عادت‌های غلط رانندگی که به خودرو آسیب می‌رساند

رانندگی، اصول و قواعد خود را دارد و نمی‌توان با نادیده گرفتن آن به صورت ایمن رانندگی کرد. برخی افراد در زمان رانندگی درگیر عادات و رفتارهایی هستند که طبیعتا مخاطره‌انگیز و گاهی عجیب و غریب است. ما لیستی از عادت‌های غلط رانندگی را بیان کرده‌ایم که می‌تواند به وسیله نقلیه شما آسیب برساند.

۱- ترمز ناگهانی
ممکن است در بعضی مواقع به توقف اضطراری نیاز داشته باشید، در این صورت ترمز ناگهانی ضروری است. اما ترمز ناگهانی مداوم فشار بیشتری روی سیستم ترمز خواهد گذاشت و لنت‌ها و دیسک‌ها را سریع‌تر از بین خواهد برد، همچنین هزینه سوخت بیشتری را در این فرآیند به خودرو وارد می‌کند. به طور کلی یک سرعت آهسته برای رانندگی، پیش بینی مسیر پیش رو، ماشین و محیط شما بهتر است.

۲- بالا بردن دور موتور در هنگام سرد بودن پیشرانه
ممکن است برخی افراد به شما بگویند که سفرهای کوتاه مدت برای ماشین خطرناک است زیرا روغن موتور هرگز کاملاً گرم نمی‌شود بهتر است که در زمان سرد بودن پیشرانه، یک یا دو دقیقه اجازه دهیم تا خودرو در حالت درجا کار کند، این کار سبب گرم شدن پیشرانه و بهبود روغن کاری آن می‌شود.

۳- حمل وزن اضافه با اتومبیل
اتومبیل‌های مدرن برای حمل بارهای سنگین طراحی شده‌اند اما این بدان معنی نیست که می‌توان همه چیز را با آن حمل کرد. دفترچه راهنمای خودرو اغلب بيشترين وزن را برای اتومبيل نشان می‌دهد و بیانگر اين است كه چقدر می‌توانید وسایل اضافی حمل کنید. هر چه وزن بیشتر باشد فشار بیشتری روی ترمزها، سیستم تعلیق و رانندگی وارد می‌شود. همچنین شایان ذکر است که حمل بار اضافی نه تنها فشار بیشتری به قطعات خودرو وارد می‌کند بلکه این امر بر مصرف سوخت خودرو و احتمالاً بر پایداری خودرو نیز تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین همیشه توصیه می‌شود این عادت‌های غلط رانندگی را رها کنید و سعی کنید تا حد امکان سبک سفر کنید.

حمل وزن اضافه یکی از عادت‌های غلط رانندگی

۴- عدم توجه به چراغ‌های هشدار دهنده
همانطور که بدن انسان سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند که نشان دهنده هشدار و وجود مشکل در بدن است، وسایل نقلیه نیز با ارسال سیگنال‌هایی مشکلات خود را اعلام می‌کنند. بعضی از آنها خیلی خطرناک نیستند و می‎توانید مدتی آنها را نادیده بگیرید اما برخی علائم دیگر باید در اولین فرصت مورد بررسی قرار بگیرند. در این مواقع بهتر است به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا دریابید که چراغ‌های هشدار دهنده روی داشبورد چه معنایی دارند و با جدی‌ترین آنها آشنا شوید. اگر هشدارهای زیر در داشبورد ظاهر می‌شود به شما توصیه می‌شود به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید و از آنها کمک بگیرید:
موتور / ECU
سیستم ترمز
خرابی فرمان
کیسه هوا
روغن
سیستم خنک کننده

۵- راندن خودرو با مقدار سوخت کم
اگر چراغ هشدار باک بنزین روشن شده است آن را جدی بگیرید و با باک خالی رانندگی نکنید. پمپ سوخت خودرو داری فیلتر سوختی است که اگر با باک خالی خودرو را برانید به سرعت کثیف می‌شود. زمانی که رسوبات و لجن‌های سوخت به کف باک فرو بروند فیلتر سوخت می‌تواند به سرعت مسدود شود که این نیز پیامدهای هزینه‌بر زیادی را در پی خواهد داشت.

پایین نگه داشتن پدال کلاچ یکی از عادت‌های غلط رانندگی

۶- پایین نگه داشتن پدال کلاچ
پایین نگه داشتن پدال کلاچ به قطعاتی مانند صفحه کلاچ، بلبرینگ کلاچ و اهرم کلاچ آسیب وارد می‌کند. نگه­‌داشتن کلاچ باعث سایش صفحات آن به یکدیگر شده و منجر به فرسودگی صفحات و احتمالاً از کار افتادن ناگهانی کلاچ می­‌شود. بهتر است هنگام توقف دنده را خلاص کرده و کلاچ را رها کنید و فقط هنگامی کلاچ بگیرید و دنده عوض کنید که چراغ سبز شده باشد.

۷- قرار دادن دست روی اهرم تعویض دنده
یکی از عادت‌های غلط رانندگی قرار دادن دست روی اهرم تعویض دنده برای استراحت است. اما آیا می‌دانید که این می‌تواند برای خودرو بد باشد؟ قرار دادن دست روی اهرم تعویض دنده باعث اعمال فشار اضافی بر روی بوش‌ها و مکانیزم سنکرونیز جعبه دنده می‌شود و به مرور زمان آن‌ها را فرسوده خواهد کرد. یسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که دست خود را بر روی چرخ دنده قرار ندهید بلکه تنها برای تعویض دنده دست خود را روی اهرم قرار دهید.

۸- کشیدن ترمزها در سراشیبی
کشیدن ترمزها عملی بی‌پروا است که احتمالاً باعث افزایش ساییدگی و ازبین رفتن لنت و دیسک ترمز می‌شود. این امر منجر به تعویض بیشتر آنها خواهد شد و هزینه‌های غیرضروری رانندگی را افزایش خواهد داد. به جای این کار، در سراشیبی‌ها بهتر است دنده خودرو را در دنده سنگین قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا خودرو در وضعیت ترمز موتوری (Engine Braking) قرار گیرد و تنها با استفاده از فشار موجود در سیستم انتقال نیرو از افزایش سرعت خودرو جلوگیری شود.

منبع: Wrong driving habits

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.