راهنمای خرید شارژر باتری خودرو و نحوه استفاده آن

درایور باتری خودرو با هدایت جریان الکتریکی به آن، انرژی لازم را به باتری خودرو وارد می‌کند. این وسیله، ۱۲۰ ولت AC را از یک منبع خانگی دریافت و آن را به یک ولتاژ ۱۲ ولتی تبدیل می‌کند. به طور معمول، ظرفیت باتری ماشین ۴۸ آمپر ساعت است و یک شارژر معمولی در دو آمپر شارژ می‌شود. این بدان معنی است که شارژ کامل باتری ماشین ۳۴ ساعت طول می‌کشد. با این حال، برخی از شارژرهای باتری خودرو میزان شارژ متفاوتی دارند و از ۲ تا ۱۰ آمپر متغیر هستند. خرید ابزار، لوازم جانبی و تجهیزات مورد نیاز خودرو کاری نیست که بتوانید به راحتی آن را انجام دهید، بلکه آن‌ها دارای برخی از ویژگی های اساسی هستند که باید هنگام انتخاب شارژر باتری خودرو به دنبال آن‌ها باشید.

آمپر
دامنۀ آمپر، توانایی شارژر را تعیین می‌کند، به همین دلیل، باید دقیقاً بدانید که قصد استفاده از چه مقدار شارژر باتری را دارید. اگر بیش از حد از اتومبیل خود استفاده نمی‌کنید و تنها می‌خواهید مطمئن شوید که در زمان‌هایی که به مدت طولانی از ماشین خود استفاده نمی کنید باتری از کار نمی‌افتد آمپرهای پایین یک گزینه عالی هستند. آمپر بالا گزینه‌های گران‌تری هستند اما می‌توانند باتری مرده را به کار بیندازند و خیلی سریع‌تر از مدل‌های آمپر پایین مشکل شما را حل کنند. اگر قصد دارید باتری خود را به کار بیندازید، مطمئناً به انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت.

ولتاژ
بیشتر اتومبیل‌ها دارای سیستم باتری ۱۲ ولتی هستند و شما باید اطمینان داشته باشید که شارژر میتواند باتری خودرو را ۱۲ ولت شارژ کند. خوشبختانه شارژرهای باتری بسیاری در اندازه‌های ۶ ولت، ۱۲ ولت و ۲۴ ولت وجود دارد و میتوان از آنها در موتور سیکلت‌ها، اتومبیل‌ها و کامیون‌های بزرگتر استفاده کرد.

شارژر باتری خودرو

شاخص‌ها
نگه داشتن زبانه‌ها روی ظرفیت باتری در زمان شارژ بسیار مفید است. به همین دلیل، یک شارژر باتری ماشین خوب باید شاخص‌هایی برای این منظور داشته باشد. گذشته از شاخص‌ها، همچنین باید در موارد قطبیت معکوس به دنبال واحدی با زنگ هشدار باشید. این ویژگی‌ها بسیار ضروری هستند، به خصوص اگر با نحوه شارژ باتری‌های اتومبیل آشنایی چندانی نداشته باشید.

ویژگی‌های ایمنی
وقتی محصولاتی مانند این محصول را انتخاب می‌کنید امنیت آن‌ها بسیار مهم است. شارژ بیش از حد باتری می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد و باعث از بین رفتن باتری شود. از طرفی باتری‌های ماشین دارای مواد شیمیایی مضر هستند و برای سلامتی و محیط زیست خطرناک است. بنابراین خرید قطعات اتومبیل خصوصا باتری ماشین باید جدی گرفته شود و به مشخصات ایمنی آن توجه خاصی کرد. توصیه ما این است که همیشه به دنبال واحدهایی باشید که دارای موارد زیر باشد:

حفاظت از قطبیت معکوس: گاهی ممکن است به طور تصادفی کابل‌ها را اشتباه به هم وصل کنید، در این مواقع باید از ویژگی‌های امنیتی آن اطمینان حاصل کنید تا برق گرفتگی و جرقه ایجاد نشود.
حالت شناور / حالت نگهداری: این ویژگی در شارژرهای اتوماتیک یافت می‌شود و زمان شارژ کامل باتری را تشخیص می‌دهد. در بسیاری از موارد شارژ بیش از حد می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد، آسیب جدی و حتی انفجار شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم همیشه به دنبال شارژرهای باتری خودرو با حالت شناور یا تعمیر و نگهداری باشید.
گیره‌های مقاوم در برابر جرقه: حتی اگر هنگام شارژ مراقب باشید هم هنگام وصل کردن گیره‌های شارژر، جرقه زدن امکان پذیر است. نکته خوب این است که برخی از واحدها دارای یک ویژگی ایمنی هستند که می‌توانند باعث کاهش و حتی جلوگیری از ایجاد جرقه در اتصال شوند.

شارژر باتری خودرو

نحوه استفاده صحیح از شارژر باتری ماشین نه تنها برای ایمنی شما بلکه برای ایمنی وسیله نقلیه نیز ضروری است. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

۱- اطمینان حاصل کنید که از باتری مناسب برای باتری ماشین خود استفاده می‌کنید.
۲- کتابچه راهنمای شارژر را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که شارژر چگونه کار می‌کند. هشدارها باید با دقت فراوان خوانده شود.
۳- ابتدا کابل سیاه (منفی) را برداشته و سپس کابل قرمز (مثبت) را بردارید.
۴- اطمینان حاصل کنید که سوئیچ برق خاموش است و شارژر باتری ماشین به پریز برق وصل نشده است.
۵- کابل مثبت گیرنده را به ترمینال باتری مثبت و کابل منفی را به ترمینال منفی وصل کنید.
۶- تصمیم بگیرید که می‌خواهید باتری اتومبیل خود را سریع یا آهسته شارژ کنید. برای شارژ کردن تدریجی، ولتاژ و جریان شارژ کمتری را انتخاب کنید و برای شارژ سریع ولتاژ و جریان شارژ بالاتری را تنظیم کنید. برای تنظیمات مناسب باید دفترچه شارژر را بررسی کنید.
۷- اگر شارژر شما اتوماتیک است، انتخاب کنید که آیا این برای مدت زمان مشخصی اجرا می‌شود یا اینکه به محض اینکه باتری شما شارژ شود به طور خودکار خاموش می‌شود.
۸- هنگامی که باتری به طور کامل شارژ شد شارژر را خاموش و جدا کنید.
۹- کابل‌ها را جدا کنید، برای این کار باید از منفی شروع کنید.

منبع: Car Battery Charger

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.