۵ دلیل فشار بالای روغن موتور و نشانه‌های آن

همانطور که فشار خون بالا می‌تواند باعث حمله قلبی و سکته شود؛ فشار بالای روغن موتور نیز می‌تواند مشکلات زیادی را برای خودروی شما به وجود بیاورد.

به گزارش مسترماشین باز، روغن موتور برای عملکرد مناسب و عالی باید با فشار استاندارد جریان داشته باشد.

اما فشار بالای روغن چیست، چه کاری انجام می‌دهد، و چگونه می‌توانید متوجه‌ی این مشکل شوید؟

فشار بالای روغن چیست؟

در سرتاسر خودروی شما، گذرگاه‌ها و کانال‌های کوچکی وجود دارد که روغن موتور به منظور روغن کاری، تمیز کردن، آب بندی، محافظت و خنک کردن وسیله نقلیه در آن جریان دارد. اما انقباض این کانال‌ها، فشار روغن را افزایش می‌دهد.

با فشار زیاد، اجزای مختلف خودرو در شرف فرسوده شدن و آسیب قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل است که فشار روغن موتور مناسب بسیار مهم است.

دلایل شایع افزایش فشار روغن موتور

در حالی که فشار بالای روغن یک مشکل بسیار جدی است؛ باید سعی کنید علت آن را بیابید. ما در اینجا پنج مورد از رایج‌ترین‌ها دلایل شایع افزایش فشار روغن موتور را ذکر کرده‌ایم.

شماره ۱ – مسدود شدن و گرفتگی فیلتر روغن

یکی از شایع‌ترین دلایل فشار بالای روغن، مسدود شدن، آسیب یا گرفتگی فیلتر روغن است. این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فیلتر روغن قدیمی باشد، اما اگر هنگام رانندگی چیزی به فیلتر روغن برخورد کند، ممکن است این مشکل رخ دهد.

ره حل آن آسان است و باید روغن و فیلتر را کامل تعویض کنید.

شماره ۲ – شیر تخلیه فشار معیوب

موتور وسیله نقلیه شما دارای یک سوپاپ کاهش فشار است تا در صورت بالا رفتن فشار روغن آن را تنظیم کند. اما زمانی که شیر این فشارسنج خراب شود؛ فشار روغن افزایش می‌یابد.

شماره ۳ – روغن قدیمی / روغن اشتباه

با گذشت زمان، روغن ویسکوزیته خود را از دست می‌دهد و این باعث می‌شود در حرکت خود دچار مشکل شود. این شرایط فشار روغن را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به مشکلاتی در خودرو شما شود.

نه تنها این، بلکه ممکن است مشکل از خود روغن باشد. همه‌ی روغن‌ها یکسان نیستند؛ بنابراین، اگر از روغن غلیظ‌تر از آنچه مناسب خودروی شما است؛ استفاده می‌کنید؛ فشار روغن ممکن است زیاد شود.

در هر صورت، تنها با استفاده از روغن مناسب و تعویض روغن و فیلتر روغن می‌توانید این مشکل را حل کنید.

شماره ۴ – مسدود شدن محل‌های عبور روغن

درست همانطور که فیلتر روغن مسدود می‌شود؛ راه‌های عبور روغن موتور نیز می‌تواند کثیف شده و توسط زباله مسدود شود.

برای حل این مشکل باید سیستم را چند بار شستشو دهید تا مقداری از آلودگی‌ها از بین برود. اما ممکن است مشکل هنوز هم وجود داشته باشد.

شماره ۵ – فشارسنج معیوب

موتور خودرو از حسگرهایی برای تعیین فشار فعلی روغن در سرتاسر وسیله استفاده می‌کند. اما اگر یک سنسور دچار خطا شود؛ ممکن است فکر کنید که فشار روغن بالایی دارید؛ در حالی که واقعاً اینطور نیست.

علائم فشار بالای روغن

قبل از اینکه بتوانید تشخیص دهید که چه مشکلی باعث فشار روغن بالای خودرو شده است،؛ باید مطمئن شوید که خودروی شما واقعاً این مشکل را دارد یا خیر؟

رایج‌ترین علائم و نشانه‌های فشار بالای روغن موتور:

شماره ۱ – گیج فشارسنج روغن

رایج‌ترین روشی که می‌توانید فشار روغن بالای خودرو را تشخیص دهید استفاده از گیج است. همه وسایل نقلیه دارای فشارسنج روغن نیستند. هنگامی که این گیج شروع به افزایش می‌کند و به سمت قرمز می‌رود، یک علامت مشکل دار است.

شماره ۲ – نشت روغن

سازنده‌ی خودرو همه‌ی قسمت‌های خودرو را به گونه‌ای طراحی کرده است که در یک فشار و دمای خاص کار کنند. بنابراین، زمانی که فشار روغن بیش از حد بالا می‌رود؛ می‌تواند مهر و موم و سایر اجزا را خراب کند و منجر به نشتی و آسیب شود.

شماره ۳ – گرمای بیش از حد موتور و بخار از رادیاتور

اگر وسیله نقلیه شما فشار روغن بالایی دارد؛ به احتمال زیاد جریان روغن کافی در سرتاسر موتور وجود ندارد. یکی از اولین علائم این مشکل، گرم شدن بیش از حد موتور است. هرچه فشار روغن زیادتر شده و شما به رانندگی ادامه دهید؛ موتور داغ‌تر می‌شود.

شماره ۴ – آسیب موتور

روغن موتور، اصطکاک در سرتاسر اجزای موتور را کاهش می‌دهد و فشار بالای روغن، حجم روغنی که می‌تواند از میان اجزای موتور شما عبور کند را محدود می‌کند. اصطکاک بیشتر نه تنها باعث گرما می‌شود بلکه می‌تواند به اجزای مختلف موتور آسیب برساند.

آیا فشار بالای روغن به موتور خودرو آسیب می زند؟

بله. فشار بالای روغن به موتور خودرو آسیب می‌رساند. هرچه فشار روغن بیشتر باشد؛ آسیب سریعتر رخ می‌دهد.

به همین دلیل است که تشخیص و تعمیر این مشکل باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

در غیر این صورت خسارات بیشتری را به وجود می‌آورد.

آیا نوع روغن موتور استفاده شده بر فشار آن تأثیر می‌گذارد؟

بله، نوع روغن موتوری که استفاده می‌کنید می‌تواند بر فشار روغن تأثیر بگذارد.

به همین دلیل است که سازندگان خودرو، نوع روغن خاصی را برای خودروی شما توصیه می‌کنند.

اگر روغن موتور، ویسکوزیته ی بالایی داشته باشد؛ موتور خودرو برای به حرکت دادن روغن در مسیرهای مختلف دچار مشکل می‌شود و این باعث افزایش فشار روغن می‌شود. با گذشت زمان روغن موتور بیشتر غلیظ خواهد شد و این مشکل تشدید می‌شود.

در واقع بعد از تعویض روغن ممکن است همه چیز نرمال و طبیعی باشد؛ اما با گذشت زمان روغن غلیظ‌تر شده و فشار روغن افزایش می‌یابد و از محدوده‌ی عملکرد عادی خارج می‌شود.

اما اگر از روغنی استفاده کنید که ویسکوزیته کافی ندارد؛ موتور ممکن است بیش از حد گرم شود. نه تنها این، بلکه روغن رقیق از اجزای سازنده‌ی موتور محافظت نمی‌کند و باعث اصطکاک اجزای موتور شده و ممکن است نشت کند.

هنگام تعویض روغن خودروی خود، همیشه از نوع روغن توصیه شده توسط سازندگان خودرو استفاده کنید.

آیا فشار روغن موتور با شتاب گرفتن خودرو، بالا برود؟

بله، بالا رفتن فشار روغن موتور در حین شتاب گیری کاملاً طبیعی است. با این حال، به خاطر داشته باشید که این افزایش فشار نباید نامنظم باشند و باید در محدوده عملیاتی معمولی رخ دهد.

اگر فشار روغن موتور در حین شتاب گیری همچنان افزایش می‌یابد و پایین نمی‌آید و خارج از محدوده‌ی استاندارد است؛ باید به مکانیک مراجعه کنید تا مشخص شود مشکل از کجا است.

منبع: cartreatments

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.