هنگام ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟

شکی نیست که ترکیدن لاستیک تجربه بسیار بدی است و برای بسیاری از افراد عواقب جبران ناپذیری ایجاد می‌کند. ترکیدن لاستیک منجر به از دست دادن کنترل خودرو می‌شود وگاه افراد به دلیل ناآگاهی واکنش‌های نادرستی انجام می‌دهند. هر چقدر هم که رانندگی شما خوب باشد یا اینکه خودروی شما ایمن باشد ترکیدن لاستیک بسیار خطرناک است. اگرچه با پیشرفت مداوم فن آوری، ترکیدن لاستیک به یک اتفاق نادر تبدیل شده است، اما این اتفاق ممکن است در هر شرایطی رخ دهد، بنابراین بهتر است بدانید که در هنگام ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟

۱- با حفظ سرعت مطمئن به رانندگی خود ادامه دهید. هر چه قدر سرعت شما کمتر باشد احتمال زنده ماندن شما بیشتر می‌شود. انفجار ۸۰-۹۰ کیلومتر در ساعت (۵-۵۶ مایل در ساعت) به مراتب کمتر از انفجار ۱۴۰-۱۵۰ کیلومتر در ساعت (۸۷-۹۳ مایل در ساعت) نمایشی خواهد بود. در واقع، اگر یک لاستیک با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت (۹۳ مایل در ساعت) ترکید و شما زنده ماندید، آن را به عنوان هدیه‌ای از سمت خدا در نظر بگیرید.

ترکیدن لاستیک

۲- بر روی پدال ترمز فشار وارد نکنید. البته گفتن این حرف ساده‌تر از انجام آن است، زیرا برای مغز سخت است که به طور غریزی پدال ترمز را در مواقع اضطراری رها کند. ترمز سخت در واقع بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید زیرا باعث عدم تعادل بیشتر وسیله نقلیه و کنترل آن می‌شود. ترمز ناگهانی منجر به افزایش میزان وزن و حرکت خودرو روی چرخ‌های جلویی می‌شود و بدتر اینکه ممکن است لبه چرخ را کاملاً لخت کند.

۳- ناگهان پای خود را از پدال گاز خارج نکنید. این کار را به آرامی و به تدریج انجام دهید. در حقیقت، میشلین توصیه می‌کند قبل از اینکه پدال گاز را یک دفعه رها کنید، پدال گاز را لحظه به لحظه رها کنید. نیروی کاهش سرعت از یک لاستیک ترکیده آنقدر قوی است که باید سرعت خود را کم کنید تا بتوانید کنترل کاملی روی خودرو داشته باشید. اگر کنترل کروز را درگیر کرده‌اید، سریعاً آن را خاموش کنید. پایتان را از روی پدال گاز برندارید؛ این کار باعث می‌شود که قسمت اعظم وزن خودرو از لاستیک‌های عقب به لاستیک‌های جلویی منتقل شود و باعث سرنگونی خودرو شود.

ترکیدن لاستیک

۴- تمام سعی خود را به کار ببرید تا وسیله نقلیه به طور مستقیم حرکت کند. به گوشه رفتن یا چرخیدن با لاستیک ترکیده تعادل خودرو را از بین می‌برد. در این لحظه یک سمت از ماشین چند سانتیمتر پایین‌تر از سمت دیگر قرار دارد و ممکن است ماشین ثبات خود را از دست بدهد. بدترین اشتباه این است که فرمان را بچرخانید و به راحتی شرایط را برای چپ کردن خودرو مهیا کنید. هنگامی که ماشین در حال رفتن به یک طرف است، ممکن است لازم باشد فرمان را در جهت مخالف بکشید تا خودرو مستقیم حرکت کند. این کار بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است به سمت مخالف حرکت کنید.

۵- برای مستقیم حرکت کردن خودرو بیش از حد تلاش نکنید. نکته اصلی حفظ ثبات خودرو است. تکان خوردن شدید فرمان می‌تواند به چرخش خودرو منجر شود. حتی زمانی که کنترل خود را به دست آورده‌اید و به آرامی به یک مکان ایمن حرکت می کنید، این کار را با کمترین حرکت فرمان انجام دهید. در برابر چرخش فرمان مقاومت کنید و سعی کنید با حفظ تعادل خودرو، آن را به همان مسیر مستقیم هدایت کنید.

۶- اجازه دهید وسایل نقلیه به تدریج در کنار جاده متوقف شود. در صورت لزوم از ترمز دستی استفاده کنید. وقتی سرعت ماشین به آرامی کاهش یافت ترمزها را به آرامی درگیر کنید. از شاخص‌های چرخشی استفاده کرده و با خیال راحت از جاده دور شوید. سعی کنید در وسط جاده متوقف نشوید زیرا خطر ابتلا به تصادف وجود دارد. به یاد داشته باشید که چراغ‌های خطر خود را هنگام متوقف کردن ماشین فعال کنید.

منبع: How to Handle a Tyre Burst

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] لاستیک خودرو در زمان مناسب، یکی از مواردی است که برای حفظ و نگهداری […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.