آموزش پاک کردن لکه‌های موکت خودرو

اگر به طور مرتب از خودروی خود استفاده می‌کنید؛ حتی اگر کف خودرویتان را با کفپوش پوشانده‌اید؛ باز هم ممکن است موکت خودرو کثیف شده باشد. تمیز کردن زباله‌ها کافی نیست و شما باید هرچند وقت یکبار در صورت لزوم کفپوش خودرو را جدا کرده و موکت را بشویید.

به گزارش مسترماشین باز، هرچه قدر حساس و مراقب باشید؛ باز هم ممکن است موکت خودرو کثیف شود. وارد شدن به خودرو با کفش‌های گلی و آلوده و یا سوار کردن حیوانات خانگی لکه‌هایی روی موکت خودرو به وجود می‌آورند که با روش‌های زیر می‌توانید آن‌ها را پاک کنید.

آماده سازی خودرو

قبل از تمیز کردن موکت خودرو، آن را در گوشه‌ای از پارکینگ پارک کرده و وسایل اضافی را خارج کنید.

کفپوش ها را از روی صندلی‌های جلو و عقب جدا کنید.

ابزارها و وسایل مورد نیاز

قبل از شروع هر چیزی را که نیاز دارید تهیه کنید. برای بهره وری بیشتر می‌توانید از جاروی شارژی و بخارشوی استفاده کنید. علاوه بر این به دستمال، حوله‌های میکروفیبر، بطری اسپری، ظرف، برس چرخشی، اسفنج، دستکش لاستیکی (اختیاری)، سرکه سفید مقطر، مایع ظرفشویی، جوش شیرین، آب لیمو یا اسانس و آب گرم نیاز دارید.

پاک کردن لکه‌های موکت خودرو

جارو کردن موکت خودرو

برای شروع کار کفپوش ها را جدا کرده و هرگونه زباله را از کف خودرو جارو کنید. جاروبرقی را محکم روی موکت فشار دهید. زیر پدال‌ها و صندلی‌ها و تمام گوشه‌های خودرو را جاروبرقی بکشید. اگر صندلی‌ها جابجا و یا جدا می‌شوند بهتر است این کار را انجام دهید.

جاروبرقی کشیدن بخش مهمی از این مراحل است؛ زیرا کثیفی و سایر زباله‌های کوچک را از بین می‌برد. از یک برس برای پاک کردن موادی مانند نمک جاده، گل و … استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌ها

در ابتدا موکت خودرو را بررسی کنید تا مشخص شود چه بخش‌هایی نیاز به پیش درمان دارند.

برای لکه‌های عادی، محلول سرکه، آب داغ و صابون ظرفشویی کافی است.

با شوینده‌ی فرش

پاک کننده فرش را روی لکه‌های قابل مشاهده بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند. سپس با یک برس نرم یا پارچه لکه را بشویید تا پاک شوند. دستمال یا برس را به حالت دایره‌ای روی موکت حرکت دهید.

اجازه دهید موکت خشک شود. اگر موکت خودرو بیش از حد مرطوب و خیس است؛ با دستمال کاغذی یا پارچه‌ای آن را پاک کنید.

با محلول خانگی

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید استفاده کنید؛ استفاده از محلول لکه بر خانگی است. به مقدار مساوی آب و سرکه سفید را مخلوط کرده و به آن مقداری شوینده اضافه کنید. به منظور کارایی بیشتر می‌توانید مقداری آب لیمو نیز به آن بیفزایید.

برای از بین بردن لکه‌های قدیمی و سخت‌تر

برای از بین بردن لکه‌های قدیمی‌تر و سخت‌تر، مقدار مساوی صابون مایع، سرکه و نوشابه را در یک بطری اسپری مخلوط کنید. محلول را روی لکه اسپری کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه قبل از شستشو بماند.

کپک و سایر لکه‌های تیره

جوش شیرین و آب گرم را مخلوط کنید تا به حالت خمیری شکل تبدیل شود. یک مسواک بردارید و خمیر را روی لکه قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را با یک پارچه میکروفیبر مرطوب پاک کنید.

استفاده از شیشه پاک کن

شیشه پاک کن به دلیل مکانسیم عالی برای از بین بردن لکه‌ها شهرت دارد؛ علاوه بر این پس از تبخیر، صابونی روی سطح باقی نمی‌ماند. محل مورد نظر را با استفاده از شیشه پاک کن اسپری کرده و ۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با یک حوله کاغذی پاک کنید.

از بین بردن لکه جوهر

برای از بین بردن لکه‌ی جوهر از روی موکت خودرو، یک بطری اسپری بردارید و لکه را با محلول بالا خیس کنید. صبر کنید تا لکه شروع به محو شدن کند و سپس با آب خنک بشویید.

لکه‌های خون

مناطقی که لکه‌های خونی وجود دارد را با خمیری از پودر لباسشویی و آب سرد مرطوب کنید. مواظب باشید آب گرم یا داغ نباشد؛ زیرا باعث ماندگاری لکه می‌شود. سپس با یک پارچه مرطوب خمیر را برداشته و محل مورد نظر را پاک سازی کنید.

برای از بین بردن برخی لکه‌ها سخت ممکن است لازم باشد یک یا دو ساعت محلول را روی آن سطوح نگه دارید و یا این فرایندها را دو یا سه بار تکرار کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

استفاده از بخارشو برای تمیز کردن موکت خودرو

بعد از مراحل بالا، استفاده از بخارشوی می‌تواند نتیجه را چند برابر بهتر کند. مخزن بخارشوی را با آب پر کنید.

با استفاده از برس مناسب و شامپو سطح را تمیز کرده و سپس بخارشوی را فعال کنید.

اجازه دهید کل موکت کاملاً خشک شود. سطح موکت را بررسی کنید تا مشخص شود آیا نیاز به تکرار فرایند وجود دارد یا خیر؟ و سپس در صورت لزوم این فرآیند را تکرار کنید.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن موکت خودرو

شما با چند روش می‌توانید فرایند کثیف شدن موکت خودرو را کندتر کنید و آسیب به آن را به حداقل برسانید.

ابتدا پس از خشک شدن موکت، پوشش کولار را روی آن بمالید تا از آن محافظت کند. با پوشش کولار، لکه‌ها راحت‌تر پاک می‌شوند و در عین حال تمیز کردن آن‌ها در آینده آسان‌تر است.

با این وجود، برای نو نگه داشتن موکت خودرو خود نباید تنها به کولار اعتماد کنید. برای به حداقل رساندن هرگونه آسیب احتمالی این نکات را رعایت کنید:

  • به سرعت و با ریختن آب روی محل مورد نظر و پاک کردن آن با یک حوله یا پارچه، لکه‌هایی مانند قهوه یا نوشابه را در اسرع وقت رقیق کرده و پاک کنید و اجازه ندهید قدیمی شوند.
  • در صورتی که فرزندتان روی موکت خودرو استفراغ و یا ادرار کرد؛ با استفاده از جوش شیرین و آب آن را تمیز کنید.
  • به صورت هفتگی داخل خودرو را جارو برقی بکشید.
  • تا حد امکان خوردن و آشامیدن را در داخل خودرو به حداقل برسانید.

 

منبع: fortador

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.