مرسدس بنز ۱۹۰ (W201) بنیانگذار کلاس C

شرکت مرسدس بنز، در سال ۱۹۸۲ از مدل جدیدی با کد W201 در کلاس اتاق کامپکت رونمایی کرد.

به گزارش مستر ماشینباز این کمپانی که پیشتر خودروهایی با اتاقهای کلاس E (سایز متوسط) و کلاس S (سایز بزرگ) را به بازار عرضه میکرد،اینبار دست به ریسک بزرگی زد و کوچکترین اتاق بنز را به دنیای خودرو معرفی کرد. ناگفته نماند که این شرکت از سال ۱۹۷۴ تا سال ۱۹۸۲ با هزینه ای بسیار گزاف، روی این مدل تحقیق و توسعه انجام داد و اعلام کرد که این خودرو از مهندسی فوق پیشرفته برخوردار است.

طراح این مدل دوست داشتنی برونو ساکوی ایتالیایی بود که تا سال ۱۹۹۹ در دایملر مرسدس بنز خدمت کرد. مدلهای رویایی، از جمله SL (R129), SL (R230) ,S (W220), C111 ,W123 و … را ایشان، برای شرکت مرسدس بنز طراحی وخلق کرد. W201 که مرسدس بنز ۱۹۰ نام گرفت، از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۳ به تعدادی نزدیک به ۱٫۹ میلیون نسخه تولید و عرضه شد. به علت کوچک بودن اندازه اتاق، آنرا در ایالت متحده آمریکا Baby Benz (بچه بنز) نامیدند و به این اسم معروف شد و لقب گرفت.

مشخصات فنی:

W201 موتور جلو، دیفرانسیل عقب در دو مدل بنزینی و دیزلی ارائه شد. ابتدا شرکت مرسدس بنز، W201 را با پیشرانه بنزینی ۱۹۹۷ سی سی کاربراتور،با نام ۱۹۰ به بازار عرضه کرد. توان این مدل فقط ۹۰ اسب بخار بود.

در همان سال مدل انژکتوری با سیستم تقسیم سوخت را با سه حجم موتور ارائه کرد.مدلهای انژکتوری را با پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ M102 در حجمهای ۱۷۹۷ سی سی با توان ۱۰۹ اسب، مدل ۱۹۹۷ سی سی با توان ۱۲۲ اسب و مدل ۲۲۹۸ سی سی با توان ۱۳۴ اسب را با نام ۱۹۰E ارائه کرد.حرف E که در انتهای ۱۹۰ اضافه شده بود در واقع مخفف کلمه Einspritzug بود که به معنای تزریق نقطه به نقطه است. مرسدس بنز با این سیستم توانست با مصرف بنزین کمتر توان به مراتب بیشتری را برای این مدل به ارمغان آورد.

این خودرو با موتور M102 با حجم ۲٫۳ و ۲٫۵ لیتر ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و موتور M103 با حجمهای ۲٫۶  و ۳٫۲ لیتر ۶ سیلندر ۱۶ سوپاپ هم تولید و عرضه شد.

مدل دیزلی W201 هم با سه پیشرانه عرضه شد. موتور OM 601 با حجم ۲٫۰ و ۲٫۲ لیتر ۴ سیلندر خطی و OM602 با حجم ۲٫۵ لیتر ۵سیلندر تنفس طبیعی و توربو شارژ با نام ۱۹۰D به بازار ارائه شد . مدل ۲٫۵ توربو نسبت به سایر مدلهای دیزلی مورد استقبال بیشتری قرار گرفت. گیربکسهایی که در این خودرو بکار رفتند ۴ و ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک G-TRONIC بودند.

امکانت ایمنی و رفاهی:

سیستم تعلیق ۵ اتصاله به همراه میله ضد چرخش جلو و عقب، کمربند ایمنی پیش کشنده، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS، سیستم تهویه دوگانه، چراغ پارک، سانروف به سفارش مناطق سردسیر، کولر به سفارش مناطق گرمسیر، کولر و سانروف با هم (سفارشی)، شیشه بالا بر ها و آینه سمت شاگرد برقی(سفارشی)، آنتن برقی، کنترل پایداری(سفارشی)، کیسه هوا برای راننده در آخرین مدلها

انجام تست تصادف با سرعت ۵۶ کیلومتر در ساعت بدون آسیب دیدگی جدی سرنشین و تغییر شکل کابین

تست استقامت ۵۰,۰۰۰ کیلومتری!

پس از آنکه شرکت مرسدس بنز، مدل ۲٫۳ لیتری ۱۶سوپاپ را ارائه کرد، برای اینکه ثابت کند این خودرو بر خلاف ظاهر کوچکش دارای استقامتی بالاست, قرار شد تست استقامت ۵۰,۰۰۰ کیلومتری با سرعت بالا را برگزار کند.

عکس یکی از خودروهای در حین انجام تست در پیست ناردوی ایتالیا

در ماه آگوست ۱۹۸۳ با سه عدد مرسدس ۱۹۰E 2.3 16 تحت نظارت فدراسون FIA در پیست ناردوی ایتالیا تست استقامت ۵۰,۰۰۰ کیلومتری آغاز شد. این سه خودرو نسبت به مدلی که قرار بود به تولید انبوه برسد، فقط کمی تقویت شده بودند. به علت عدم نیاز، فن رادیاتور و  دنده عقب حذف شد و در آنها بجای فرمان هیدرولیکی از فرمان مکانیکی استفاده کردند. به علت اینکه در هنگام تست کمتر نیاز به سوختگیری داشته باشند حجم باک آنها را ارتقا دادند.

عکسی از مهندسان و سرویسکاران در حال بررسی و سرویس یکی از خودروهای در حین انجام تست

در حین تست به علت فشار زیاد، تایرهای عقب هر ۸۵۰۰ کیلومتر و تایرهای جلو هر ۱۷۰۰۰ کیلومتر تعویض می شدند. روغن و فیلترها همزمان با تایرها تعویض میشد.

حداقل سرعت در این تست ۱۹۰ کیلومتر در ساعت بود و راننده ها توانستند رکورد حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را به ثبت برسانند. در حین انجام تست، مصرف سوخت آنها در هر  ۱۰۰ کیلومتر بالای ۲۲ لیتر بود. در انتها مسافت ۵۰,۰۰۰ کیلومتر در ۲۰۱ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۴۳ ثانیه طی شد و بنز ۱۹۰ توانست ۳ رکورد جهانی و ۹ رکورد در کلاس خود را به ثبت برساند. به غیر از یک موردی که برای دلکوی یکی از این سه خودرو بوجود آمد، مورد خاصی دیگری برایشان اتفاق نیافتاد. با توجه به طی کردن بی وقفه ء این مسافت طولانی، آن هم با سرعت بسیار بالا بدون هیچ عیب و ایرادی باعث شد این خودروی کوچک در چنین چالش بزرگی بنز بودنش را به رخ بکشد.

نکات قابل توجه در طراحی:

در طراحی این خودرو نکات مهندسی و ظریف بسیاری وجود داشت. یکی از مواردی که میتوان نام برد، آینه های نامتقارن آن است. در واقع آینه سرنشین نسبت به آینه راننده، طول کمتر و ارتفاع بیشتری دارد. هدف از این مدل طراحی، بهبود بخشیدن دید در  نقاط کور آینه ها است.

 

مورد دیگری که در طراحی این خودرو جلب توجه میکند، برف پاک کن تک (مونو) این خودروست. این برف پاک کن با مکانیزم خاص و با حرکت ۱۸۰ درجه براحتی تمام شیشه را تمیز میکند. آینه ها و برف پاک کنی که به آنها اشاره شد، در طراحی مدلهای بعدی مرسدس بنز از جمله W124 که در ایران معروف به بنز کپل است دیده میشود.

برونو ساکو طراح مرسدس بنز ۱۹۰

با اشاره به آنچه که گفته شد، ارزش واقعی این خودرو در قالب یک مقاله قابل توصیف نیست. نکته قابل توجه در مورد بنز ۱۹۰ این است که باعث شد انقلابی در شرکت مرسدس بنز رخ دهد. در واقع این خودرو بنیانگذار کلاس C در کمپانی نامدار مرسدس بنز شد. این بنز کوچک توانست موفقیت غیر قابل تصوری برای شرکت بنز به ارمغان آورد و زمینه ای برای تولد اولین کلاس C یعنی W202 شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.