نگهداری خودرو برای مدت طولانی در پارکینگ

در صورتی که خودرو را برای مدت طولانی و در ماه‌های سرد و زمستانی در پارکینگ نگهداری می‌کنید؛ ممکن است دچار مشکلاتی مانند زنگ زدگی شود. برای جلوگیری از این نوع مشکلات این ۱۴ مرحله را دنبال کنید.

به گزارش مسترماشین باز، ممکن است به دلایل زیادی تصمیم بگیرید خودرویتان را برای مدت طولانی در پارکینگ نگهداری کنید؛ اما زمانی که بعد از چند ماه خودرو را بیرون می آورید متوجه برخی مشکلات خواهید شد.

مخصوصاً اگر خودرو را در ماه‌های زمستانی و برای زمان طولانی در پارکینگ نگهداری کرده باشید.

شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است رخ دهد وجود موش‌ها و سایر جوندگانی است که در خودروی شما ساکن می‌شوند؛ مشکلات دیگری مانند زنگ زدگی یا خوردگی نیز ممکن است رخ دهد.

۱۴ چک لیست نگهداری طولانی مدت خودرو

خوشبختانه راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از وقوع این مشکلات جلوگیری کنید.

در اینجا ۱۴ چک لیست ارائه شده است که می‌توانید انجام دهید؛ تا مطمئن شوید که خودروی شما آسیب نمی‌بیند.

مخزن سوخت را پر کنید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که باید مخزن سوخت را خالی کنند. اما اگر قصد دارید خودرو را برای بیش از یک ماه بلا استفاده نگهداری کنید؛ باید مخزن سوخت را پر کنید.

دلیل این امر جلوگیری از تجمع رطوبت در داخل باک سوخت است. دلیل دیگر این است که آب بندی‌های مخزن خشک نشود. همچنین می‌توانید از افزودنی‌های تثبیت‌کننده سوخت استفاده نمایید تا مطمئن شوید سوخت تا ۱۲ ماه آینده خراب نمی‌شود.

روغن موتور را تعویض کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند روغن موتور را قبل از نگهداری طولانی مدت تعویض کنید؛ زیرا روغن موتور قدیمی ممکن است به واشرها و سایر قسمت‌های داخلی موتور آسیب وارد کند.

بهتر است روغن موتور تازه در خودرو وجود داشته باشد تا از داخل موتور محافظت کند.

تمام مایعات خودرو را پر کنید

یکی دیگر از کارهای آسان اما مهم قبل از نگهداری طولانی مدت از خودرو، این است که تمام مایعات موجود در خودرو را پر کنید. این مایعات شامل روغن فرمان، مایع خنک کننده، روغن انتقال، روغن ترمز و روغن موتور است.

علاوه بر این نقطه انجماد مایع خنک کننده را بررسی کنید تا در صورت نگهداری خودرو در گاراژ و در هوای سرد، از یخ زدن آن جلوگیری کنید. مایع خنک کننده همچنین از زنگ زدن موتور داخلی جلوگیری می‌کند؛ بنابراین باید مطمئن شوید که مقدار کافی از آن در سیستم وجود دارد.

پارکینگ مناسب

مکان ایده آل برای نگهداری خودرو باید تهویه مناسب داشته و عاری از رطوبت باشد. اگر در کشوری سرد زندگی می‌کنید؛ گاراژ باید گرم باشد. همچنین ترجیحاً باید درزهای آن بسته باشد تا از ورود حیوانات جلوگیری شود.

خودرو را روی پایه‌های جک قرار دهید

لاستیک‌ها در صورت ایستادن طولانی مدت روی یک نقطه ممکن است تغییر شکل داده و صاف شوند. بنابراین از پایه‌های جک برای کاهش فشار روی لاستیک‌های خودرو استفاده کنید.

اگر پایه جک ندارید؛ لاستیک‌ها را بررسی کنید تا فشار باد کافی داشته باشند.

باتری خودرو را شارژ کنید و پایانه‌ها را بردارید

یکی از مواردی که باعث خراب شدن سریع باتری می‌شود؛ خاموش بودن خودرو در دمای پایین با شارژ کم است. برای جلوگیری از این امر، می‌توانید باتری خودرو را به طور کامل شارژ کنید و قبل از پارک کردن آن برای مدت طولانی، پایانه‌های باتری را بردارید.

خودروها حتی در حالت خاموش نیز مقدار کمی باتری را تخلیه می‌کنند. اگر پایانه‌ها را بردارید؛ از خالی شدن باتری جلوگیری می‌کنید. همچنین می‌توانید باتری خودرو را جدا کرده و در مکانی گرم نگهداری کنید.

از روکش خودرو استفاده کنید

روکش خودرو از خودرو در برابر ذرات مضر موجود در هوا از جمله رطوبت و زنگ زدگی محافظت می‌کند. همچنین خودروی شما را در برابر پرندگان، گربه‌ها یا سایر حیواناتی محافظت می‌کند.

یک روکش خوب خودرو باید کل خودرو را بپوشاند نه فقط قسمت‌های کوچک آن را؛ بنابراین در حین خرید یک مدل مناسب را تهیه کنید.

خودرو را روغن کاری کنید

یک نکته‌ی خوب قبل از نگهداری طولانی مدت خودرو و برای جلوگیری از یخ زدن یا آسیب دیدن درب‌ها، روغن کاری کاپوت، درها و چفت صندوق عقب با اسپری سیلیکونی است. این کار از زنگ زدن آنها جلوگیری می‌کند.

هم قسمت بیرونی و هم داخلی خودرو را بشویید

شستن و تمیز کردن هر دو قسمت بیرونی و داخلی خودرو، قبل از رها کردن آن برای زمان طولانی بسیار مهم است.

آسفالت و سایر ذرات مضر می‌توانند باعث زنگ زدگی خودرو در طولانی مدت شوند. تمیز کردن فضای داخلی نیز یک روش خوب برای دور نگه داشتن موش‌ها و سایر جوندگان است.

لوله اگزوز را بپوشانید

موش‌ها و سایر جوندگان دوست دارند وارد لوله اگزوز خودرو شوند. بنابراین، برای دور نگه داشتن آنها، بهتر است که لوله‌های اگزوز را بپوشانید. فقط به یاد داشته باشید که در زمان روشن کردن خودرو، آن را بردارید!

چک کردن خودرو و رانندگی

اگر فرصت دارید؛ حتماً هر از چند گاهی خودروی خود را چک کنید و حتی با آن چند دقیقه رانندگی کنید. یک رانندگی کوتاه باعث می‌شود قطعات متحرک خودرو روغن کاری شوند. در حین رانندگی، می‌توانید تهویه مطبوع و سایر عملکردهای الکتریکی را روشن کنید تا مطمئن شوید که هنوز کار می‌کنند.

خودرو را در حالت پارک قرار دهید

اگر قرار است برای مدت طولانی از خودروی خود استفاده نکنید؛ بهتر است ترمز دستی را بکشید و  یا خودرو را در حالت پارک قرار دهید. جوش خوردن لنت با دیسک ترمز زمانی اتفاق می افتد که خودرو برای مدت طولانی پارک باشد.

دور کردن جوندگان

متأسفانه موش‌ها و سایر جوندگان دوست دارند در اتومبیل‌های متروکه زندگی کنند. بزرگ‌ترین مشکلی که این حیوانات ایجاد می‌کنند؛ خوردن سیم‌های برق خودرو هستند که می‌تواند آسیب‌های جدی به سیستم برق خودرو وارد کند. برای دور نگه داشتن جوندگان، می‌توانید سیستم اگزوز و منافذ ورودی هوا را بپوشانید.

کمی نعناع فلفلی را روی چند تیکه پنبه اسپری کنید و سپس آنها را در مکان‌های استراتژیک که جوندگان دوست دارند؛ قرار دهید.

فضای داخلی را خشک کنید

اگر خودروی شما در مکانی با رطوبت بالا پارک شده؛ حتماً از بسته‌های سیلیکاژل یا سایر محصولات خشک کننده برای جلوگیری از رطوبت استفاده نمایید.

این کار از رطوبت و کپک داخلی خودروی شما جلوگیری می‌کند؛ که می‌تواند باعث ایجاد بوی بد شود.

چک لیست در زمان روشن کردن خودرو

زمانی که تصمیم گرفتید خودرو را بعد از چند ماه روشن کنید؛ باید این موارد را بررسی نمایید.

این بررسی شامل باد کردن لاستیک‌ها، بررسی دیسک‌های ترمز برای چک کردن زنگ زدگی و پر کردن مجدد تمام مایعات موتور است.

زیر کاپوت را بررسی کنید تا موش و یا سایر حیوانات وجود نداشته باشد.

وقتی همه این کارها را انجام دادید؛ پایانه‌های باتری را وصل کنید.

منبع: mechanicbase

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.