروهای دیگر ایرادات کوچکی نیز دارد. خودروهایی که در مقیاس جهانی به فروش می‌رسند در نتیجه تولید انبوه آن‌ها، همیشه مشکلاتی داشته‌اند که مگان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله به بررسی برخی از معایب رایج می‌پردازیم که شما در خودروهای برند رنو خواهید دید.

این مشکلات در مدل‌های مختلف، متفاوت است. برخی از آن‌ها به سرعت و بدون ورود متخصصین ویژه و تعمیرکاران حرفه‌ای و به دست مالکین خودرو برطرف می‌شوند.

معایب رنو

 

۱- نشت سوخت از مخزن

این مشکل در رنو سنیک و برخی دیگر از مدل‌های رنو مگان از سال ۲۰۱۹ گزارش شد. در این مدل‌ها مشخص شد که نشت سوخت ناشی از یک تهاجم داخلی در مخزن سوخت بوده است. برخی از مالکان این خودروها متوجه نشت مقداری سوخت مایع از پایین خودرو و پس از مدتی ایست در یک مکان می‌شدند. تشخیص سوخت بودن نشتی اگرچه بسیار دشوار بود زیرا سوخت با روغن موتور مخلوط می‌شد، اما متخصصین حرفه‌ای رنو پس از بررسی، این عیب را تشخیص داده و برطرف کردند.
بر هیچکس پوشیده نیست که مخزن سوخت خودرو یکی از مهمترین اجزای خودرو است. به این ترتیب در صورت نشتی، باید به سرعت و دقت رفع عیب شده و با قطعه جدید جایگزین گردد. نقص در این قطعه مهم از جمله خطرناک‌ترین عیوب ساختاری خودروهای برند رنو است.
مخازن سوخت خودرو معمولا از فلز یا پلاستیک ساخته شده و مستعد سوراخ شدن یا خوردگی هستند که می‌تواند به مرور منجر به نشتی شود. اولین علامت نشتی در خودرو بوی شدید گاز و یا رویت نشتی مایع در پایین خودرو است.
خوشبختانه خوردگی و سوراخ شدن باک بنزین در خودرو های رنو مشکلی ایجاد نمی‌کند، با این حال این مدل‌ها درشلنگ سوخت، سیم کشی داخلی و لوله‌های حمل سوخت نیز مشکل داشته‌اند.
مدل‌های رنو سنیک از سال ۲۰۱۹ به بعد، با مشکلات مختلفی همچون شلنگ سوخت مواجه شدند. این مشکل در اثر نیروی داخلی وارد شده بر شلنگ ایجاد می‌شد.
مالکین رنو سنیک پس از مدتی پارک موقت در یک مکان، متوجه ریزش مایع دایره‌ای شکل در پایین خودروی خود می‌شدند.
این مشکل با تعویض لوله سوخت رسانی و لوازم جانبی دیگر رفع شد.
یک مکانیک تخصصی رنو به راحتی نشتی را تشخیص داده و لوله جدید سوخت رسانی را برای این خودروها نصب می‌کند و شما با یک هزینه تقریبی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار برای تعویض قطعه و دستمزد، این عیب را رفع خواهید کرد.

معایب رنو سنیک

۲- گیربکس

در هر دو مدل قدیمی و مدل‌های جدیدتر خودروهای رنو نوعی مشکل در گیربکس گزارش شده است. مدل‌هایی از رنو مانند رنو مگان، کلیو و سنیک، برخی از معایب انتقالی را نشان داده‌اند.
مدل‌های قدیمی رنو که دارای گیربکس اتومات هستند نوعی صدای کوبیدن را در هنگام حرکت نشان داده‌اند. صدا در هنگام تعویض دنده و به خصوص زمانی شنیده می‌شود که ماشین به خوبی گرم می‌شود.
پس از چند کیلومتر رانندگی، از گیربکس صدای بلندی شنیده می‌شود که حتی ممکن است دنده را درگیر کرده و دنده‌ها عمل نکنند. اگر خودرو در سرعت بالا و در بزرگراه باشد این یک تهدید بزرگ امنیتی است.
این مشکل «حالت لنگی یا واماندگی در اثر نقص فنی» نامیده می‌شود، که خودرو به دلیل یک نقص ایجاد شده در قطعات داخلی در سرعت پایین حرکت می‌کند و امکان رانندگی در سرعت بالا تا رفع عیب وجود ندارد.
این خطا که به دلیل نقص فنی ایجاد شده در قطعات موتور خودرو بوده، با روشن شدن چراغ چک مشخص می‌شود.
برخی مالکان این خودروها توانستند با تعویض شیر مدولاسیون فشار معیوب، این مشکل را رفع کنند. اما سایر مالکین حتی در هنگام شتاب گیری ماشین صدای تق تق از گیربکس خودرو می‌شنیدند.
صدای تق تق پیوسته یا ناله، از خودروهایی شنیده می‌شود که گیربکس دائما متغیر دارند. این صدا ممکن است با جابجایی سخت نیز همراه باشد که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، مشکل باید در بلبرینگ قرقره فرسوده این خودرو‌ها باشد که باعث ایجاد سر و صدا در خودرو، به همراه جابجایی دشوار می‌شد.
اگر شما یک خودروی رنو مدل قدیمی‌تری داشته باشید ممکن است در زمان عدم حرکت و ایست خودرو نیز لرزش ماشین را حس کنید. این لرزش و ارتعاش در مدل‌های قدیمی‌تر، با گیربکس ۶ سرعته اتومات دیده می‌‌شود.
مشکل دور آرام موتور رنو با تعویض فلایول دو جرمی فرسوده (که بین دو صفحه حرکت دارد) رفع می‌شود.
یک مکانیک با تجربه به راحتی می‌تواند با یک ارزیابی ساده، عیب این قطعه را در خودرو تشخیص داده و در صورت لزوم آن را تعویض کند.
مدل‌های دیگری مانند رنو کلیو، مگان و سنیک‌ که دارای مجموعه دوکلاچه هستند نیاز به تعویض کل سیستم دارند. تعویض کلاچ در این مدل‌ها بهتر از تعمیر آن است و طول عمر قطعه را بالا می‌برد.

معایب رنو مگان

۳- سیستم برق معیوب

مدل‌های رنو مگان به داشتن لیستی از مسائل و معایب در سیستم الکتریکی مشهور هستند، اگرچه اغلب این ایرادات از جمله ایرادات جزئی در ماشین محسوب می‌شوند اما باید رفع عیب شوند تا مشکلات بزرگ‌تری ایجاد نکنند.
در این خودرو‌ها در صورت بروز مشکل در سیستم برق، اختلالات دیگری همچون اختلال در فرمان، سیستم تهویه و عملکرد شیشه‌ها نیز رخ می‌دهد.
ایراد در سیستم برق خودرو در مدل‌های مختلف خودروهای رنو بر روی قطعات الکتریکی متفاوتی تاثیر می‌گذارد. مشکل رنو مگان ممکن است در رنو سنیک و رنو کلیو ظاهر نشود و یا بر روی قطعه دیگری اختلال ایجاد کند.
به عنوان مثال: رنو مگان یک مشکل شناخته شده در سیستم بالابر شیشه‌های برقی خود دارد. مالکان این خودرو‌ها متوجه شدند این مشکل زمانی شروع می‌شود که شیشه‌ها در هنگام حرکت بالا و پایین می‌شوند. در این هنگام یا سیستم بالابر کار نمی‌کند یا به کندی عمل می‌کند.
در نهایت؛ شیشه‌های برقی خودرو به طور کامل در رنو مگان از کار می‌افتند. این مشکل بیشتر شیشه‌های عقب را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به رگلاتور معیوب در سیستم بالابر شیشه‌ها مربوط می‌شود.
مالکان خودروهایی که شیشه‌های معیوب را تجربه کرده بودند توانستند با تعویض رگلاتور شیشه مشکل این مدل خودروها را حل کنند.
رنو سنیک همچنین با عیوب شیشه بالابر عقب در برخی خودروهای خود شناخته شد. برخلاف رنو مگان، رنو سنیک اقدام به فراخوان دستگاه‌های خود جهت رفع عیب‌های خودرو در اطلاعیه‌های متعددی نمود.
نقص فنی در سیستم برق خودروهای رنو منجر به اختلال در عملکرد اجزایی مانند سیستم تهویه و فرمان برقی می‌شود.
برخی خودروهای مگان با مشکلی در تهویه هوا سیستم کنترل هوا مواجه شدند که در این مدل‌ها بخاری خودرو قادر نبود به اندازه کافی خودرو را گرم کند.
با بررسی فرایند سیم کشی و برق خودرو متوجه شدیم که مشکل اصلی در مقاومت بخاری ناشی از نقص فنی سیستم برق بوده است.

معایب انواع رنو

۴- صدای کلیک درموتور

زمانی که صحبت از صدای موتور در خودرو می‌شود، خودرو مگان حرف اول را می‌زند. صدای موتور در این مدل از برند رنو بسیار دیده شده است. این صداها گاهی اوقات با ناتوانی ماشین در استارت خوردن همراه بوده است.
وقتی‌ خودرو استارت نمی‌خورد، اغلب مردم به باتری و اتصالات مربوط به آن مشکوک می‌شوند. با این حال در رنو مگان و به خصوص در مدل‌های قدیمی‌تر این نقص مربوط به یک ویژگی امنیتی در خودرو می‌شود.
خودروهای مگان از دهه ۹۰ به بعد، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما پس از زدن ریموت درب خودرو، ۳۰ ثانیه فرصت دارید آن را روشن کنید و اگر در این مدت نتوانید ماشین را روشن کنید ماشین قفل شده و روشن نمی‌شود.
صدای کلیکی که هنگام استارت زدن از ماشین می‌شنوید ممکن است به دلیل ضعیف بودن باتری و پایانه‌ها یا استارت موتور معیوب باشد. در این حالت ممکن است ماشین روشن نشود، زیرا انرژی کافی برای روشن شدن را از باتری دریافت نمی‌کند.
تشخیص سریع با آزمایش باتری در خودروهای مدل رنو مگان، کلیوس، سنیک به شما می‌گوید آیا مشکل از باطری و اتصالات مربوط به آن است یا خیر. اگر پایانه‌های باتری همگی خوب کار می‌کنند و باتری کاملا شارژ شده است، ممکن است استارت ماشین مشکل داشته باشد.
قطعات داخلی استارت قطعات ریز و کاملا حساسی هستند و گاهی ممکن است به هم گیر کنند و علائم خرابی رویت شوند که برای بررسی دقیق‌تر باید به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.
در برخی موارد خاص و در صورتیکه همه موارد بالا چک شده باشند و مطمئن شده باشید هیچ‌یک دچار نقص فنی نشده‌اند، به خرابی موتور شک کنید. معمولاً تعمیر موتور انواع رنو هزینه بسیار بیشتری دارد.
خرابی موتور خودرو می‌تواند به دلیل تعمیرات دیرهنگام قطعات، نگهداری نادرست و کمبود روغن موتور ماشین رخ دهد که در این حالت صدایی شبیه به کوبیدن و تق تق از موتور می‌شنوید.

معایب خودروهای رنو

۵- ترمز دستی الکترونیکی معیوب

بر کسی پوشیده نیست که ترمز دستی یکی از مهمترین اجزای ایمنی در خودروهای مدرن است. ترمز دستی این امکان را به خودرو می‌دهد که در هنگام بروز معایب و نیاز به استپ ناگهانی ماشین، ایست کاملاً محقق شده و ماشین متوقف شود.
یک ترمز دستی معیوب می‌تواند جان سرنشینان خودرو را به خطر بیاندازد. بنابراین مهم است که قبل از استفاده از ماشین مطمئن شوید ترمز دستی به خوبی کار می‌کند.
خودروهای رنو مگان دارای واحدهای ترمز دستی بوده که در مرز ۶۰۰۰۰ کیلومتر خراب شده‌اند.
خودرو سنیک رنو دارای یک موتور داخلی بسیار قدرتمند است که خرابی ترمز دستی در آن نیز در مسافت‌های بسیار طولانی‌تر از ۶۰۰۰۰ کیلومتر شروع می‌شود.
به عنوان مثال برخی از این خودرو‌ها حتی می‌توانند بیش از ۱۴۰۰۰۰ کیلومتر را بدون مشاهده هیچ‌گونه مشکل در ترمز دستی طی کنند.
خرابی ترمز دستی در انواع خودروهای رنو می‌تواند به دلیل خطای موتور، گیر کردن کابل‌ها یا خرابی رله باشد که تمام اجزای سیستم الکترونیکی یک ترمز دستی را در رنو تشکیل می‌دهند.
به عنوان مثال، مدل‌های رنو سنیک با گیر کردن کابل ترمز دستی مشکل داشتند. کابل در معرض گرمای سیستم اگزوز قرار می‌گرفت و باعث خشک شدن روانکار و در نتیجه گرفتگی کابل می‌شد.
✓خوشبختانه اکثر قطعات در ترمز دستی قابل تعویض هستند و هزینه چندانی ندارند.✓

رنوهای قدیمی نیز نقص فنی در ترمز دستی را نشان می‌دادند که به کمبود روغن روان کننده مربوط می‌شد. در صورتی که روغن در ترمز دستی کم باشد، این قطعه نمی‌تواند آزاد شود و ماشین از حرکت باز می‌ایستد.
بسیاری از دارندگان مگان که خرابی ترمز دستی را گزارش می‌کردند، مشکل در باتری را عامل خرابی ترمز دستی عنوان کردند. گاهی اوقات یک باتری در حال اتمام می‌تواند سیستم ترمز دستی را غیر قابل استفاده کند.
یک راه تشخیص مشکلات ترمز دستی، روشن شدن چراغ های هشدار روی داشبورد رنو است. ترمز دستی یک ابزار ایمنی مهم در تمامی خودروها به ویژه در رنو مگان است و باید با دقت مورد بررسی قرارگیرد. یک مکانیک حرفه‌ای یا نماینده تعمیر رنو باید قادر به تشخیص و رفع عیب سیستم ترمز دستی باشد.

معایب کلی خودروهای رنو

مزایا و معایب کلی خودروهای رنو

در اینجا به برخی از مزایا و معایب این خودروهای رنو اشاره می‌کنیم:

مزایای رنو

  • بسته‌های گارانتی ویژه
  • ارائه مدل‌های خانوادگی، جادار و مقرون به صرفه
  • در دسترس بودن قطعات
  • مصرف سوخت کم

معایب رنو

  • نشت سوخت از باک و مخزن سوخت
  • مشکلات گیربکس
  • صدای کلیک موتور
  • مشکلات سیستم برق خودرو
  • مشکلات ترمز دستی الکترونیکی

منبع: problems with renault cars

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.