چرا خودرو در سرعت بالای صد کیلومتر در ساعت، می‌لرزد؟

در این راهنما به شما توضیح می‌دهیم چرا خودرو در سرعت بالای صد کیلومتر در ساعت می‌لرزد و چگونه می‌توانید آن را تعمیر کنید و یا هزینه تعمیر چقدر است.

به گزارش مسترماشین باز، ممکن است با نزدیک شدن به سرعت مجاز بزرگراه، صد کیلومتر در ساعت و بالاتر، لرزشی را در خودرویتان حس کنید که ناراحت کننده است. خوشبختانه، به احتمال زیاد این مشکل یک راه حل ساده دارد، اگرچه باید در اسرع وقت آن را بررسی کنید.

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) وزن متوسط ​​وسیله نقلیه در ایالات متحده حدود ۱۸۸۵ کیلوگرم است.

در سرعت صد کیلومتر در ساعت، وسیله نقلیه شما ۵۰۵۶۰ کیلوگرم بر ثانیه تکانه تولید می‌کند که برای آسیب رساندن به هر چیزی کافی است. به این ترتیب، بسیار مهم است که خودرو را تحت کنترل داشته باشید.

اگر با سرعت بیش از صد کیلومتر در ساعت احساس می‌کنید ماشین‌تان می‌لرزد، نترسید.

سرعت خود را کم کرده و به شانه‌ی خیابان بروید و با تعمیرکار تماس بگیرید.

علل لرزش خودرو در سرعت صد کیلومتر در ساعت و بالاتر

چند دلیل وجود دارد که خودروی شما در سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌لرزد. محتمل‌ترین آنها بدون شک چرخ های ناتراز هستند؛ به خصوص چرخ های جلو. چندین گزینه دیگر نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

چرخ ها بالانس نیستند

بالانس چرخ ها به طور معمول قبل از نصب مجدد لاستیک‌های انجام می‌شود. این کار شامل اضافه کردن وزنه به داخل یا خارج لبه فلزی است تا اطمینان حاصل شود که چرخ به آرامی بدون لرزش می چرخد.

در لاستیک‌های نامتعادل با چرخش چرخ، لاستیک تکان می‌خورد و فشار بیشتری به داخل و سپس بیرون آج وارد می‌کند. ممکن است متوجه یک الگوی سایش نامتقارن نیز شوید.

یک تکنسین باید چرخ‌های شما را پس از قرار دادن یک لاستیک جدید متعادل کرده یا با استفاده از دستگاه، آن را تعمیر کند.

بالانس چرخ

در سرعت‌های پایین، چرخ نامتعادل باعث تکان جزئی خودرو می‌شوند. با این حال، حرکت خودرو بسیار صاف است و به سختی قابل تشخیص است. از نظر بصری نیز متوجه آن نخواهید شد.

با رسیدن به سرعت‌های بالاتر، “لرزش” سرعت بیشتری می‌گیرد. در نهایت، به جایی می‌رسد که تکان ها بیشتر به کوبیدن تبدیل می‌شود، که با کوبیدن لبه داخلی لاستیک به سطح جاده، سپس به بیرون ادامه پیدا می‌کند.

این کوبیدن به صورت لرزش و ارتعاش است. کل خودرو می‌لرزد، اما شما لرزش آن را بیشتر از طریق فرمان احساس خواهید کرد.

مطمئن باشید حداقل یک چرخ یا دو چرخ در این مشکل دخیل هستند.

به احتمال زیاد یکی از چرخ های جلو است اما ممکن است چرخ عقب نیز باشد. این امر به ویژه در وسیله نقلیه دیفرانسیل عقب صدق می‌کند.

در این شرایط به لاین سرعت کم بروید و تا حد امکان آهسته رانندگی کنید سپس به یک مکانیک محلی بروید تا آنها را بررسی کرده و چرخ ها را تراز کند.

ممکن است به لاستیک نو نیاز داشته باشید.

سیستم تعلیق و ترمز خودرو

سیستم تعلیق خودرو دارای قسمت‌های مختلفی است که ممکن است دچار مشکل شده باشد.

به طور مثال فنرهای کویل سیستم تعلیق ممکن است به دلیل زنگ زدگی یا ضربه مانند افتادن در یک چاله عمیق از کار بیفتند. دمپرها می‌توانند باعث نشت مایع هیدرولیک شوند. همه این‌ها می‌تواند منجر به یک تجربه رانندگی ناراحت کننده شود، حتی اگر فقط روی یک چرخ اتفاق افتاده باشد.

ممکن است در سرعت صد کیلومتر در ساعت لرزش بیشتری احساس کنید، مخصوصاً در بزرگراه‌های ناهموارتر. اگر مشکل اصلی سیستم تعلیق باشد، ممکن است رانندگی در سرعت‌های بالا بیش از حد سفت یا جهنده باشد.

شما می‌توانید با انجام تست، سیستم تعلیق خود را بررسی کنید. با این حال، بهتر است خودروی خود را نزد یک مکانیک ببرید. آن‌ها می‌توانند بررسی دقیق‌تری انجام دهند.

بلبرینگ چرخ

برای بررسی، چرخ را بلند کرده و سعی کنید ساعت ۱۲ و ۶ آن را با دستان خود تکان دهید. باید بازی کمی داشته باشد. اگر شل باشد، بلبرینگ چرخ احتمالاً آسیب دیده است.

مشکلات بلبرینگ چرخ معمولاً هنگام چرخاندن چرخ به وجود می‌آیند، بنابراین اگر فقط در حین چرخش در پیچ‌ها یا تغییر مسیر با صد کیلومتر در ساعت متوجه لرزش شدید، آن را بررسی کنید.

خرابی سرسیلندر ماشین

هنگامی که سیلندر آتش نمی‌گیرد، مخلوط هوا/سوخت را نمی‌سوزاند. بنابراین، خروجی توان کمتر داشته و عدم تعادل موتور باعث ایجاد لرزش می‌شود.

در این شرایط ممکن است موتور در هر زمان و یا هر سرعتی خاموش شود.

اگر مشکل فقط در سرعت‌های بزرگراه ایجاد شود، به احتمال زیاد تحت بارهای سنگین موتور اتفاق می افتد.

در این شرایط چراغ Check Engine نیز باید روی پانل ابزار شما ظاهر شود.

هنگامی که موتور به درستی کار نمی‌کند، باید از یک کدخوان OBD II برای پیدا کردن مشکل استفاده کنید. مشکل ممکن است از بخش‌های زیر باشد:

  • شمع‌ها
  • کویل های جرقه زنی
  • بدنه دریچه گاز
  • انژکتورهای سوخت
  • پمپ سوخت
  • سنسورهای معیوب اطلاعات اشتباه را به ECU ارسال می‌کنند

آیا تراز بد چرخ باعث لرزش خودرو در سرعت بالای صد کیلومتر در ساعت می‌شود؟

بسیار بعید است! چرخ‌هایی که تراز نشده‌اند؛ در مجلات زرد به عنوان دلیلی برای لرزش خودرو ذکر می‌شوند؛ اما در ۹۹ درصد مواقع اینطور نیست.

منبع: autochimps

1 نظر
  1. علی یزدان دوست می گوید

    سلام بتازگی جلوبندی خودرو را انجام داده ام و لاستیکها نیز نو و جدید انداخته ام.اما در زمان رانندگی تا به سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت میرسم بدنه خودرو شرع به لرزیدن میکند و این لرزش تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر هست و بعد از این لرزش تمام میشود.خواستم بپرسم دلیل بوجود آمدن این ایراد چیست؟ سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.