دلایل خراب شدن سرعت سنج خودرو و روش تعمیر آن

شاید تا بحال به عملکرد سرعت سنج خودروی خود فکر نکرده‌اید؛ اما زمانی که دچار مشکل می‌شود؛ به فکر تعمیر آن هستید.

به گزارش مسترماشین باز، در صورتی که سرعت سنج وسیله نقلیه‌ی شما دچار مشکل شده است؛ ادامه مطلب را بخوانید تا با دلایل این مشکل و روش رفع آن آشنا شوید.

آگاهی از سرعت خودرو یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اطلاعاتی است که برای رانندگی ایمن به آن نیاز دارید. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که سرعت سنج خودرو چگونه سرعت شما را شناسایی می‌کند؟

سرعت سنج خودرو چیست؟

در برخی از وسایل نقلیه، سرعت سنج یک گیج دایره‌ای است که روی داشبورد قرار می‌گیرد و با عقربه‌ها سرعت را تشخیص می‌دهد. یک سوزن از مرکز گیج به بیرون قرار گرفته و به عددی اشاره می‌کند که همان سرعت فعلی شما است.

اکثر سرعت سنج‌ها دارای دو ردیف اعداد هستند که سرعت را به صورت مایل در ساعت و هم کیلومتر در ساعت نشان می‌دهد.

سرعت سنج خودرو چگونه کار می‌کند؟

سرعت سنج وسیله‌ای است که سرعت حرکت خودرو را با دقت بالایی اندازه گیری می‌کند.

انواع سرعت سنج‌ها

به طور کلی، دو نوع سرعت سنج وجود دارد: مکانیکی یا کابلی و الکترونیکی.

سرعت سنج‌های کابلی از سال ۱۹۰۲ وجود داشته‌اند؛ در حالی که سرعت سنج‌های الکترونیکی یک اختراع نسبتاً تازه هستند و در دهه ۹۰ ظاهر شدند.

سرعت سنج کابلی

بیشتر سرعت سنج‌های اولیه طراحی کابلی داشتند. اکثر این سیستم‌ها از یک کابل استفاده می‌کنند که به یک چرخ دنده متصل شده و توسط شفت خروجی گیربکس هدایت می‌شد. در انتهای دیگر کابل سرعت سنج، آهنربایی وجود دارد که می‌چرخد.

میدان مغناطیسی حاصل، شاسی سرعت را به حرکت درآورد. چرخش این شاسی، سوزن گیج متصل شده را به حرکت درآورده و در نهایت به رانندگان امکان خواندن دقیق سرعت وسیله نقلیه خود را می‌دهد.

سرعت سنج الکترونیکی

خودروهای مدرن از سرعت سنج‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند. این سرعت‌سنج‌ها از یک سنسور سرعت استفاده می‌کنند.

چرا سرعت سنج خودرو کار نمی‌کند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است سرعت سنج خودرو را از کار بیندازد. با این حال، برخی از دلایل بسیار محتمل‌تر از بقیه هستند.

اگر سرعت سنج شما از کار افتاد و روی ۰ کیلومتر در ساعت ثابت مانده، باید خودرو را در اسرع وقت بررسی کنید. شایع‌ترین دلایلی که سرعت سنج از کار افتاده عبارتند از معیوب بودن سنسور سرعت، شکستگی دنده در سرعت سنج، سیم کشی آسیب دیده یا واحد کنترل موتور معیوب.

  • سنسور سرعت آسیب دیده
  • سیم کشی سنسور سرعت آسیب دیده
  • شکستگی دنده در سرعت سنج
  • ECUناموفق

تعمیر سرعت سنج خودرو

قبل از اینکه بتوان سرعت سنج را تعمیر کرد؛ ابتدا باید علت اصلی مشکل آن را تشخیص دهید.

عملکرد سنسور سرعت و مدار آن را می‌توان با استفاده از یک مولتی متر یا ابزار اسکن پیشرفته بررسی کرد.

یک بازرسی بصری ساده نیز می‌تواند سودمند باشد. سنسور سرعت خودرو و همچنین سیم‌کشی و کانکتورهای مربوط به آن باید از نطر علائم آسیب یا تخریب بررسی کنید.

همچنین می‌توان عملکرد جعبه ابزار را بررسی کرد. در بسیاری از موارد، متوجه می‌شوید که سوزن سرعت‌سنج پریده و یا خراب شده است.

اگر تشخیص داده‌اید که سنسور سرعت خودرو شما معیوب است؛ باید تعویض شود.

تعمیر سیم کشی سرعت سنج تا حدودی دشوارتر است و شامل مکان یابی بخش آسیب دیده است. در چنین حالتی، می‌توان یک مهار یا پیگتیل جایگزین خریداری کرد. از طرف دیگر، در موارد خاص، تعمیر مدار ممکن است امکان پذیر باشد.

در صورتی که به خرابی ECU مشکوک شدید؛ باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

اگر سرعت سنج کار نکند هنوز هم می‌توان با خودرو رانندگی کرد؟

از نظر فنی، رانندگی با یک وسیله نقلیه با سرعت سنج خراب، امکان پذیر است. با این حال، توصیه نمی‌شود.

در واقع شما نمی‌توانید سرعتتان را در حین حرکت اندازه گیری کنید؛ همچنین ممکن است از سرعت مجاز بالاتر رفته و جریمه شوید.

آیا می‌توان از تلفن همراه به عنوان سرعت سنج استفاده کرد؟

همه گوشی‌های هوشمند مدرن دارای GPS هستند. به همین دلیل گوشی شما می‌تواند موقعیت مکانی و همچنین سرعت حرکت خود را به طور دقیق گزارش کند.

در صورت خرابی سرعت‌سنج، می‌توانید از یک برنامه ردیابی سرعت مانند Speedometer Speed ​​Box (برای آیفون) یا GPS Speedometer (برای اندروید) برای کنترل سرعت خودروی خود استفاده کنید. بسیاری از اپلیکیشن های مشابه دیگر (به صورت رایگان و پولی) نیز وجود دارند که همین کار را انجام می‌دهند.

با این حال، رانندگان باید احتیاط کنند که برنامه‌هایی با این قابلیت کاملاً دقیق نیستند. بنابراین، بهتر است تا زمانی که مشکلات سرعت سنج خودروی شما حل شود؛ از چنین برنامه‌هایی فقط به عنوان یک روش موقت استفاده کنید.

هزینه تعمیر سرعت سنج خودرو:

هزینه تعمیر سرعت سنج خودرو بسیار متغیر است و تا حد زیادی به علت خرابی آن بستگی دارد. این هزینه نیز متفاوت است و بستگی به آن دارد در تعمیرکار برطرف شود و یا در خانه.

رایج‌ترین مشکل مربوط به سرعت سنج، خرابی سنسور سرعت است.

اکثر تعمیرگاه‌ها هزینه بالایی را برای تعویض سنسور سرعت دریافت می‌کنند. با این حال، هزینه‌های تعمیر در خانه کمتر است؛ زیرا فقط هزینه سنسور محاسبه می‌شود.

اگر مشکل مربوط به خرابی جعبه ابزار باشد؛ هزینه تعمیر بالاتر است.

آینده سرعت سنج‌ها

یکی از بزرگترین معایب سرعت‌سنج‌های کنونی، موقعیت مکانی آن‌ها است. زیرا نگاه کردن به سرعت‌سنج راننده را مجبور می‌کند که چشمانش را از جاده بردارد و این کار در سرعت‌های بالا ممکن است منجر به تصادف شود.

سرعت‌سنج‌ها در برخی از خودروهای جدیدتر در نمایشگر هدآپ، مستقیماً در دید راننده قرار می‌گیرد.

در نهایت ممکن است فناوری‌های دیگر، از جمله لیدار، رادار و جی‌پی‌اس، جای سنسورهای نصب‌شده برای محاسبه سرعت خودرو را بگیرند.

سرعت سنج، اگرچه جذابیت خاصی ندارد؛ اما نقش مهمی در وسیله نقلیه دارد. اینکه بتوانید سرعت وسیله نقلیه خود را بدانید برای رانندگی ایمن ضروری است.

اگر فکر می‌کنید سرعت سنج شما دقیق نیست یا اگر سرعت سنج از کار افتاده است؛ بهتر است هر چه سریع‌تر آن را تعمیر کنید.

منابع: cartreatments و theproctordealerships

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.