روش‌های محافظت از رنگ خودرو در برابر آفتاب

اشعه ماورا بنفش خورشید می‌تواند آسیب شدیدی در پوست انسان ایجاد کند، شکی نیست که این اشعه‌ها می‌توانند حتی به اتومبیل نیز آسیب برسانند و رنگ آن را از بین ببرند. مخصوصاً اگر وسیله نقلیه شما برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب باشد ظاهر آن قدیمی و فرسوده می‌شود، به خصوص اشعه‌های خورشید باعث اکسید شدن رنگ می‌شوند که باعث از بین رفتن زود هنگام آن شده و بدنه خودرو را در معرض آسیب بیشتر قرار می‌دهد. بسیاری از رانندگان غالباً در مورد چگونگی محافظت از رنگ خودرو در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب تعجب می‌کنند.

چگونه می‌توان از رنگ خودرو در برابر آفتاب محافظت کرد؟

یک راه حل استاندارد این است که ماشین را در داخل خانه، ترجیحاً در یک منطقه سرپوشیده و دور از خورشید پارک کنید. با این حال همه ما می‌دانیم که این امکان دائماً وجود ندارد زیرا ممکن است لازم باشد در گرمای تابستان به مسافرت بروید یا ممکن است پارکینگ سرپوشیده در دسترس نباشد. ما به برخی نکات کاربردی در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو اشاره کرده‌ایم تا به شما در محافظت از رنگ اتومبیل در برابر آسیب‌های ناشی از آفتاب کمک کند.

۱- شستشوی منظم

وقتی ماشین خود را می‌شویید اکسیداسیون و گرمای اشعه خورشید را کاهش می‌دهد. با این حال قبل از شستشو باید ماشین را در سایه پارک کنید. اطمینان حاصل کنید که نور مستقیم خورشید با رنگ اتومبیل ارتباط برقرار نمی‌کند خصوصاً هنگام شستشو. در مرحله اول شما باید گرد و غبار روی خودرو را با استفاده از یک پارچه خشک تمیز کرده و با یک شلنگ آب بپاشید تا هر لکۀ آلودگی پاک شود. توصیه می‌کنیم با استفاده از یک شوینده نرم و پنبه تمیز ماشین را کاملاً تمیز کنید. در مورد مدفوع پرندگان، از پاک کننده خودرو برای از بین بردن لکه استفاده کنید. تمیز کردن هفتگی خودرو باعث کاهش تأثیر اشعه ماورا بنفش می‌شود. اگر در بیشتر مواقع اتومبیل خود را بیرون از پارکینگ می‌گذارید، حتماً آن را هر هفته بشویید. این گزینه یکی از راهنماهای مهم در مورد چگونگی محافظت از رنگ خودرو در برابر آفتاب است.

محافظت از رنگ خودرو در برابر آفتاب

۲- خشک کردن خودرو با دست

شستن اتومبیل یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت از رنگ خودرو در برابر آفتاب است. دمای بالا می‌تواند تمام گرد و غبار را روی سطح خودرو ترکیب کند. آفتاب و گرما می‌تواند رنگ خودرو را کمرنگ کند. شستشوی مکرر به از بین بردن ذرات گرد و خاک و گرد و غبار کمک می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد خراش‌های ریز شده و باعث آسیب خودرو شود. وقتی ماشین خود را می‌شویید اکسیداسیون و گرمای اشعه خورشید کاهش پیدا می‌کند. به غیر از شستشوی منظم ماشین پس از شستشو می‌توانید قسمت بیرونی آن را خشک کنید. با این کار اطمینان حاصل خواهید کرد که هر ماده شیمیایی موجود در آب با اشعه ماورا بنفش ترکیب نشده و به رنگ ماشین آسیب نمی‌رساند. همچنین می‌توانید در فصل بارندگی قسمت بیرونی ماشین را خشک کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم از یک پارچه نخی برای پاک کردن قسمت خارجی خودرو استفاده کنید. این ماده به جلوگیری از تجمع مواد شیمیایی و باقی مانده آب کمک می‌کند. این نکته مفید گزینه دیگری است که به شما کمک می‌کند بهترین محافظت در برابر اشعه ماورا UV را برای رنگ اتومبیل پیدا کنید.‌ مواردی که باید در شستن ماشین خود به خاطر بسپارید:

  • قبل از شستشو باید ماشین را در قسمت سایه پارک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که نور مستقیم خورشید با رنگ اتومبیل ارتباط برقرار نمی کند خصوصاً هنگام شستشو.
  • تمیز کردن هفتگی خودرو باعث کاهش تأثیر اشعه ماورا بنفش می‌شود.
  • قسمت بیرونی خارجی را با دست خشک کنید.

فرایند خشک کردن ماشین:
برای خشک کردن ماشین خود مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید:

  • مرحله ۱: با شلنگ با فشار متوسط آب بپاشید و اجازه دهید آب آزادانه از سطح ماشین جریان داشته باشد تا خاک باقیمانده از بین برود.
  • مرحله ۲: ماشین را برای چند دقیقه بگذارید تا خشک شود.
  • مرحله ۳: آب باقیمانده را با کمک کهنه پاک کنید. از پارچه نخی یا یک پارچه استفاده کنید تا پنجره‌ها را پاک کنید.
  • مرحله ۴: از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید و بقیه ماشین خود را پاک کنید.
واکس محافظ رنگ خودرو
۳- استفاده از روکش اتومبیل

آسان‌ترین روش برای در امان ماندن رنگ خودرو از اشعه ماورا بنفش خورشید، پوشاندن وسیله نقلیه با استفاده از روکش‌های باکیفیت اتومبیل است. با این کار تأثیر اشعه خورشید بر روی رنگ خودرو به حداقل می‌رسد. به یاد داشته باشید که هرگز نباید ماشین را در حالت خیس بپوشانید، زیرا منجر به تجمع کپک و انواع دیگر قارچ‌‌ها می‌شود.

۴- استفاده از موم محافظ یا درزگیر

اگر واقعاً می‌خواهید رنگ ماشین شما بدرخشد یک لایه موم بهترین ایده برای محافظت از اشعه UV است. واکس محافظتی بدنه خودرو محصولی نگهدارنده است که با هدف جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید در تابستان بر بدنه خودرو تولید شده است. این واکس پس از پوشاندن سطح بدنه خودرو نقش کرم ضد آفتاب را بر روی پوست در تابستان برای رنگ بدنه خودرو ایفا می‌کند. پس از شستشو و خشک شدن کامل وسیله نقلیه خود حتما موم بزنید و هر از چندگاهی دوباره آن را اعمال کنید تا یک لایه محافظتی ایجاد شود که از خودرو در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید جلوگیری کند. مهم است که به برخی از نقایص آن اشاره کنیم:

مزایای وکس

  • واکس اتومبیل ذرات خاک و گرد و غبار را به دام می‌اندازد تا ته نشین شوند.
  • آنها به عنوان یک پوسته سخت محافظ عمل می‌کنند.

معایب وکس

  • با پاک کننده‌های مواد شیمیایی مانند چربی زدا، رفع اشکال و قیر خیلی خوب نیست.
  • سایر محصولات نظافت ماشین می‌توانند برای موم ماشین مضر باشند.

تاثیر آفتاب بر رنگ خودرو

درزگیر
وکس خودرو به اندازه درزگیر، آسیب رنگ را برجسته نمی‌کند بنابراین ممکن است ظاهر ماشین قدیمی شما بهتر نشان داده شود. در صورت محافظت و دوام، درزگیرها گزینه بهتری هستند.

مزایای درزگیر

  • عمق رنگ عمیق‌تری را فراهم می‌کند.
  • بیشتر از وکس از رنگ محافظت می‌کند.
  • محافظت قوی‌تر را فراهم می‌کند.
  • ارزش فروش مجدد خودرو را افزایش می‌دهد.
  • شستشو و خشک کردن وسیله نقلیه را آسان می‌کند.

معایب درزگیر

  • نقص‌ها را برجسته می‌کند.
  • بیشتر از وکس به کار آماده سازی نیاز دارید.
  • برداشتن آن سخت است.

خلاصه
امیدواریم این وبلاگ پاسخی برای سوال شما در مورد چگونگی محافظت از رنگ خودرو در برابر آفتاب به ویژه در فصل گرم تابستان باشد. این نکات باعث می‌شود که رنگ اتومبیل شما از آسیب‌های مضر ناشی از اشعه ماورا بنفش در امان باشد.

منبع: how to protect car paint from sun

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.