دلایل نشت ضدیخ خودرو و روش تعمیر آن

نشت ضدیخ هم برای محیط زیست مضر است و هم هزینه‌ی بیشتری برای شما به بار می‌آورد و مجبور می‌شوید زودتر از موعد آن را خریداری کنید. در این مطلب دلایل رایج نشت ضد یخ خودرو و روش رفع آن آموزش داده شده است. با ما همراه باشید.

به گزارش مستر ماشین باز، هیچ چیز نگران‌کننده‌تر از این نیست که یک مایع سبز رنگ را در زیر خودروی خود مشاهده کنید. موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث نشت ضدیخ شود.

در این مطلب شایع‌ترین دلایل نشت ضدیخ خودرو آورده شده است. راهنمای ما همچنین برخی از بهترین راه حل‌های رفع نشتی مایع خنک‌کننده/ضدیخ را بررسی می‌کند.

ضدیخ چیست؟

مایع خنک کننده و ضدیخ مایعات ضروری خودروی هستند که باعث می‌شوند موتور در دمای کارآمد کار کند. با استفاده از مایع خنک‌کننده، موتور در دمای معمولی به کار خود ادامه می‌دهد؛ حتی زمانی هوا بسیار گرم یا سرد است.

ضدیخ حاوی فرمول غلیظ حاوی سیلیس و اتیلن گلیکول است.

۵ علت نشت ضدیخ یا ضدیخ خودرو

شایع‌ترین علت نشت مایع خنک کننده، نشتی شلنگ رادیاتور یا نشتی رادیاتور است. همچنین ممکن است مشکل از پمپ آب خراب یا مخزن انبساط معیوب باشد. علاوه بر این نشتی در اطراف گیره‌های شیلنگ و ترک لوله‌های پلاستیکی در سیستم خنک کننده بسیار رایج است.

سوراخ در رادیاتور

رادیاتور ممکن است خراب شده و در آن خردگی ایجاد شود. خردگی یکی از دلایل اصلی از کار افتادن رادیاتور است و ممکن است آن را سوراخ کرده و باعث نشت ضدیخ شود.

علاوه بر این، واشر آب بندی بین رادیاتور و مخزن ممکن است فرسوده شده و باعث نشتی شود. همچنین ممکن است یکی از شیلنگ‌های متصل به رادیاتور، دچار نشتی شود.

درپوش رادیاتور

شاید تاثیری که این درپوش روی سیستم خنک کننده دارد را نادیده بگیرید. رادیاتور دارای فشار زیادی است و درپوش وظیفه نگه داشتن آن را بر عهده دارد.

در شرایط عادی، درپوش، رادیاتور را مهر و موم کرده و فشار درون رادیاتور را تنظیم می‌کند. اما با گذشت زمان، مهر و موم این درپوش خراب می‌شود و ضدیخ به بیرون نفوذ می‌کند.

واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر خودرو وظیفه جدا نگه داشتن روغن موتور و ضدیخ را بر عهده دارد. هنگامی که واشر خراب می‌شود؛ ممکن است نشت داخلی صورت بگیرد و شما از آن خبر نداشته باشید.

با این حال، ممکن است متوجه ضدیخ در روغن موتور یا برعکس آن شوید. همچنین دمای موتور بالا می‌رود. در نهایت، ضدیخ از موتور نشت می‌کند که نشان دهنده یک مشکل جدی است.

خرابی پمپ آب

پمپ آب وظیفه گردش ضدیخ در سیستم خودرو را بر عهده دارد. معمولاً پمپ آب توسط یک تسمه به حرکت در می‌آید. این تسمه به میل لنگ موتور متصل شده و ممکن در معرض خوردگی و نشتی باشد.

خود پمپ آب نیز ممکن است آسیب ببیند و باعث نشتی ضدیخ شود.

در هر صورت، اگر پمپ درست کار نکند؛ ضدیخ نمی‌تواند به درستی حرکت کند و در نهایت باعث گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود.

مخزن انبساط معیوب

در کنار موتور خودرو، ظرف پلاستیکی وجود دارد که ضدیخ را در خود جای می‌دهد. این مخزن با شلنگ به رادیاتور متصل می‌شود و وظیفه اصلی آن ارسال ضدیخ به رادیاتور است.

با این حال، ممکن است به مرور بدنه‌ی پلاستیکی خراب شود و ترک بردارد و ضدیخ نشت کند.

شیلنگ متصل به آن نیز ممکن است خراب شود و نشت کند.

آموزش رفع نشتی مایع خنک کننده

از آنجایی که موارد زیادی باعث نشت ضدیخ می‌شود؛ کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای رفع نشتی انجام دهید.

همیشه توصیه می‌شود قسمت نشتی را تعویض کنید؛ اما در اینجا روش‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید:

راه حل موقت: استفاده از تخم مرغ

اگر در راه هستیم و رادیاتور نشتی داد چه کار کنیم؟

در این شرایط اگرچند عدد تخم مرغ همراه داشته باشید می‌توانید مشکل را موقتاً حل کنید.

اجازه دهید خودرو خنک شود و درپوش رادیاتور را باز کنید. چند عدد تخم مرغ را در مخزن رادیاتور بشکنید. اگر نشت متوقف نشد؛ می‌توانید چند تخم مرغ دیگر اضافه کنید.

همانطور که تخم مرغ‌ها پخته می‌شوند؛ فشار مایع سعی می‌کند آنها را از سوراخ‌ها خارج کند. اگر همه چیز طبق پیش بینی پیش رود؛ تخم مرغ در حفره‌ها مسدود می‌شود و نشت را به طور موقت متوقف می‌کند. با این حال، تخم‌ها می‌توانند منجر به آسیب بیشتر شوند؛ به همین دلیل برخی از مکانیک‌ها این روش را توصیه نمی‌کنند.

تعویض گیره‌ها

همیشه شیلنگ‌ها با گیره نگه داشته می‌شوند. اگر یکی از این گیره‌ها به دلیل زنگ زدگی یا خردگی خراب شود؛ باید آن را تعویض کنید.

در ابتدا اجازه دهید خودرو خنک شود. گیره معیوب را پیدا کنید. با توجه به مکان گیره، ممکن است نیاز باشد ضدیخ را تخلیه کنید.

شلنگ آسیب دیده و گیره معیوب را بردارید. گیره جدید را روی آن قرار داده و آن را سفت کنید.

رادیاتور را با ضدیخ تازه پر کنید و درپوش آن را محکم کنید. خودرو را روشن کرده و تا رسیدن به دمای معمولی صبر کنید. بررسی کنید که آیا ضدیخ نشتی دارد یا خیر.

تعویض شیلنگ‌ها

اگر مشکل در شیلنگ است؛ مراحل تعویض آن مشابه با مراحل تعویض گیره است.

اجازه دهید خودرو خنک شود و شیلنگ خراب را پیدا کنید. بسته به جایی که شیلنگ در آن قرار دارد؛ بررسی کنید آیا نیاز است ضدیخ را تخلیه کنید یا خیر.

گیره‌های نگه دارنده شیلنگ را برداشته و شیلنگ جدید را جایگزین کنید و دوباره آن را به سمت پایین فشار دهید. سیستم را با ضدیخ جدید پر کنید. در نهایت خودرو را روشن کنید تا نشتی آن را بررسی کنید.

تعویض رادیاتور

رادیاتور در هر خودرویی بسته به نوع خودرو به صورت متفاوتی نصب می‌شود. با این حال، تعویض رادیاتور، مراحل مشابهی خواهید داشت.

در ابتدا اجازه دهید خودرو خنک شود و باتری آن را جدا کنید. با بیرون کشیدن دوشاخه از پایین رادیاتور، تمام ضدیخ را از سیستم خارج کنید.

هر شیلنگی که رادیاتور را به موتور متصل می‌کند را برداشته و ترموستات را جدا کنید. اگر فن روی رادیاتور نصب شده است؛ باید آن را نیز جدا کرده و بردارید. پیچ و مهره‌هایی که رادیاتور را روی پایه نصب نگه داشته را نیز جدا کنید.

رادیاتور قدیمی را بیرون بیاورید و رادیاتور جدید را جایگزین کنید.

هزینه رفع نشتی ضدیخ

هزینه تعمیر نشتی ضدیخ بستگی به مشکلی که باعث آن شده دارد.

تعویض یک گیره یا شیلنگ جدید ممکن است هزینه زیادی نداشته باشد؛ اما تعویض رادیاتور هزینه خیلی بالایی دارد. در حالی که تعمیر واشر سر نیز به پول زیادتری نیاز دارد.

برای صرفه جویی در هزینه‌ها بهتر است با رویت اولین نشانه‌های مشکل، قبل از آنکه خرابی بیشتری به بار بیاید؛ مشکل را رفع کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مایع خنک‌کننده موتور خودرو

منبع: mechanicbase

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. میلاد می گوید

    سلام من ۴۰۵ دارم زیر پام ضدیخ میاد مشکل چیه🙏🏻💙

  2. پارسا می گوید

    رادیات بخاری نشتی داره

  3. زینب می گوید

    سلام خسته نباشید ببخشید من سه روزه که ماشینمو ۴۰۵هست مکانیک موتوروشو تازه تعمیر کرده دیروز زدیم ریختم بعد امروز صبح دیدم که کلی زد یخ آمده رفته از زیر ماشین رادیات چک کردم کم نکرده بود میشه بفرماید مشکلش چیه

  4. وحید می گوید

    سلام موقعی که پرایدرو روشن میکنم اندازه نصف استکان از زیر رادیات ضدیخ چکه میکنه بعدش دیگه نمیده ایراد کجاس

  5. علیرضا می گوید

    سلام،من ۲۰۶تیپ ۲دارم تازه تعمیر اساسی کردم یک کم نشتی داشت گرفتم اونارو الان سینی ماشینو وصل کردم بعد دوروز ماشینو برا ی رب روشن کردم بعدم خاموش صب دیدم از سمت راننده چند قطره ضد یخ رو زمین و ته سینی ریخته ولی هر جارو نگاه کردم جایی خیس نبود بنظرتون از کجا میتونه باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.