هزینه های نگهداری یک خودرو در سال

هزینه‌های اتومبیل تنها به خرید آن ختم نمی‌شود بلکه هزینه تعمیر و نگهداری اتومبیل همراه با هزینه تعمیرات نیز وجود دارد. قیمت خودرو و متوسط هزینه تعمیر و نگهداری خودرو در هر سال با هم هزینه واقعی یک خودرو را تعیین می‌کند. از آنجا که اتومبیل تنها یک وسیله خانگی ساده نیست به نگهداری اساسی نیز نیاز دارد. بیایید با جزئیات در مورد هزینه های تعمیر و نگهداری آن صحبت کنیم بنابراین می‌دانید که پس از خرید ماشین چرا و در کجا نیاز به صرف هزینه دارید. چند هزینه وجود دارد که شما باید مرتباً از آنها مراقبت کنید. اگر آنها را نادیده بگیرید به زودی ماشین شما در وضعیت بدتری قرار می‌گیرد. در اینجا جزئیات هزینه های نگهداری خودرو آورده شده است:

هزینه های نگهداری روتین خودرو

هزینه سرویس اتومبیل چقدر است؟ این به ساخت و مدل خودرو بستگی دارد. با این وجود، هنوز می‌توان هزینه‌های متوسط را رقم زد.

سوخت خودرو

از آنجا که نمی‌توانید اتومبیل را بدون سوخت روشن کنید، طبیعتاً هزینه‌های سوخت در اولویت قرار دارد. برای تغذیه ماشین خود باید سالانه مبلغی را پرداخت کنید. اگر در ماه دو باک ٥۰ لیتری بنزین مصرف کنید در واقع ماهانه ١۰۰‌هزار تومان و سالانه یک ‌میلیون و ٢۰۰ ‌هزار تومان باید برای بنزین پرداخت ‌کنید.

میزان روغن مورد نیاز موتور

تغییرات روغن

شما باید پس از طی هر ۵ تا ۶ هزار کیلومتر برای بررسی سطح روغن و فیلتر به متخصصین این کار مراجعه کنید. حتی اگر اتومبیل شما به حداقل مسافت طی شده برای تعویض روغن نرسیده باشد، برای سلامتی خودرو خوب است که هر ۱۲ ماه یکبار آن را عوض کنید. یکی از عوامل موثر بر هزینه تعویض روغن و فیلتر ماشین نوع روغن مورد استفاده است. هزینه روغن بر حسب وزن، مدل، روش ساخت و سطح کیفیت مشخص می‌شود. سطح کیفیت روغن مورد استفاده بیشترین سهم را در تعیین قیمت تعویض روغن دارد. اگر هزینه تعمیر و نگهداری سالانه خودرو را در نظر بگیریم هزینه استاندارد تعویض روغن حدود ۲۵ تا ۵۰ دلار خواهد بود.‌ در حال حاضر تعویض روغن خودروهای پرتیراژ و معمول مانند پراید و پژو چیزی حدود ١٥۰ تا ٢۰۰‌ هزار تومان می‌شود. البته اگر بخواهید یک روغن باکیفیت استفاده کنید و فیلترها را هم تعویض کنید. به این ترتیب در سال باید حدود ٦۰۰‌ هزار تومان برای تعویض روغن هزینه کنید.

تعویض و چرخش تایر

این دو گزینه جنبۀ مشترک هزینه‌های نگهداری برای تمام خودروها می‌باشد. حتی اگر تمام لاستیک‌های ماشین شما آسیب نبیند، باید هر چند وقت یکبار آنها را تعویض کنید. از آنجا که بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی بیفتد باید تمرکز خود را به سمت حوادث سرنوشت ساز تایر حرکت دهید. با این وجود تعویض هر چهار لاستیک ۵۲۵ تا ۷۲۵ دلار برای شما هزینه در بر خواهد داشت. بعلاوه، باید تایرها را هر ۵۰۰۰ مایل تعویض کنید. برای این کار باید ۳۵ تا ۴۵ دلار هزینه کنید. لاستیک‌های با کیفیت بالا و اغلب پهن و فاق کم از نشانه‌های تایرهای خودروهای گرانقیمت است که با قیمت‌های بالا در بازار قابل خریداری است.

باد کننده لاستیک

تعویض لنت‌های ترمز

زمان تعویض لنت خودرو رابطه مستقیمی با نوع خودرو، نوع رانندگی و مکان رانندگی دارد. اما اگر بخواهیم با توجه به کیلومتر زمان تعویض لنت ترمز را مشخص کنیم، میانگین عمر آن ۸۰ هزار کیلومتر است. میزان هزینه تعویض لنت ترمز با توجه به نوع خودرو، نوع لنت خودرو و قیمت آن، تعداد لنت‌های فرسوده و همچنین مراحل تعویض لنت متفاوت است. همچنین بستگی به تعداد دفعات استفاده از آنها دارد. به هر حال می‌تواند به طور متوسط ۲۴۱ دلار در هزینه های نگهداری خودرو نقش داشته باشد.

باتری اتومبیل

قیمت باتری ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد. ظرفیت باتری، برند آن، سال تولید آن، اسیدی یا اتمی بودن و … می‌تواند در تعیین قیمت باطری ماشین موثر باشد. قیمت در کنار کیفیت دو عامل مهم در انتخاب باطری ماشین هستند. پیشنهاد می‌شود باتری اتومبیل را هر ۳ تا ۴ سال یکبار تعویض کنید. شما باید از حداقل ۵۹ دلار تا حداکثر ۲۰۰ دلار هزینه کنید.

برف پاک کن شیشه جلوی ماشین

کارشناسان وسایل نقلیه توصیه می‌کنند که تیغه برف پاک کن می‌بایست هر شش ماه یکبار بررسی شود و حداقل سالی یک بار تعویض گردد. همچنین، اگر مشکلی با برف پاک کن‌ها مشاهده کردید، ممکن است لازم باشد قبل از ۶ ماه آن‌ها را تعویض کنید. خوشبختانه تیغه‌ برف پاک‌کن در مقایسه با سایر اقلام مصرفی ماشین، دارای قیمت مناسبی است و تعویض آنها می‌تواند از ۵۵ تا ۸۸ دلار برای شما هزینه داشته باشد.

شارژ کردن باتری

هزینه‌های سرویس خودرو در هر سال

جدا از همه این هزینه‌ها شما باید مبلغ خوبی را برای خدمات سالانه هزینه کنید. این ممکن است برای وسایل نقلیه قدیمی دو برابر باشد. اگر با خودروی جدیدتری مجهز به جدیدترین فن آوری‌ها رانندگی می‌کنید، ممکن است هزینه سرویس سالانه آن حدود ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار باشد.

هزینه های دیگر برای نگهداری خودرو

جدا از هزینه‌های اساسی نگهداری اتومبیل هزینه های ضروری دیگری نیز وجود دارد که هزینه‌های نگهداری خودرو را افزایش می‌دهد. پس از این شما ایده روشنی از هزینه واقعی نگهداری یک ماشین خواهید گرفت.

تیغه برف پاک‌کن

هزینه نقل و انتقال سند خودرو

اکثر افراد وسایل نقلیه خود را به طور متوسط هر ۶ سال یکبار تغییر می‌دهند و یکی از هزینه‌هایی که باید پرداخت کنند مربوط به هزینه نقل و انتقال سند خودرو می‌شود. هزینه‌هایی که برای انتقال سند خودرو پرداخت می‌شود شامل دو بخش است؛ اولی مربوط به هزینه‌های مالیاتی است که به حساب دولت واریز می‌گردد و بخش دوم مربوط به هزینه‌های دفترخانه است که به‌منظور حق‌التحریر واریز می‌شود. هزینه بخش اول را فروشنده پرداخت می‌کند و هزینه‌های مربوط به بخش دوم بین دو طرف معامله تقسیم می‌شود.

بیمه ماشین

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای هر وسیله نقلیه با توجه به مشخصات آن، متفاوت است. برای مثال تعداد سیلندر برای خودروهای سواری و میزان ظرفیت بارگیری برای خودروهای بارکش در تعیین حق بیمه مؤثر است. همچنین توجه داشته باشید که قیمتی که بر اساس نرخ پایه بیمه تعیین می‌شود حق بیمه نهایی خودرو نیست؛ چرا که قیمت بیمه شخص ثالث در اثر تخفیف‌ها، جریمه دیرکرد و سایر عوامل می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند. همه وسایل نقلیه در معرض خطرات یکسانی قرار ندارند؛ به همین دلیل شرکت‌های بیمه برای ارزیابی ریسک و تعیین حق بیمه به کاربری خودرو توجه می‌کنند. حق بیمه شخص ثالث برای خودروهای سواری که کاربری تاکسی و آژانس درون‌شهری و برون‌شهری دارند به ترتیب ۱۰ و ۲۰ درصد بیشتر از خودرهای سواری با کاربری شخصی است.

نتیجه
خرید ماشین یک تصمیم بزرگ مالی است. امیدوارم، اکنون شما یک ایده کلی در مورد هزینه واقعی نگهداری ماشین داشته باشید. دانستن رقم کل به شما کمک می‌کند تا میزان حقوق خود را بودجه بندی کنید. به یاد داشته باشید که یک سوپراسپرت یا وسیله نقلیه ساخته شده با فن آوری‌های پیشرفته همیشه هزینه‌های نگهداری بیشتری نسبت به اتومبیل‌های معمولی خواهد داشت.

منبع: car maintenance cost

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.