زمان تعویض تسمه تایم خراب و نشانه‌های آن

اگر فکر می‌کنید تسمه تایم خودرویتان دچار مشکل شده و به درستی کار نمی‌کند و خراب است؛ با نشانه‌های زیر می‌توانید آن را بررسی کنید.

به گزارش مستر ماشین باز، تسمه تایم یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتور است. اگر تسمه تایم خودرو خراب شود؛ ممکن است هزینه و خرابی زیادی به بار بیاورد. اما اگر مشکل را زود شناسایی و رفع کنید؛ خطر را می‌توان به حداقل رساند.

اگر تسمه تایم شما در حال خراب شدن است؛ ممکن است نشانه‌های زیر در خودرو بروز کند:

  • صدای تیک تیک از موتور
  • موتور با احتراق بد
  • دود زیاد از اگزوز
  • موتور روشن نمی‌شود
  • آسیب به پیستون و یا سوپاپ

تسمه تایم چیست؟

قبل از اینکه به علائم و نشانه‌های خرابی تسمه تایم بپردازیم، با تعریف و کاربرد تسمه تایم آشنا شوید.

تسمه تایم (Timing Belt)  یک تسمه‌ی دندانه دار است که در بخش داخلی آن دندانه‌هایی قرار دارد. این قسمت بخش موهی از پیشرانه‌ی احتراق داخلی خودرو است و زمان چرخش میل لنگ و میل بادامک را تنظیم می‌کند تا سوپاپ‌ها پیشرانه به موقع باز و بسته شوند.

هر خودرو با موتور احتراق داخلی تسمه تایم ندارد؛ برخی به جای تسمه زنجیر تایم دارند و تفاوت تنها در مواد آن است. تسمه تایم از لاستیک بادوام ساخته شده است؛ در حالی که زنجیر تایم از فلز ساخته شده است.

هر دوی آنها عملکرد یکسانی دارند.

تسمه تایم و یا زنجیر تایم برای انتقال نیروی میل‌لنگ به میل‌بادامک طراحی شده و کنترل زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌های پیشرانه می پردازد.

تسمه تایم به پمپ آب نیز متصل است؛ بنابراین نه تنها بر روی پیستون‌ها و سوپاپ‌ها تأثیر می‌گذارد؛ بلکه بر میزان خنک شدن موتور نیز تأثیر می‌گذارد.

علائم تسمه تایم خراب چیست؟

به طور کلی، در وسایل نقلیه مدرن، تسمه تایم تا ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر کارایی دارد. علاوه بر این توصیه می‌شود هنگام تعویض تسمه تایم، پمپ آب را نیز تعویض کنید. زیر دسترسی به این دو بخش در خودرو بسیار مشکل است.

اگر به آستانه‌ی زمان تعویض تسمه تایم نرسیده‌اید؛ اما هر یک از نشانه‌های زیر را تجربه کرده‌اید؛ در اسرع وقت آن را بررسی کرده و به تعمیرگاه بروید..

صدای تیک تیک از موتور

صدای تیک تیک موتور ممکن است نشانه‌ی خرابی تسمه تایم است.

علاوه بر این صدای تیک تاک می‌تواند به دلیل فشار یا مقدار کم روغن در سیستم روغن کاری باشد.

بنابراین، در صورت مشاهده صدای تیک تیک از موتور، مطمئن شوید که مایعات خودرو پر شده و نشتی روغن وجود ندارد.

سوخت ناقص موتور

از آنجایی که تسمه تایم نقشی محوری در فرآیند تولید نیرو در موتور خودرو دارد؛ منطقی است که یک تسمه تایم خراب ممکن است باعث سوخت ناقص خودرو شود.

دود بیش از حد از اگزوز

در زمستان، مشاهده‌ی بخار خروجی از اگزوز طبیعی است. با این حال، اگر متوجه دود غیرعادی از اگزوز شدید، ممکن است تسمه تایم خودرو آسیب دیده باشد.

موتور روشن نمی‌شود

اگر زمان روشن کردن خودرو، فقط صدای کلیک می‌شنوید و خودرو روشن نمی‌شود؛ به احتمال زیاد تسمه تایم شما شکسته است. صدای کلیک از استارت می‌آید؛ اما چون تسمه تایم کار نمی‌کند؛ موتور روشن نمی‌شود.

البته ممکن است دلایل دیگری برای روشن نشدن ماشین شما وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

آسیب دیدن پیستون و یا سوپاپ

یک علامت بسیار جدی خرابی تسمه تایم، آسیب پیستون‌ها یا سوپاپ‌ها است.

اگر تسمه تایم معیوب باشد؛ ممکن است پیستون با قدرت کامل به سوپاپ‌های برخورد کند و به سوپاپ‌ها و پیستون آسیب برساند.

این مشکل ممکن است در حین رانندگی رخ دهد و و خطرناک باشد.

وقتی صحبت از هزینه تعویض تسمه تایم به میان می‌آید؛ بیشترین هزینه مربوط به دستمزد است؛ زیرا برای دسترسی و رسیدن به قسمت قرارگیری تسمه تایم باید قطعات زیادی از هم جدا شوند.

از نظر قطعات، به طور متوسط، یک تسمه تایم هزینه زیادی نخواهد داشت؛ اما مانند تمام قطعات، این هزینه بسته به مدل خودروی شما متفاوت است.

منبع: autochimps

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.