علت ماشین گرفتگی و راه‌های درمان آن

یونانیان و رومیان باستان از بیماری حرکتی اطلاع داشتند، حتی ناسا نیز یک یادداشت از آن تهیه کرده است. بنابراین اگر این بیماری مشترک را دارید، این وضعیت بخشی از یک سنت دیرینه است. بیماری حرکت یا بیماری سفر که به آن ماشین گرفتگی هم گفته می‌شود یکی از بیماری‌های شایع در طول سفر است که در این وضعیت سیستم تعادلی گوش داخلی دچار تغییر می‌شود و عدم تطابق سیستم تعادلی گوش داخلی باعث ایجاد مشکلاتی در حفظ تعادل بدن می‌شود. روش‌هایی برای جلوگیری و یا درمان آن وجود دارد تا مسافرت خود را دلپذیرتر کنید و از آن لذت ببرید.

حقایقی درباره بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی

هیچ تفاوتی بین بیماری حرکتی و بیماری دریا وجود ندارد.
افراد و حیوانات بدون سیستم عملکرد دهلیزی (توازن) در برابر بیماری حرکتی مصون هستند.
بدون وجود اندام‌های حرکتی گوش داخلی، بیماری حرکتی رخ نمی‌دهد و این نشان می‌دهد که گوش داخلی در بیماری حرکتی دارای اهمیت است.
علائم بیماری حرکت شامل حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه است.

چه عواملی باعث ایجاد بیماری ماشین گرفتگی می‌شود؟

همه ما یک مرکز تعادل در مغز خود داریم که به عنوان مرکز حرکت و تعادل بدن عمل می‌کند. چندین حسگر در گوش میانی، اندام و چشم ما وجود دارد که اطلاعات مربوط به حرکت به این مرکز را تغذیه می‌کنند. وقتی مسافرت می‌کنیم، بدون حرکت، بدن ما حرکت می‌کند این درگیری بین منابع، مشکلاتی ایجاد می‌کند و به همین دلیل است که مردم دچار بیماری ماشین گرفتگی می‌شوند. در واقع علائم بیماری حرکتی هنگامی بروز می‌کند که سیستم عصبی مرکزی پیام‌های متناقضی از سیستم‌های حسی دریافت می‌کند: گوش داخلی، چشم‌ها، گیرنده‌های فشار پوست و گیرنده‌های حسی عضلانی و مفصل.

علت ماشین گرفتگی

علائم بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی

علائم جدی شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • رنگ پریدگی
  • تعریق
  • تنفس کوتاه
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی

سایر علائم رایج عبارتند از:

  • تعریق
  • احساس ناراحتی
  • احساس ضعف

علائم خفیف به شرح زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • سردرد
  • اضطراب خفیف
  • خمیازه

با این وجود روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید شدت بیماری حرکت را کمتر کنید. بیایید ببینیم چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید:

– در حالی که در وسیله نقلیه در حال حرکت هستید از خواندن خودداری کنید.

– در قطار یا اتوبوس رو به عقب ننشینید بلکه همیشه به سمت قطار یا سمت حرکت وسیله نقلیه بنشینید.

– روی صندلی عقب اتوبوس ننشینید، اگر در اتومبیل هستید، صندلی جلو یا صندلی کنار صندلی راننده را ترجیح دهید.

– در هواپیما، منطقه وسط هواپیما راحت‌ترین مکان است. وقتی در یک کشتی هستید، کابین‌های سطح پایین را نزدیک مرکز کشتی انتخاب کنید.

راه‌های درمان ماشین گرفتگی

– قبل و هنگام مسافرت زیاد غذا نخورید. این کار وضعیت را بدتر می‌کند و شما بیشتر از یک بار استفراغ می‌کنید. از خوردن هر چیز تند و روغنی جلوگیری کنید و قبل از مسافرت الکل یا مایع مصرف نکنید.

– از زدن عطرهای قوی خودداری کنید یا به هیچ وجه از آن استفاده نکنید. بوهای شدید بعضی اوقات باعث احساس تهوع می‌شوند.

– از نشستن در اطراف افراد مبتلا به بیماری حرکتی یا ماشین گرفتگی خودداری کنید. هرچه بیشتر روی آن تمرکز کنید، بیشتر احساس ماشین گرفتگی دارید.

– احساس خفگی نیز یکی از دلایل بیماری اتومبیل است، مطمئن شوید که منبع هوای تازه وجود دارد تا احساس خفگی نکنید.

– یک پیشنهاد مشترک این است که به سادگی از پنجره وسایل نقلیه به بیرون نگاه کنید و به سمت افق در جهت سفر خیره شوید. این کار کمک می‌کند تا با ارائه مجدد تصویری از حرکت، حس درونی‌تان به تعادل برسد.

– در شب یا در کشتی بدون پنجره، بستن چشمان فرد یا در صورت امکان چرت زدن بسیار مفید است. این کار مشکل درگیری ورودی بین چشم و گوش داخلی را برطرف می‌کند.

– یک روش ساده برای تسکین بیماری شایع و خفیف ماشین گرفتگی، جویدن است، آدامس‌ها برای کاهش بیماری حرکتی بسیار مؤثر هستند. با این حال جویدن آدامس تنها چیزی نیست که می‌توان برای رفع اثرات خفیف بیماری ماشین در نظر گرفت بلکه خوردن تنقلات و حتی خوردن شیرینی اثرات سوء درگیری بین دید و تعادل را کاهش می‌دهد.

– بر اساس تحقیقات صورت گرفته زنجبیل باعث کاهش بیماری حرکتی می‌شود. این گیاه به شکل قرص موجود است یا می‌توان از یک جوانه زنجبیل برای رفع علائم استفاده کرد.

– داروهایی که ضد تهوع هستند مانند Bonine ،Antivert یا Dramamine مصرف کنید. قبل از سوار شدن وسیله نقلیه آنها را مصرف کنید و تعدادی را با خود برای سفر نگه دارید.

داروهای ماشین گرفتگی چگونه عمل می‌کنند؟

داروهای بیماری حرکت با کنترل مغز و سیستم عصبی کار می‌کنند. آنها در سیستم کنترل تعادل مغز موثر عمل می‌کنند و اثرات انتقال دهنده‌های عصبی مانند هیستامین، استیل کولین و دوپامین را کنترل می‌کنند. با این حال گاهی اوقات مصرف این داروها می تواند باعث آرام بخشی، خواب آلودگی یا خشکی دهان شود. اگر ۳۰ دقیقه قبل از شروع سفر این دارو را مصرف کنید بسیار موثر خواهد بود.

منبع: causes car sickness

مطالب پیشنهادی:
چرا رانندگی با دنده خلاص در سرازیری‌ها ممنوع است

چگونه می‌توان عمر مفید لاستیک را افزایش داد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.